کد خبر: ۳۶۹۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸ 30 January 2017
 علی حیدری
نمایشگاه بهترین مکان برای تبلیغ اجناس تولیدی و بهترین فرصت برای فروش اجناسی است که شاید تا قبل از آن کمتر در معرض نمایش عموم مردم قرار گرفته است. بارزترین مکان تبلیغاتی چهره به چهره و همچنین بررسی کیفی اجناس نیز نمایشگاه است. اما این روزها با توجه به رکود حاکم بر بازار، نمایشگاه ها نیز از رونق افتاده‌اند. البته بسته به نوع محصولات به نمایش گذاشته شده، این مساله تا حدودی متفاوت است.نمایشگاه صنعت و معدن  که اخیرا در یزد برگزار شد نیز از جمله نمایشگاه‌هایی است که راهروهای خالی و استقبال ناچیز از آن، گویای وضعیت بد و نابسامان صنعت استان و واقعیت    های تلخ برای این حوزه است.برگزاری این نمایشگاه در ماه‎‎های پایانی با توجه به تب بازار در این ایام شاید بیانگر انتخاب بهترین زمان برای برگزاری نمایشگاه صنعت و معدن بود ولی در واقع برگزار کنندگان همه چیز را برای حضور در نمایشگاه آماده کرده بودند جز این که بازار در شرایط کاهش رونق اقتصادی و رکود صنعتی است.علاوه بر نمایشگاه صنعت و معدن، نمایشگاه‌ کاشی و سرامیک نیز که در شش ماه دوم امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های استان برگزار شد، از میان نمایشگاه‌های برپا شده تاکنون کمترین استقبال را به خود دید و برخلاف نمایشگاهی مثل نمایشگاه خودرو که جایی برای پارک خودروها در آن به سختی یافت می‌شد، برای حضور در این 2 نمایشگاه هیچ مشکلی از این نظر نبود. اما دیگر دلایل کم بودن استقبال از این دو نمایشگاه که در راس اقتصاد استان قرار دارند، چیست؟
در وهله اول نکته قابل تامل، استقبال کم افراد از جنس صنعت و تولیدکنندگان از این نمایشگاه‌ها نسبت به گذشته بوده است که این مساله خود به رکود و ناامیدی حاکم بر بخش تولید و صنعت استان برمی‌گردد.کاهش نقدینگی حوزه تولید و کم شدن قدرت خرید مردم سیاست‌های پولی و بانکی دولت مبنی بر کاهش میزان نقدی موجود در بازار با هدف کاهش تورم، از دیگر علل کاهش استقبال از نمایشگاه صنعت و معدن امسال استان بود که خود رکود را در بازار ایجاد کرده است. برهمین اساس می‎‎توان گفت با تشدید این عمل و شرایط نامناسب اقتصادی حاکم بر بازار، تورمی چشمگیر بازار را در بخش‌های مختلف تولید و توزیع در بر گرفته است.وقتی مدت زمان رکود در بازار به طول انجامد، سقف هزینه‌ها از درآمد افزایش می‌یابد. بنابراین تولیدکنندگان و توزیع کنندگان به فکر چاره‌ برای جبران هزینه‌ها خواهند افتاد. در نتیجه تنها راه جبران مافات افزایش نرخ اقلام است.صنعت استان یزد در سال‌های اخیر با دگردیسی همراه بوده است و مدیریتی دلسوز برای رفع این مشکلات صنعتی نیاز است.به هر حال امید است مسئولان و متولیان صنعت با سیاست‌های درست و کاربردی، صنایع را از وضعیت نامناسب کنونی خارج کنند و با تدبیر، امید را به صنعت استان برگردانند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار