مدیر اداره جهاد کشاورزی تویسرکان از مهاجرت برخی خانواده ها بر اثر سرمازدگی منبع اصلی معیشت باغداران تویسرکان خبر داد.
کد خبر: ۳۹۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷ 25 May 2015
مدیر اداره جهاد کشاورزی تویسرکان گفت: سرمازدگی باغات گردو در اوایل سال جاری نگرانیهای معیشتی و زیادی را برای باغداران این شهرستان ایجادکرده است.

به گزارش ایرنا؛ مسعود اکبری افزود: برخی خانواده ها در تویسرکان که منبع اصلی معیشت آنها محصول گردو بوده با توجه به سرمازدگی گسترده باغات در اردیبهشت ماه سال جاری، در حال مهاجرت هستند.

وی گفت: آنچه از اخبار متفاوت در زمینه جبران خسارات وارد شده به باغات گردوی تویسرکان به گوش می رسد، استمهال تسهیلات مربوط به بخش کشاورزی، اعطای تسهیلات جدید در این حوزه و اجرای طرحهای عمرانی حوزه کشاورزی مانند کانال کشی آب در مناطقی که خسارت بیشتری دیده اند در دستور کار مسوولان قرار دارد.

اکبری اظهار کرد: تحقیقات علمی و کارشناسانه برای مقابله با سرمازدگی و تگرگ زدگی در باغات این شهرستان در حال انجام است.

وی گفت: با توجه به سرمازدگی گسترده باغات تویسرکان در سال جاری، راهکارهای علمی مبارزه بلند مدت با این آسیب با توجه به شرایط اقلیمی، آب و هوایی و جغرافیایی این شهرستان در دستور تحقیات قرار گرفته است.

وی بیان کرد: اکنون برخی راهکارها برای مقابله با پدیده سرمازدگی باغات مطرح است اما برای پیدا کردن قطعیت علمی باید مورد آزمایشهای علمی قرار گیرند.

اکبری با اشاره به لزوم حرکت به سوی خارج شدن حوزه کشاورزی شهرستان تویسرکان از حالت تک محصولی تاکید کرد: استفاده از ارقام مقاوم درختان گردو، توجه ویژه به تغذیه گیاهی درختان با استفاده از کودهای شیمیایی و غیر شیمیایی و بکارگیری دستگاههای هشدار دهنده در زمینه سرمازدگی، مهمترین راهکارها برای مقابله و کاهش میزان خسارت سرمازدگی در بلند مدت محسوب می شوند.

وی تصریح کرد: اکنون زمان آن رسیده که الگوی کشت در باغات و مزارع شهرستان تویسرکان تغییر کند اما این موضوع با توجه به زمان بر بودن و برخی مشکلات جانبی با مقاومت کشاورزان و باغداران روبرو می شود.

اکبری خاطرنشان کرد: باوجود در پیش گرفتن تحقیقات علمی، سیاست گذاریهای کلان در حوزه کشاورزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی با تحقیقات کارشناسانه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کشور انجام می گیرد.

پنجم اردیبهشت ماه سال جاری در پی افت ناگهانی دمای هوا چهار هزار و 720 هکتار از مجموع پنج هزار و 400 هکتار باغات گردوی تویسرکان یعنی معادل 85 درصد باغات این محصول در شهرستان تویسرکان با سرمازدگی عمیق و گسترده مواجه شدند.

همچنین باغات سیب، گلابی، آلبالو و گیلاس، انواع آلوچه و گوجه، هلو و شلیل، انگور، زرد آلو و بادام تویسرکان نیز بین 50 تا 75 درصد دچار سرمازدگی شدند.

بر این اساس اردیبهشت ماه امسال با حضور اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور برای بررسی مقدار این خسارات و ارزیابی جبران آن با همراهی استاندار و برخی مسوولان در تویسرکان حضور یافت.

تویسرکان یکی از شهرستانهای استان همدان واقع در 90 کیلومتری شهر همدان است که از مجموع 17 هزار و 800 هکتار باغات گردوی استان همدان، حدود پنج هزار و 400 هکتار را به خود اختصاص داده و مرغوبیت محصول گردوی آن از شهرتی جهانی برخوردار است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار