به دنبال هشدارهای سازمان هواشناسی سیستان و بلوچستان مبنی بر وزش باد شدید و طوفان، بارش همراه با رعد و برق و رگبار شدید و برف و سرما و یخبندان ستاد مدیریت بحران شهرستان خاش در حالت آماده باش قرار گرفت.
کد خبر: ۳۷۱۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱ 02 February 2017
به گزارش ایرنا نشست ستاد مدیریت بحران چهارشنبه شب به ریاست فرماندار خاش با هدف مقابله با حوادث طوفان، سیل و برف و سرما در سالن اجتماعات فرمانداری تشکیل و بر ضرورت اعلام آمادگی دستگاههای عضو برای خدمات رسانی به آسیب های احتمالی تاکید شد.
فرماندار شهرستان خاش گفت: همه مدیران دستگاههای عضو ستاد مدیریت بحران موظف هستند با تمام توان پای کار باشند و در صورت وقوع حوادث برای خدمات دهی فوری وارد عمل شوند.
محمداکبر چاکرزهی اظهار داشت: هم اینک تمام بخشداران، مدیران و کارکنان دستگاههای عضو مانند شهرداری ها و ادارات راه و کمیته امداد و آموزش و پرورش خاش و نوک آباد، ادارات برق، آب شهری و روستایی، جهاد کشاورزی، ارتش و سپاه، قرارگاه خاتم، شبکه بهداشت، هلال احمر، صنعت معدن و تجارت، شوراها و دهیاران و غیره آمادگی کامل خود را برای مقابله با بحرانهای احتمالی اعلام کرده اند.
وی ادامه داد: برخی از اماکن عمومی و مکانهای ورزشی و محل های اسکان اضطراری برای خدمات دهی به آسیب دیدگان احتمالی پیش بینی و آماده شده است.
رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان خاش گفت: هشدارهای لازم به کشاورزان و دامداران و گلخانه داران و غیره نیز داده شده که شرایط احتیاط را برای پیشگیری از وقوع خسارت سیل و برف و سرما در نظر گیرند.
فرماندار خاش تاکید کرد: از مردم نیز خواسته شده که برای مرمت منازل خود باید قبل از بارشها اقدام کنند تا از وقوع خسارتها جلوگیری شود.
وی افزود: در جریان بارشهای اخیر به حدود هزار و 100 خانوار و افزون بر پنج هزار و 400 فرد آسیب دیده کمک رسانی شد که شاید مشکلات زیادی متوجه منازل این افراد نبود از اینرو با عنایت به اینکه کمکهای هلال احمر باید در شرایط سخت و بحرانی به آسیب دیدگان ارائه شود به مردم توصیه می کنیم ایمن کردن منازل قدیمی و خشت و گلی و مدارس قدیمی را مورد توجه قرار دهند.
وی ادامه داد: باید از ایجاد توقع در مردم برای دریافت کمک های هلال احمر جلوگیری کرد و بگونه ای برنامه ریزی شود که خسارت دیدگان واقعی از این کمکها و خدمات بهره مند شوند.
فرماندار خاش یادآور شد: یک پل در مسیر جاده ترانزیتی خاش به ایرانشهر و جاده کارواندر به گوهرکوه و 800 کیلومتر راههای شنی و خاکی خاش به شدت آسیب دیده اند که ضرورت دارد با حمایت های دولت این مشکلات با قید فوریت رفع شوند.
چاکرزهی ادامه داد: 90 درصد از منازل محرومان زیر پوشش کمیته امداد در خاش و 97 درصد از منازل محرومان در نوک آباد که جمعیت بالای 6 هزار خانواری هستند نا ایمن بوده، سدها و بندهای خاکی پر آب هم خسارت دیده اند که در صورت وقوع حادثه شرایط بسیار بحرانی برخی نقاط را تهدید می کند.
فرماندار خاش با تاکید بر اهمیت اجرای طرحهای سیل بند و دیوار حفاظتی در حاشیه شهرهای خاش، نوک آباد، ایرندگان و روستاهای حاشیه تفتان به ویژه سنگان و تمندان گفت: 50 مدرسه در خاش دارای سقف مشکل دار و 30 درصد مدارس نوک آباد نیز تخریبی هستند که باید رفع مشکلات آنها در اولویت قرار گیرد.
وی تاکید کرد: در بارشهای اخیر 15 میلیارد ریال به بخش کشاورزی، 30 میلیارد ریال به تاسیسات و معابر شهری، پنج میلیارد ریال به کوره های سنتی آجر پزی، 32 میلیارد ریال به بخش برق، چندین منزل مسکونی مردم و چندین مورد دیگر خسارت وارد شد.
شهردار خاش نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه 107 هکتار بافت فرسوده در خاش وجود دارد و در بارشهای اخیر مشکلاتی متوجه زیرساخت‌های شهری و بافت های فرسوده شد لذا تجربه ای به دست آمد که برای جلوگیری از حوادث احتمالی دستور داده شد منازل مسکونی در بافت های فرسوده تخلیه شوند.
عبدالمجید تمندانی افزود: خدا را شاکریم به دنبال حوادث سیل و بارشهای اخیر نقاط آسیب پذیر شناسایی و خروجی آبها بخوبی تعیین شد اما هم اینک خطر جدی و بالقوه 2 مسیل مهم روستای نصرت آباد بخش مرکزی در جوار شهر خاش و مسیر آب سرازیر شده از ارتفاعات بالادست قبرستان اسلام آباد،این روستاها و شهر را تهدید می‌کند.
وی بیان کرد: از چند روز قبل کار خاک ریزی در منطقه نصرت آباد شروع شده و همچنان ادامه دارد.
تمندانی ادامه داد: نقاط بحرانی حیدرآباد، محمدآباد، ناصری، اسلام آباد و آبترش با توجه به حجم بالای کارهای انجام شده مشکلات کمتری خواهند داشت.
امان الله طوقی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش نیز با اشاره به اینکه خسارات وارده ناشی از بارش های اخیر به حوزه های مختلف کشاورزی افزون بر 15 میلیارد ریال برآورد شده است گفت: با این حال مردم منطقه شکرگزار نعمت های پروردگار متعال بودند و هیچ فردی برای پیگیری و دریافت خسارت، گزارش و شکایتی به جهاد کشاورزی خاش ارائه نکرده است.
خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار