گزارش تابناک تبریز؛
((برای رفع مشکلم که عبارت بود از خیانت همسرم (انحرافات جنسی مرد) به روانشناس مراجعه کردم . او به سخنان من کامل گوش داد و با خونسردی تمام گفت بهترین راه حل این مشکل خیانت تو به هسرت هست. برو تو هم با یکی باش تا حرص نخوری ))!!
کد خبر: ۳۷۵۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴ 10 February 2017
روانشناسی علم غریب و قریبی است . سالهای سال است که نزاعی خاموش بر سر اینکه  آیا این علم می تواند اسلامی باشد و یانه در جریان است هرچندهنوز شاید مبنایی برای اثبات مدعاهای سلبی یا ایجابی ان در دست نباشد.
هر چه هست به نظر می رسد بخشی از روانشاسی که در زندگی روزمره ایرانی ها موثر است چندان نتوانسته رضایت خاطر منتقدانش را جلب نماید.
کتاب های روانشناختی به عنوان بخشی از محتوای فکری و فرهنگی جامعه ایرانی سالهاست که جای خود را باز کرده و می شود ادعا نمود که بخش مهمی از رفتارهای شهروندان ما تحت تاثیر تلویحی ویا آشکار آنهاست.
کتاب هایی مانند اصول موفقیت ،رموز شادکامی ، به سوی خوشبختی و حتی کتاب های امثال دونالد ترامپ . همه و همه در حال پمپاز نوعی از اندیشه ها و افکار مادی هستند که اغلب رنگ و بوی معنویت نیز به خود گرفته اند.
شاید واکاوی صحت و سلامت این علم و نیز اثرات مثبت و منفی آن بسی ژرف تر از عمق نفوذ قلم حاضر باشد اما چند نمونه مشخص از بدکارکردی این علم یا هنر و یا هر آنچه اسمش را باید گذاشت در جامعه نمود یافته است.
در فرهنگ و عرف اسلامی وایرانی خیانت به همسر امری نکوهیده و مذموم است و در شریعت ما نیز با مجازات های سختی مواجه گردیده است. اما سالیانی است که این پدیده زشت اجتماعی در کشور ما خودنمایی نموده  و تبدیل به یکی از علل عمده جدایی خانواده های ایرانی گردیده است.
هر چند کارشناسان فرهنگی و جامعه شناسان مبنای تسریع در شیوع چنین پدیده هایی را انعکاس فیلم ها وسریالهای خارجی ویا مسافرت های خارجی های ریسک و .. می دانند اما به نظر می رسد دلیل مهمی از دلایل پدیدارشناختی  خیانت به همسر مغفول مانده است.
این پدیده که اغلب با خیانت یکی از زوج ها (غالبا مردها) شروع می گردد بعضا زوج مقابل را به کلیلنیک های روانشاختی شوق می دهد. ناگفته پیداست که بیشتر مراجعان این مراکز زن ها هستند .
برای درمان استرس ها و یا تکانه های ناشی از این رویداد آنچه فرهنگ ما می اموزد این است که زوجه (زن) با گرم گردن فضای عاطفی خانواده در صدد جذب مرد به زندگی باشد تا زمینه های انحراف جنسی مرد کاهش یابد و البته در بخش مهم از آموزه های روانشاسی نی چنین تجویزهایی صورت می پذیرد. بماند که برای خیانت زوجه به همسر خود بعضا نسخه های متفاوتی پیچیده می شود.
اما اخیرا در غفلت نهادهای مسئول  برخی از روانشناسان امری بعید را به عنوان راه حل رفع چنین مشکلاتی برای زوجین پیشنهاد می کنند. خانم ز در مصاحبه با نگارنده می گوید
((برای رفع مشکلم که عبارت بود از خیانت همسرم (انحرافات جنسی مرد) به روانشناس مراجعه کردم . او به سخنان من کامل گوش داد و با خونسردی تمام گفت بهترین راه حل این مشکل خیانت تو به هسرت هست. برو تو هم با یکی باش تا حرص نخوری ))
متاسفانه این تنها موردی نیست که شنیده شده است . موردهای زیادی از این توصیه ها در برخی از مطب های روانشناختی وجود دارد که زنگ خطر را برای مسئولین امر به صدا در می آورد.
به نظر می رسد این موضوع تنها مساله مهمی نیست که باید بدان پرداخته شود . در مسائل ریز و درشت دیگری هم بارها شاهد آن بوده ایم که برخی از روانشاسان ویا روانپزشکان برای حل یک مشکل خانوادگی نسخه هایی می پیچند که چندان با مبادی آداب اسلامی سازگار نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :