جشنواره «همه هنرمندان شهر» شامگاه جمعه در حالی میزبان وزیر فرهنگ بنگلادش بود که به دلیل فضای محدود نگارخانه وصال بیش از نیمی از میهمانان ایستاده مراسم را دنبال کردند و در این میان همهمه حاضران بارها موجب شد سخنرانی های پرتعداد این آیین متوقف شود.
کد خبر: ۳۵۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴ 16 May 2015

تابناک فارس به نقل از مهر: در این آیین که با حضور چهره های فرهنگی و هنری شهر شیراز برگزار شد افزون بر میهمانان رسمی و دولتی، نویسندگانی چون عبدالعلی دستغیب، امین فقیری، محمد کشاورز، سیروس رومی،کورش کمالی و جمشید کریمی در کنار هنرمندانی چون مصطفی فتوحی، امین دانشور، خلیل توللی و سعید غلامی حضور یافتند تا این جشنواره رنگ و بوی فرهنگی یابد.

بخش بزرگی از نگارخانه های شیراز میزبان رویداد کم نظیر هنری است

در ابتدای این مراسم مدیرعامل انجمن هنرهای تجسمی و سنتی فارس در سخنانی کوتاه با خوشامدگویی به حاضران، گفت: جای بسی خوشحالی است که پنجمین جشنواره همه هنرمندان شهر در ادامه مسیر خود امروز در حالی آغاز می شود که بخش بزرگی از نگارخانه های شیراز میزبان این رویداد کم نظیر هنری است.

محمدهادی ستایش با بیان اینکه پس از اعلام فرخوان همه هنرمندان موجی از آثار هنری به دبیرخانه جشنواره سرازیر شد، بیان کرد: از میان آثار رسیده پس از بررسی های کارشناسی توسط داوران توانمند استان ۲۷۰ اثر به جشنواره راه پیدا کرد.

وی که خود از هنرمندان سنتی فارس است از مشارکت ۳۳ حامی مالی در برگزاری این دوره از جشنواره خبر داد و افزود: در جریان این جشنواره فرصتی یافتیم تا با نمایش آثار استادانی چون جمشید کریمی و علی توللی ادای دینی به این هنرمندان بزرگ هم انجام گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم در این آیین حضور عبدالعلی دستغیب، منتقد و مترجم ادبی را در این آیین فرصتی کم نظیر دانست و گفت: امروز تمام تلاش مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این است که مدیریت کارهای هنری به ویژه حوزه هنرهای تجسمی را به دستان توانمند اهالی فرهنگ وهنر بسپارد.

بهزاد مریدی که میزبانی وزیر فرهنگ و هنر بنگلادش را در دو روز سفر به شیراز برعهده داشت، بیان کرد: از تمامی هنرمندان درخواست می کنم رنگ و شور را به شیراز بازگردانند.

وی با بیان اینکه امروز شیراز رنگ خاک گرفته، از همه هنرمندان شهر خواست تا همه رنگهای زیبا را به شیراز برگردانند، زیرا ما باید رنگ و نشاط را به شهر هدیه کنیم و این فقط با دستان پرمهر همه هنرمندان شهر روی دهد.

قرار گرفتن میان همه هنرمندان شهر تجربه ای غیرمعمول است

در ادامه این آیین که در میان گرما و فضای تنگ زیرزمین نگارخانه وصال برگزار شد، وزیر فرهنگ و هنر جمهوری بنگلادش با ابراز خرسندی از اینکه صمیمانه در میان هنرمندان و اهالی فرهنگ شیراز قرار گرفته است، گفت: در میان هنرمندان هنردوست شیرازی قرار گرفتن تجربه ای غیرمعمول است که برایم مهیا شده است.

اسدالزمان نور که صبح جمعه نیز از بنای تاریخی تخت جمشید دیدن کرد، افزود: میان کشور من و ایران اشتراکات فرهنگی، هنری و مذهبی وجود دارد که بیش از اینها می توان آنان را به هم نزدیک کرد.

وی با بیان اینکه در کشور بنگلادش کودکان و نوجوانان از شاهنامه فردوسی آگاهی دارند، ابراز کرد: مردم کشور من جدای از شاعران سرشناش کشور خود به خوبی سعدی، حافظ و فردوسی را می شناسند.

نور به نمایشگاه بین المللی هنر بنگلادش اشاره کرد و گفت: همه سالی هنرمندان ایرانی در این رویداد هنری بنگلادش حضوری فعالانه دارند که در این سفر با تفاهم نامه ای که میان وزرای فرهنگ ایران و بنگلادش انجام گرفت این روابط گسترده تر از پیش ادامه خواهد یافت.

وی اشاره کرد: اگر کسی می خواهد ایران را بشناسد باید از دروازه شیراز عبور کرده و ایران را بیابد.

شورای سیاست گذاری هنرهای تجسمی فارس رونمایی شد

این درحالیست که معاون هنری ارشاد فارس در گفتگو با مهر، از برگزاری انتخابات شورای سیاست گذاری هنرهای تجسمی فارس در روز پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت خبر داد و گفت: مصطفی راسخی با اکثریت آرا به عنوان نخستین رئیس شورای یادشده برگزیده شد.

مهدی امیدبخش، با بیان اینکه رئیس این شورا از چهره های هنری بنام و شناخته شده ای ست که می تواند در این حوزه تحولاتی را رقم بزند، ابرازکرد: در انتخاباتی که برگزار شد راسخی با ۱۷ رای، تورنگ چماچم با ۱۴ رای، عبدالرسول حکیم با ۱۴ رای، مصطفی فتوحی با ۱۳رای و آسیه گرامی با ۱۳ رای هیئت رییسه این شورا را تشکیل دادند.

بدین شکل درحالیکه انجمن هنرهای تجسمی و سنتی فارس جشنواره هنرهای تجسمی همه هنرمندان شهر را در گام پنجم پیش روی خود دارد، تحولات در این حوزه به گونه ای رقم می خورد که ادامه حیات انجمن را به تصمیم شورای سیاست گذاری هنرهای تجسمی در ایباره سپرده شد.

پنجمین جشنواره همه هنرمندان شهر که شامگاه جمعه آغاز بکار کرد، ۳۰ اردیبهشت در حالی پایان می یابد که این رویداد غیر رقابتی در ۱۰ نگارخانه شیراز برگزار می شود.

در بخش ویژه این دوره از جشنواره نمایشگاهی از آثار استادان جمشید کریمی و خلیل توللی به نمایش گذاشته شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار