مدیر ‌باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از تولید ۱۷۸ کیلوگرم طلای سرخ در همدان خبر داد.
کد خبر: ۴۰۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰ 28 May 2015

مدیر ‌باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه بیش از ۵۵ هکتار از اراضی ‌همدان سطح زیر کشت زعفران است، گفت: ۱۷۸ کیلوگرم محصول زعفران از این میزان سطح زیر کشت تولید شده است.

به گزارش تسنیم ، حجت‌الله شهبازی ، با بیان اینکه 72 هزار هکتار سطح اراضی باغی استان همدان است، اظهار داشت: 716 هزار هکتار سطح کل اراضی کشاورزی استان همدان است که سهم باغبانی 9.8 درصد و سهم تولید بخش باغبانی نیز 15.6 درصد است.

وی افزود: در مجموع 144 هزار نفر بهره‌بردار کشاورزی در استان همدان فعال هستند که از این تعداد 87 هزار و 600 نفر بهره‌بردار باغی به شمار می‌آیند، در بیش از 28 هزار هکتار اراضی باغی مثمر و 4 هزار هکتار باغ غیرمثمر فعالیت دارند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: میزان تولیدات محصولات باغی در کشور به ازای هر هکتار به صورت متوسط 6.8 تن است که در استان همدان 9.6 تن بوده و از طرفی سرانه تولید محصولات باغی در کشور به ازای هر نفر 226 کیلوگرم و در استان همدان بیش از 400 کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه سهم باغبانی از ارزش خالص اراضی کشاورزی استان 33.3 درصد است، تصریح کرد: حدود 3.2 درصد از مساحت باغات کشور در استان همدان قرار دارد که بیش از 4.3 درصد تولید باغات کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

شهبازی با اشاره به اینکه ارزش افزوده در سه زیر بخش شامل زارعت 1.06 ریال، دامپروری 0.49 ریال و باغبانی 1.08 ریال محاسبه می‌شود، عنوان کرد: میزان ارزش افزوده کشاورزی در استان همدان به ازای هر هکتار در بخش زراعت 12.8 میلیون ریال است و در بخش باغبانی 76.4 میلیون ریال برآورد شده است.

وی افزود: سال گذشته بیش از 681 هزار تن تولیدات باغی در استان همدان برداشت شد در این راستا استان همدان در تولید محصول گردو رتبه نخست، انگور رتبه دوم، کشمش و گیاهان داروئی رتبه سوم و تولید محصول شلیل رتبه چهارم کشور را دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: سطح زیر کشت گیاهان داروئی استان 4 هزار و 500 هکتار است که میزان تولید این محصولات 11 هزار و 400 تن بوده است بر این اساس 46 درصد گشنیز و 95 درصد رازیانه کشور توسط استان همدان تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از 55 هکتار از اراضی استان همدان سطح زیر کشت زعفران است، اظهار داشت: سال گذشته 178 کیلوگرم محصول زعفران از این میزان سطح زیر کشت تولید شد که در طول یک دوره 10 ساله سطح زیر کشت زعفران از 17 هکتار به سطح 55 هکتار افزایش یافته است.

شهبازی با بیان اینکه مساحت گلخانه‌های استان همدان 77 هکتار است، افزود: ظرفیت تولید این گلخانه‌ها بیش از 27 هزار تن است که شامل محصولات سبزی و صیفی‌جات می‌شود و همچنین بیش از 5 میلیون تن شاخه گلدان و بوته گل نیز تولید می‌شود.

وی از تولید بیش از 2 هزار و 700 تن قارچ خوراکی در استان خبر داد و گفت: سال گذشته 120 هزار اصله نهال شناسنامه‌دار در استان همدان تولید شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: 62 درصد صادرات محصولات کشاورزی کشور به بخش باغبانی اختصاص دارد و این در حالی است که در استان همدان بیش از 59 درصد صادرات بخش کشاورزی به محصولات باغی اختصاص دارد.

وی ابراز کرد: در سال گذشته 220 میلیون دلار صادرات انجام شده است که 128 میلیون دلار معادل 59 درصد کل صادرات بخش کشاورزی مربوط به محصولات باغی بوده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار