نخستین هم‌اندیشی سرآمدان علوم انسانی و اسلامی به همت بنیاد نخبگان استان قم برگزار شد و رئیس بنیاد نخبگان از شناسایی 150 نخبه در حوزه علوم انسانی و اسلامی خبر داد.
کد خبر: ۳۸۴۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵ 26 February 2017
به گزارش تابناک قم، در این نشست علمی که با حضور آیت‌الله «سیدمحمد غروی» و 20 نفر از برجسته‌ترین محققان و نخبگان حوزه علوم انسانی دانشگاهی و حوزوی استان قم برگزار شد پیرامون راهکارهای پشتیبانی و راهبردهای ایجاد تأثیرگذاری و روش‌های اسلامی‌سازی در حوزه علوم انسانی بحث و تبادل نظر شد.

در ابتدای این هم‌اندیشی رئیس بنیاد نخبگان استان قم با اعلام این‌که بیش از 150 نخبه در حوزه علوم انسانی و اسلامی شناسایی و ارزیابی شده است، گفت: ملاک انتخاب نخبگان و سرآمدان علوم انسانی در سطح استادان حوزوی و دانشگاهی پژوهشگری، توزیع رشته علمی، میزان تأثیرگذاری و اندیشه‌ورزی هر یک از ارزیابی شوندگان بوده است.

«محمد محمدرضایی» در ادامه با اشاره به نقاط ضعف و کمبودهای توسعه و تحقیق در حوزه علوم انسانی گفت: در حوزه علوم انسانی شاخصه‌ها و تکالیف مشخص نیست. وی از نبود بسته‌های پیشنهادی مدون و چاره‌ساز و ایجاد روش‌سازی و تأثیرگذاری در حوزه علوم انسانی و اسلامی انتقاد کرد و افزود: طرح تحول در حوزه علوم انسانی در مرحله عمل و اجرا به کندی پیش می‌رود و رضایت‌بخش نیست.

عضو هیأت علمی پردیس فارابی دانشگاه قم با اعلام این‌که 14 رشته علوم انسانی مشمول طرح تحول هستند، اظهار کرد: بیش از 5 هزار کتاب شایسته باید در حوزه علوم انسانی بر اساس مبانی عمیق اسلامی طراحی و نگارش شود.

مشاور عالی استاندار در امور دانشگاهی با بیان این‌که وظیفه اصلی بنیاد نخبگان شناسایی و تجلیل نخبگان از سطح دانش‌آموزی تا عالی‌ترین سطوح آموزش عالی است، بیان کرد: فراهم‌سازی جوایز تحصیلی برای دانشجویان صاحب استعداد برتر، تجلیل از برگزیدگان ادبی و هنری، استادان سرآمد در کرسی‌های مختلف علمی، زمینه‌سازی جذب و حمایت از نخبگان در زمینه ایجاد اشتغال و اثرگذاری در جامعه از جمله فعالیت‌های بنیاد نخبگان است.

بنیاد نخبگان پیشرو در طرح تحول علوم انسانی 

محمدرضایی با تأکید بر این‌که برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی و استفاده از منویات سرآمدان دانشگاهی و حوزوی در رأس برنامه‌های بنیاد نخبگان قرار دارد، افزود: ایجاد راهبرد و راهکار توسعه عملی و تأثیرگذاری ملموس حوزه علوم انسانی و اسلامی در جامعه از بزرگ‌ترین دغدغه‌های ماست.

وی با تصریح بر این مطلب که قم به عنوان ‌ام‌القرای جهان اسلام باید پیشرو در طرح تحول علوم انسانی و اسلامی‌سازی مبانی این حوزه باشد، گفت: بنیاد نخبگان استان از هر طرح و ایده‌ای که منجر به پویایی و تحول مفید و مثبت در حوزه علوم انسانی باشد حمایت ویژه خواهد کرد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار