صادق زيباكلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و محمدحسن قديري‌ابيانه، کارشناس امور استراتژیک با موضوع "ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر" با يكديگر مناظره كردند.
کد خبر: ۴۰۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵ 27 May 2015

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری دانشجو در مشهد، مناظره قدیری ابیانه، سفیر سابق ایران در مکزیک و صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران امروز با موضوع «ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر» توسط انجمن اسلامی دانشجویان در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزارشد.

در این مناظره قدیری ابیانه گفت: زمانی که جنگ آغاز شد ما هیچ حرکتی برای بهره مندی از انرژی هسته‌ای نداشتیم؛ اما به تشویق آمریکا، عراق به ایران حمله کرد. آیا مشکل ما در آن زمان مشکل هسته‌ای بود؟

وی ادامه داد: آنچه باعث این تشویق شد این بود که آنان نمی‌خواستند مردم به حاکمیت برسند کما اینکه امروز نمی‌خواهند در عربستان نیز مردم به حاکمیت برسند؛ بنابراین چنانچه پیچ و مهره‌های هسته ای را نیز برداریم باز هم چیزی از دشمنی آنان کاسته نمی‌شود. 

کارشناس امور استراتژیک تصریح کرد: آنچه باعث شد آنان قطعنامه 514 را بپذیرند، مذاکرات دیپلماتیک نبود؛ بلکه پیروزی‌های پی در پی ما در میدان جنگ بود.

ما خود را پایبند به قطعنامه‌های ظالمانه شورای امنیت نمی‌دانیم

قدیری ابیانه بیان داشت: صدام اعلام کرده بود طی یک هفته به تهران می‌رسد و پس از مدتی با مقاومت ایران مواجه شد به همین دلیل آمریکا برای کمک به عراق آتش بست را اعلام کرد. اما در این آتش بست گفته نشد باید دو کشور به مرزهای سابق خود بازگردند به همین دلیل امام فرمودند این قطعنامه کاغذ پاره‌ای بیش نیست.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه چنانچه آن قطعنامه را پذیرفته بودیم امروز کشور تجزیه شده بود، یادآور شد: امام مردم را به مقاومت در برابر دشمن تشویق کردند همچنین ما خود را پایبند به قطعنامه‌های ظالمانه شورای امنیت نمی‌دانیم.

آیا جنگ با عراق قابل پیشگیری بود؟

صادق زیباکلام در ادامه این مناظره گفت: یک سری مسائل کلان بعد از انقلاب در جامعه ما رخ داده که تا به امروز تنها یک روایت از این مسائل مهم وجود داشته و آن روایت، روایت حکومتی بوده است.

استاد دانشگاه تهران بیان داشت: در خصوص گروگانگیری سفارت آمریکا، مسائل هسته‌ای و جنگ متاسفانه نظر نظام بوده و نظر مغایر اینها امکان ظهور و بروز نداشته است.

 

وی ادامه داد: اما به هر حال از آنجایی که نظر رسمی، نظر کاملی نیست، مشاهده می‌کنید که برخی نظرها تنها به صورت سخن باقی می‌ماند.

زیباکلام افزود: در مورد جنگ عنوان می‌کنند غرب و آمریکا در ایران منافعی داشتند به همین دلیل انواع و اقسام توطئه‌ها علیه ایران را مرتکب می‌شدند که هیچ کدام به نتیجه نرسید به همین دلیل به عراق گفتند به ایران حمله کند که در انتها نیز به شکست انجامید.

زیباکلام یادآور شد: این روایت رسمی و حکومتی از جنگ با سوالات و ابهامات بسیاری مواجه شده؛ زیرا واقعیت آن چیزی نیست که گفته می‌شود و علت اینکه روایت رسمی روایت کاملی نیست باعث شده سوالات و منازعاتی را در رابطه با جنگ به وجود آورد.

وی خاطرنشان کرد: روایت رسمی عنوان می‌کند ایران در جنگ پیروز شد؛ اما سئوال این است که چنانچه ما پیروز شدیم چرا امام فرمودند «من جام زهر را نوشیدم» همه اینها نشان از دارد که قطعنامه 598 پیروزی نبوده است.

این استاد دانشگاه افزود: برخی مسئولین سپاه و دیگر مسئولین می‌گویند رفسنجانی امام را مجبور به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ کرده است، ما می‌خواستیم مبارزه کنیم چنانچه ما پیروز شدیم پس این دعواها چیست؟ عده‌ای دیگر نیز عنوان می‌کنند این اقدامی که هاشمی رفسنجانی انجام داده بزرگترین خدمت رفسنجانی به انقلاب بود، زیرا باعث خاتمه جنگ شد.

زیباکلام یادآور شد: سئوالی که مطرح است این است که ما قسمت‌هایی که از خاک عراق مثل فاو را به دست آوردیم چه کردیم؟ و این سئوال باعث می‌شود سئوالات و ابهامات بسیاری در این رابطه ایجاد شود. چنانچه ادامه جنگ درست بود حاصل این ادامه مبارزه پس از فتح خرمشهر بود و چنانچه ادامه جنگ به ضرر ایران بود، چه کسی در این بین مسئول است؟

وی تاکید کرد: آیا جنگ با عراق قابل پیشگیری بود و آیا در آن زمان می‌توانستیم اقداماتی را انجام دهیم که جنگ ادامه نمی‌یافت و یا شروع نمی‌شد.

آثار پیروزی را گاهی برخی دیرتر مشاهده می‌کنند 

قدیری ابیانیه با بیان اینکه نظرات غیر رسمی در آن موقع وجود داشت، گفت: زمانی که آمریکا به افغانستان حمله کرد نظر غیر رسمی می‌گفت ایران باید با طالبان هم پیمان شود؛ اما نظر رسمی این سخن را تائید نکرد؛ بنابراین می‌بینیم که نظر غیر رسمی همیشه وجود داشته است.

وی افزود: در خصوص سیاست خارجه نیز نظرات مختلفی وجود دارد و کارشناسان مختلفی در این رابطه نظر می‌دهند هر دستگاهی نظرات مختلفی را در رابطه با یک مسئله عنوان می‌کند که در نتیجه تمامی نظرات جمع و رپس از آن به نتیجه نهایی می‌رسد.

این کارشناس امور استراتژیک ادامه داد: امام گفتند هر ناو جنگی که وارد آب‌های خلیج فارس شد باید آن را بزنید برخی مخالفت کردند، امام در پاسخ به این مخالفت گفت نظر من این است چنانچه شما نظر دیگری دارید آن را انجام دهید.

قدیری ابیانه تصریح کرد: ما پس از انقلاب بلافاصله سفارت آمریکا را تسخیر نکردیم و پس از ۱۰ ماه این سفارتخانه بسته شد در این مدت ۱۰ ماهه طبق آنچه سفارت سری آمریکا نشان می‌دهد این بود که آمریکا به دنبال کودتا بود ما نمی‌گوییم آمریکا بنی صدر را بر سر کار آورد بلکه می‌گوییم آمریکا وی را خرید و این مسئله طبق اسناد سری آمریکا تائید شده است.

وی یادآور شد: زمانی که قرار بود قطعنامه ۵۹۸ تائید شود من در آنجا بودم آقای ولایتی به تیمی که نظرات هیات ایرانی در این رابطه را نوشته بود گفت: این نظرات را به سمع و نظر قدیری ابیانه برسانید آنان به من مراجعه کردند و من پس از بررسی نظرات آنان گفتم در اینجا عنوان شده چنانچه ما تاکنون قطعنامه‌های قبلی را نمی‌پذیریفتید چون ناعادلانه بودند؛ اما در قطعنامه ۵۹۸ حقوق ایران رعایت شده است به همین دلیل من این جمله را نپذیرفتم و به آنان گوشزد کردم در قطعنامه ۵۹۸ تنها بخشی از حقوق ایران رعایت نشده و نه همه حقوق برای همین تا صبح بیدار بودیم و به دنبال واژه‌ای برای این جمله می‌گشتیم.

 

وی با بیان اینکه امروز حضور سردار سلیمانی در عراق برای ما پیروزی است، خاطرنشان کرد: چنانچه بخواهیم پیروزی را ببینیم باید بگوییم در دفاع مقدس همه دنیا مقابل ایران و کنار عراق قرار گرفتند و انواع سلاح ها را به عراق دادند؛ اما ایران توانست کشورش را حفظ کند. آیا این پیروزی نیست؟

سفیر سابق ایران در مکزیک ضمن اشاره به اینکه آثار پیروزی ها را گاهی دیرتر مشاهده می‌کنند، گفت: رفسنجانی در زمان جنگ نظر کارشناسی خود را به امام گفت امام نیز آن را پذیرفت همان موقع که امام گفتند با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ جام زهر را نوشیدم در ادامه گفتند ما پیروز هستیم ؛ اما جنگ ادامه خواهد داشت.

جمهوری اسلامی هیچ تلاشی در رخ ندادن جنگ نکرد

زیباکلام با بیان اینکه من تنها طرح موضوع می‌کنم، گفت: آیا جنگ اجتناب ناپذیر بود؟ آیا نمی توانستیم اقدامی انجام دهیم تا جلوی آن را بگیریم؟

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: چنانچه هم جنگ قابل پیش گیری بود جمهوری اسلامی ایران هیچ تلاشی در جهت اینکه رخ ندهد انجام نداد بلکه تمام تلاش های ما در جهت افزایش دشمنی بین تهران و بغداد بود.

وی با اشاره به اینکه اقدامات و موضع گیری های ما به سمتی رفت که جنگ را اجتناب ناپذیر می کرد، گفت: از 22 بهمن ۵۷ تا شهریور ۵۹ ما چه می کردیم و چه رفتاری را نشان دادیم که صدام مجبور به حمله شد.

زیباکلام یادآور شد: عراقی ها معتقد بودند ما علت دشمنی ایران را نمی فهمیم زیرا اولین کسی بودیم که انقلاب اسلامی را به رسمیت شناختیم؛ این در حالی است که جمهوری اسلامی به جد خواهان سرنگونی رژیم بعث عراق و سرنگونی صدام است و به چیزی کمتر از ایجاد جمهوری اسلامی در عراق رضایت نمی دهد.

زیباکلام تصریح کرد: بنابراین ما در طی این ۱۹ ماه هر روز بیش از پیش به مخالفین صدام کمک مالی و نظامی و از کردهایی که مخالف صدام بودند حمایت می کردیم و به تدریج رژیم بعث عراق از مخالفین نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت کرد.

وی با بیان اینکه ما اعتقادی به رژیم بعث عراق نداشتیم، گفت: پس از ۲۲ بهمن ۵۷ در خصوص سیاست خارجی ایران دو دیدگاه به وجود آمد یک نگاه این بود که ما کشور خود را بسازیم که در راس آن بازرگان قرار داشت و نگاه دوم صدور انقلاب به دیگر نقاط جهان بود که به تدریج همین نگاه دوم رادیکالی دست بالا را یافت بنابراین خیلی جای تعجب ندارد که چرا جنگ راه افتاد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار