کد خبر: ۳۶۸۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹ 29 January 2017
درصد مناطق کشور حادثه‌خیز است/ در تهران اتفاقی بیافتد ۱۰ درصد هم آمادگی نداریم

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ، زلزله را مهم ترین تهدید کنونی کشور برشمرد و گفت : سالانه ۱۷۵ زمین لرزه بالای چهار درجه امواج درونی زمین(ریشتر) در کشور رخ می دهد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در باره وقوع زلزله احتمالی در تهران و آمادگی نهادهای امداد رسان گفت: آمادگی در تهران نسبت به حادثه خیلی کم است و یا اینگونه بگویم در تهران آن حوادثی که محتمل بر اتفاق است و با توجه به گسل ها و فرونشست هایی که داریم، شاید 10 درصد هم آمادگی وجود نداشته باشد. 

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اسماعیل نجار در سمنان افزود: روزانه حدود 60 زلزله با قدرت یک دهم تا پنج درجه امواج درونی زمین در کشور رخ می دهد. 

وی اظهارداشت: هر 10 سال نیز شاهد یک زلزله 6 تا 6.5 ریشتر در کشور هستیم که خسارت مالی و جانی بزرگی را به جای می گذارد. 

نجار سیل، طوفان، صاعقه، آتش سوزی را از دیگر حوادث طبیعی برشمرد که کشور را تهدید می کند و خاطرنشان کرد : اکنون 80 درصد مناطق کشور حادثه خیز است و گسل های فراوانی هم وجود دارد که باید به سوی ساخت و ساز اصولی و رعایت نکات ایمنی در همه بخش ها حرکت کنیم.  

رییس سازمان مدیریت بحران کشور یادآور شد: امروز دنیا با به کارگیری دانش و خرد و اندیشه خود را ایمن کرده است و ما نمی توانیم در محدوده کمی و کیفی و حریم رودخانه ساخت و ساز کنیم و بعد انتظار داشته باشیم تخریب نشود، بنابراین چاره ای برای ایمن کردن کشور نداریم و باید به این سو حرکت کنیم.

نجار اضافه کرد : کشور ما هر لحظه شاهد بحران است و باید اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از خسارت ها داشته باشیم. 

نجار به فروریختن ساختمان پلاسکو و حجم عملیات صورت گرفته در این حادثه که هنوز هم ادامه دارد اشاره و اضافه کرد : باید توجه داشته باشیم تهران کلان شهر است و شهری مثل بم از استان کرمان نیست که نیروها و مردم با بیل و کلنگ بتوانند جان باختگان را از زیر آوار خارج کنند بلکه در اینجا ابزار و امکانات و دستگاه های پیچیده ای لازم است تا انسان ها از زیر آوار و آهن آلات خارج شوند و کار بسیار بسیار سخت تر خواهد بود. 

وی درباره آخرین وضعیت آوار برداری از ساختمان پلاسکو گفت: آواربرداری همچنان ادامه دارد و مراحل پایانی خود را می گذراند. 

نجار ادامه داد: تا شب گذشته پیکر 16 نفر از آتش نشانان و چهار نفر از کارگران و غیر آتش نشان از زیر آوار خارج و شناسایی شده است.  

معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: اکنون هیچ علت مشخصی به غیر از حریق اولیه وجود ندارد و باید منتظر بمانیم تا در روزهای آینده علت دقیق حادثه و خسارت های وارد شده به این ساختمان اعلام شود. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار