مدت زمانی است که قل‌قل قلیان‌ها با شرشر آب زلال و با صفای گنجنامه یکی شده و محیط نازیبایی را در یک طبیعت بکر ایجاد کرده که در این جا باید گفت، چرا با وجود سخت‌گیری‌ها وضعیت این نقطه گردشگری چنین شد؟
کد خبر: ۳۷۴۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶ 21 May 2015

این روزها قلیان‌ها تا نزدیکی آبشار گنجنامه نفوذ کرده و با ایجاد محیط نازیبایی در این طبیعت بکر، آبشار گنجنامه به تسخیر قلیان‌ها درآمده است

به گزارش فارس ، گنجنامه یکی از نقاط خوش آب و هوای همدان همواره بیشترین مسافران و بازدیدکنندگان را به خود اختصاص داده و این منطقه گردشگری پذیرای بسیاری از علاقمندان به طبیعت است.

از گذشته‌های دور با توجه به قرار گرفتن این نقطه گردشگری در دامنه کوه الوند و برخورداری از آب و هوای مطبوع، بسیاری از دوستداران طبیعت روزهای تعطیل و اوقات فراغت خود را در این منطقه می‌گذرانند که همین امر نیازمند امکاناتی در این منطقه بود.

با فرارسیدن روزهای گرم بهاری و تابستانی، گنجنامه همدان روزهای شلوغی را سپری کرده و علاوه بر شهروندان، مسافران و گردشگران از سایر استان‌های کشور این منطقه را برای گذران اوقات فراغت خود انتخاب می‌کنند.

با ایجاد تأسیسات تله‌کابین در این منطقه، شلوغی گنجنامه دوچندان شده و روزانه پذیرای بسیاری از مردم است که همین امر می‌طلبد ساماندهی بهتر و بیشتر از قبل باشد.

اما آنچه در این میان اهمیت دارد، وجود بیش از حد قلیان در این منطقه است که بیش از هر چیز دیگری نمود عینی دارد.

از چند سال‌ گذشته مضرات قلیان به وفور گفته شده و بارها ضمن نگارش گزارش و خبر مراکز بهداشت نسبت به انهدام و جمع‌آوری آنها اقدام کرده‌اند.

در اردیبهشت ماه سال گذشته اعضای شورای شهر به همراه شهرداری همدان با حضور در گنجنامه ضمن بازدید میدانی از این منطقه گردشگری در خصوص ساماندهی دکه‌های فروش واقع در گنجنامه و دست‌فروشانی که خودسرانه در هر نقطه از این منطقه اقدام به فروش خوراکی و یا سایر اجناس می‌کردند، حضور یافتند.

شهرداری همدان با جانمایی در نقطه‌ای از گنجنامه برای استقرار دکه‌ها به نوعی دکه‌هایی که تا مسیر اصلی وارد شده و اقدام به فروش اغذیه خود می‌کردند، را ساماندهی کرد اما دست‌فروشان که یکی از دغدغه‌های شهرداری و شورای شهر در ساماندهی این نقطه پربازدید گردشگری است، همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.

بلال‌فروشان از ورودی آبشار گنجنامه تا نزدیکی این آبشار در دو طرف مسیر حضور یافته و قلیان‌ها نیز که در گذشته تنها در سفره‌خانه‌های این منطقه و نقاط دور از آبشار حضور داشتند، دیگر بدون واهمه از ناظران تا نزدیکی آبشار رسیده‌اند.

در این راستا می‌توان گفت قل‌قل قلیان‌ها با شرشر آب زلال و با صفای گنجنامه یکی شده و محیط نازیبایی را در یک طبیعت بکر ایجاد کرده که در این جا باید گفت، چرا با وجود سخت‌گیری‌ها وضعیت این نقطه گردشگری چنین شد؟

*جمع‌آوری عرضه‌کنندگان قلیان برعهده نیروی انتظامی است

این مسئله از منابع مختلفی که در کنترل عرضه قلیان نقش دارند، مورد بررسی قرار گرفت که بر این اساس رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، وظیفه نیروی انتظامی را جمع‌آوری دست‌فروشان قلیان دانست و گفت: در ساماندهی گنجنامه فضایی برای دست‌فروشان در نظر گرفته شده است.

کامران گردان جانمایی برای ساماندهی دست‌فروشان را زمان‌بر دانست و بیان داشت: دکه‌های احداثی در نزدیکی تله‌کابین گنجنامه موقتی ساخته شده که به دنبال دائمی شدن آن هستیم که همچنان کار ساخت آنها ادامه دارد.

*در صورت درخواست دستگاه متولی برای جمع‌آوری عرضه‌کنندگان قلیان همکاری می‌شود

جانشین انتظامی استان همدان با تأکید بر اینکه در بحث جمع‌آوری قلیان نیروی انتظامی فقط پشتیبانی دستگاه متولی را دارد، افزود: بنا به درخواست اداره بهداشت نیروی انتظامی وارد عمل شده و اقدامات انجام می‌شود.

علی‌اصغر خرمروی با بیان اینکه ورود مستقیم نیروی انتظامی حواشی به دنبال دارد، بیان داشت: دستگاه متولی کار، بهداشت است و در صورت ورود و درخواست همکاری، نیروی انتظامی نیز وارد عمل می‌شود.

وی تصریح کرد: نیروی انتظامی خود اتوماتیک برخوردهایی داشته و جمع‌آوری قلیان‌ها را دارد اما در مجموع متولی کار مرکز بهداشت است.

جانشین انتظامی استان همدان تصریح کرد: به غیر از پارک‌ها و فضای سبز در سطح شهر، سفره‌خانه‌ها و قلیان‌سراها نیز عرضه قلیان را داشتند که در حد پلمب و جمع‌آوری با آنها برخورد شد.

*شهرداری سد معبر عرضه‌کنندگان قلیان را برطرف کند

مسئول بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت شهرستان همدان نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه مرکز بهداشت تنها اجازه ورود در عرضه قلیان در سفره‌خانه، رستوران و اماکن عمومی که حالت صنفی داشته را دارد، افزود: مرکز بهداشت ضمن بازدید از این مراکز، با همکاری اداره نظارت بر اماکن بازدید کرده و در صورت مشاهده تخلف برخورد شده و پرونده از مراجع قضایی پیگیری می‌شود.

حسین خالقی‌مجد با تأکید بر اینکه اکنون مشکل در عرضه قلیان در دستفروشان نقاط مختلف است، بیان کرد: امروز شاهد عرضه قلیان در گنجنامه و بلوار ارم به تعداد زیادی هستیم که همین امر مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه گزارش 13 مورد وانت‌بار عرضه قلیان در بلوار ارم به مراجع قضایی ارسال شده، بیان داشت: در این زمینه دستور مقتضی به مقامات قضایی صادر شده تا اقدامات لازم از سوی کلانتری منطقه انجام شود.

مسئول بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت شهرستان همدان با تأکید بر اینکه در بحث دست‌فروشان، شهرداری باید اقدام کند، اظهار کرد: مرکز بهداشت آماده همکاری داشته و تیم‌هایی را نیز به منطقه برای همکاری با کارشناسان اعزام می‌کند.

وی با بیان اینکه متأسفانه شهرداری خیلی در این مورد ورود پیدا نکرده، اظهار کرد: مرکز بهداشت به همراه اداره نظارت بر اماکن کار خود را می‌کند اما اماکن نمی‌تواند در پارک‌ها ورود پیدا کند.

خالقی‌مجد با تأکید بر اینکه عوامل اجرایی شهرداری باید برای کنترل دست‌فروشان وارد عمل شود، خاطرنشان کرد: کسی که در فضای باز شهر و پارک‌ها دست‌فروشی کرده و عرضه قلیان دارد تنها توسط شهرداری می‌توان نسبت به جمع‌آوری آن اقدام کرد.

وی از آمادگی همکاری در جمع‌آوری دست‌فروشان عرضه قلیان در گنجنامه خبر داد و بیان کرد: مرکز بهداشت ضمن بازرسی، عرضه قلیان در باغ‌رستوران‌ها و واحدهای صنفی را پیگیری کرده و در چند روز گذشته دو مورد بازرسی و دستور پلمب آنها صادر شده است.

مسئول بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت شهرستان همدان یکی دیگر از مشکلات عرضه قلیان را تمایل مردم برای استفاده دانست و گفت: رسانه‌ها نباید تنها به تهیه و ارائه گزارش در این زمینه اقدام کنند بلکه باید در امر فرهنگی نیز وارد شوند.

وی با تأکید بر اینکه معضل قلیان تنها به شهر همدان مرتبط نیست، افزود: قلیان در همه شهرها و نقاط دیدنی اکثر شهرها دیده می‌شود که نیاز به دستورالعمل جامع کشوری برای مقابله با آنها دارد.

*تمام بحث سلامت به مرکز بهداشت مربوط نیست

خالقی‌مجد از اعلام آمادگی مرکز بهداشت برای مقابله شدید در بحث جمع‌آوری قلیان یادآور شد: مرکز بهداشت در مواردی که لازم بوده ورود داشته، اما در مسئله دست‌فروشان هم شهرداری و هم نیروی انتظامی باید وارد شوند.

وی با بیان اینکه جای خالی هماهنگی برای ورود به کنترل و جمع‌آوری دست‌فروشان عرضه کننده قلیان احساس می‌شود، بیان کرد: وقتی مجوز نصب بوفه در پارک‌ها، اسکان مسافران و... از سوی شهرداری صادر می‌شود، پس ورود و مقابله با عرضه‌کنندگان قلیان نیز بر عهده شهرداری است.

مسئول بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت شهرستان همدان تصریح کرد: بحث سلامت قلیان به مرکز بهداشت مربوط است اما در هر زمینه‌ای نمی‌توان سلامت را به مرکز بهداشت مربوط دانست بلکه همه دستگاه‌ها به نوعی با بحث سلامت مرتبط هستند.

وی با بیان اینکه 30 درصد مباحث بهداشتی به مرکز بهداشت مربوط است، افزود: جهاد کشاورزی در امر کشاورزی، دامپزشکی در نظارت بر عرضه مرغ و ماهی و گوشت و شهرداری در جمع‌آوری پسماند شهری دخیل هستند که هر یک به نوعی با سلامت جامعه در ارتباط است.

با وجود اینکه با بسیاری از منابعی که تصور بر این بود این دستگاه‌ها متولی جمع‌آوری عرضه‌کنندگان قلیان هستند، صحبت شد، اما با وجود عدم حصول نتیجه قابل توجه، توپ عدم استفاده از قلیان‌ها به زمین رسانه‌ها افتاد.

اینکه باید فرهنگ‌سازی در استفاده از قلیان در جامعه شکل گیرد، کار درستی است اما این فرهنگ‌سازی تنها برعهده رسانه نیست بلکه در ابتدا دستگاه‌های متولی باید با عرضه‌کنندگان مسائلی چون قلیان که با سلامتی مردم در ارتباط بود، مقابله کنند و سپس رسانه‌ها نیز به ترویج این فرهنگ بپردازند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار