پل‌های عابرپیاده در حفظ ایمنی جان عابران و شهروندان نقش موثری دارند چرا که از تردد عرضی عابران از معابر جلوگیری می‌کنند و به همین دلیل نیز امسال 10 پل عابر پیاده جدید در شهر نصب و 10 پل موجود نیز مکانیزه می‌شود
کد خبر: ۳۶۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸ 19 May 2015
به گزارش تابناک یزد، پل‌های عابرپیاده در حفظ ایمنی جان عابران و شهروندان نقش موثری دارند چرا که از تردد عرضی عابران از معابر جلوگیری می‌کنند و به همین دلیل نیز امسال 10 پل عابر پیاده جدید در شهر نصب و 10 پل موجود نیز مکانیزه می‌شود. پل‌های عابرپیاده از طریق راهنمایی عابران، علاوه بر حفاظت از جان آنها، در روان‎‎سازی ترافیك نیز نقش موثری دارند. این موضوع زمانی اهمیت دوچندان در شهرهای کشورمان پیدا می‎کند که بدانیم حدود نیمی ‌‌‌از آمار مرگ‎های ناشی  از ‎حوادث رانندگی شهری مربوط به عابران پیاده است. با این حال بسیاری از عابران پیاده به دلیل كهولت سن یا به لحاظ طولانی‌تر شدن مسیر، به‌ندرت از پل‌های عابر پیاده استفاده می‌كنند و عبور از عرض معابر را با تمام خطرات احتمالی در اولویت انتخاب خود قرار می‎دهند. البته باید توجه داشت که نبود این پل‌ها در برخی از نقاط نیز ضعف مدیریت شهری محسوب می‌شود.

مکانیزه کردن پل مقابل بیمارستان افشار
یکی از شهروندان یزدی ساکن بلوار جمهوری یزد با اشاره به ضرورت مکانیزه کردن پل عابر پیاده واقع در مقابل بیمارستان افشار، گفت: شهرداری یزد باید نسبت به مکانیزه کردن پل عابر پیاده مقابل این بیمارستان که مراجعان زیادی دارد، اقدام کند.
«رضا احمدی» افزود: باید توجه داشت که بیشتر افراد بیمار و سالخورده به این مرکز درمانی مراجعه می‌کنند و به همین دلیل هم پل عابر پیاده فعلی کارایی لازم را ندارد.
وی با اشاره به اینکه کارکرد پل‌های دارای پله بسیار کم است، از افزایش تقاضای مردم برای استفاده از پل‌های عابر پیاده مکانیزه خبر داد. این شهروند افزود: مکانیزه نبودن برخی از پل‌های عابر پیاده، استفاده از آنها را به حداقل رسانده است به نحوی که اغلب شهروندان از عرض خیابان عبور می‌کنند و حاضر به پیمودن پله‌های پل و تردد از روی آنها نیستند.

مشکلات پل عابر پیاده بلوار طالقانی
یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز تعلل شهرداری در بهره‎‎برداری از پل مکانیزه بلوار طالقانی واقع در مقابل مجتمع تجاری ستاره را مورد گلایه
 قرار داد.
«افسانه دهقان» افزود: ایستگاه اتوبوس کنار این پل یکی از ایستگاه‌های شلوغ و محل تردد دانشجویان، دانش‌آ‌‌موزان، کارمندان و سایر شهروندان برای مراجعه به مراکز آموزشی، اداری و تجاری شهر است و به همین دلیل لازم است که این پل عابر پیاده که به خوبی نیز طراحی شده، زودتر به بهره‎برداری برسد تا جان شهروندان نیز حفظ شود.
یکی دیگر از شهروندان یزدی هم بر ایجاد پل‌های جدید عابر پیاده مقابل مراکز درمانی و آموزشی تاکید کرد و گفت: مدارس زیادی در شهر وجود دارد که هنوز دانش‎آموزان آنها از عرض خیابان تردد می‌کنند.
«حسن مرتضوی» با بیان اینکه جان بسیاری از دانش‎آموزان یزدی در اثر عبور عرضی از معابر گرفته شده است، مکان‌یابی این نقاط حساس و حادثه‌‌‎خیز برای نصب پل‌های جدید را ضروری دانست.
وی ادامه داد: برخی از مراکز درمانی شهر نیز فاقد پل‌های عابرپیاده برای دسترسی ایمن عابران به حاشیه معابر هستند، در حالی که تعداد مراجعان این مراکز هم بسیار زیاد است.

نصب پل در اطراف تقاطع‌های غیرهمسطح
یکی دیگر از شهروندان یزدی با اشاره به ایجاد تقاطع‌های غیرهمسطح جدید در شهر یزد و سختی دسترسی عرضی به اطراف این تقاطع‌ها، ایجاد پل‌های عابرپیاده در چهار سوی این تقاطع‌ها را از ضروریات عنوان کرد.
به گفته «زهرا توکلی» با توجه به افزایش مسیر دسترسی به معابر اطراف تقاطع‌های غیرهمسطح، اغلب عابران از وسط میدان برای تردد استفاده می‌کنند حال اینکه شهرداری باید نسبت به حصارکشی مسیر دسترسی عابرپیاده و ایجاد مسیرهای ایمن در اطراف این تقاطع‌ها برای تردد عابران پیاده اقدام کند.
وی این اقدام شهرداری را برای افزایش ایمنی عابران پیاده ضروری خواند و گفت: نصب این پل‌ها به ویژه در اطراف تقاطع‌های مهدیه، باهنر، امام حسین(ع) و غیره ضرورت دارد.
«سارا قادری» یکی دیگر از شهروندان یزدی با اشاره به استقبال کم از پل‌های عابرپیاده، بر لزوم فرهنگ‌سازی در این زمینه برای پرهیز شهروندان از تردد عرضی از معابر تاکید کرد.

وجود 46 پل عابر پیاده در شهر یزد
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد از وجود 46‌پل عابر پیاده در این شهر خبر داد و گفت: تاکنون 10 پل عابرپیاده شهر مکانیزه شده و مکانیزاسیون 10 پل عابرپیاده دیگر نیز امسال در دستور کار شهرداری قرار دارد.
«محمدرضا شفیعی» افزود: از جمله پل‌های عابرپیاده شهر که قرار است امسال مکانیزه شود می‌توان به پل‌های عابرپیاده بلوار طالقانی واقع در مقابل آزمایشگاه مرکزی، پل عابرپیاده مقابل بیمارستان افشار، پل عابرپیاده مقابل مراکز آموزشی و تقاطع‌های غیرهمسطح شهر اشاره کرد.
وی ادامه داد: نصب پل‌های عابرپیاده جدید نیز مورد تاکید شهرداری است از این رو با شناسایی و مکان‌یابی 20 نقطه از شهر، امسال 10 پل جدید در شهر نصب خواهد شد.

محل نصب پل‌های جدید عابرپیاده
معاون شهرداری از جمله نقاطی از شهر که قرار است پل عابرپیاده جدید در آن نصب شود به بلوار دهه فجر، بلوار مدرس، بلوار 17 شهریور، مسیر بی.آر.تی شهر و بلوار نواب صفوی اشاره کرد.
شفیعی همچنین با بیان اینکه نقاط زیادی از شهر نیازمند نصب پل عابرپیاده است، از تلاش شهرداری برای جلب مشارکت سرمایه‎گذاران برای ساخت و نصب پل‌های جدید سخن گفت.

شناسنامه‎دار کردن پل‌های عابرپیاده
شفیعی از شناسنامه    دار شدن تمام پل‌های عابرپیاده شهر خبر داد و گفت: به این ترتیب مشخصات تمام ‌پل‌های عابرپیاده شهر جمع    آوری و ثبت و در ادامه براساس اولویت، نسبت به مکانیزه کردن آنها اقدام می‌شود.
وی گفت: شهرداری آمادگی لازم برای مکانیزه کردن پل‌های عابرپیاده را دارد اما به دلیل برخی موانع از جمله جابه‌جایی تاسیسات، این امکان فراهم نیست.
این مسئول از ترتیب اثر دادن به درخواست اهالی مجاور پل‌های عابرپیاده غیرمکانیزه برای مکانیزه‌کردن آنها بر اساس اولویت‌هایی که تعیین می‌شود، خبر داد.
وی افزود: پل‌های غیرمکانیزه عابرپیاده شهر نیازمند مکانیزه شدن هستند ولی با توجه به وجود مشکلات در روند کار، این اقدام با درنظر گرفتن به نیاز مناطق انجام می‎‎شود اما در عین حال، ساکنان مناطقی که ضرورت بیشتری در این رابطه احساس می‌کنند می‎‎توانند مراتب را به معاونت حمل و نقل شهرداری اطلاع دهند.

بهره‎برداری از پل عابرپیاده بلوار طالقانی در نیمه شعبان
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد با اشاره به ساخت پل مکانیزه ورودی بلوار طالقانی، روبروی مجتمع تجاری ستاره از بهره‎برداری از این پل مکانیزه در نیمه شعبان امسال خبر داد.
«محمدرضا شفیعی» گفت: اجرای این پل عابرپیاده بنا به ضرورت و حجم تردد شهروندان از عرض بلوار طالقانی در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.
وی ادامه داد: پیمانکار، این پل را اول خردادماه به شهرداری تحویل می‌دهد اما بهره‎برداری از آن به نیمه شعبان یعنی 13 خردادماه موکول شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار