نشست هماهنگی همایش ملی فرهنگ رانندگی، قانون گریزی و رانندگی تهاجمی با حضور مسئولین دستگاه های استان، مجید جودیان زاده مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد،محمد علی طالبی معاون سیاسی و امنیتی استانداری یزد و... در محل استانداری برگزار شد.
کد خبر: ۳۵۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۲ 14 May 2015
به گزارش تابناک یزد، در این نشست معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداری یزد گفت: همایش ملی فرهنگ رانندگی، قانون گریزی و رانندگی تهاجمی با توجه به اهمیت موضوع تصادفات در استان یزد بسیار حائز اهمیت است در عین حال باید تلاش شود تا دستاوردی که از این همایش حاصل می شود کاربردی باشد و تنها راهکار کلی ارائه داده نشود ضمن اینکه موضوع استان یزد به طور ویژه در این همایش باید کار شود.
محمد علی طالبی افزود: ضرورت پرداخته شدن به این موضوع در استان یزد کاملا پذیرفته شده است و استانداری و حوزه معاونت سیاسی و امنیتی نیز هرگونه همکاری لازم را به اجرا خواهد گذاشت.
طالبی خاطر نشان کرد: با توجه به پیشنهاد تشکیل شورای سیاست گذاری همایش، ابتدا باید اعضای این شورا از بین شورای اسلامی، استانداری، شهرداری،آموزش و پرورش و نیروی انتظامی انتخاب شوند و سپس این شورا راهکارهای عملی برای پیشگیری از بروز تصادفات را به استناد همایش ملی در پیش رو، بررسی و استخراج کند.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری یزد در ادامه با اعلام اینکه این برنامه و همایش مورد حمایت استان در سال جاری خواهد بود ابراز داشت:محورهای همایش باید نهایی شوند و رئیس شورای سیاست گذاری نیز تعیین خواهد شد.
در این مراسم که به همت گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد برپا شد دکترمحمد تقی المدرسی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد در این نشست اظهار داشت: با توجه به معضل تصادفات در سطح استان و کشور دانشگاه یزد به عنوان دانشگاه مادر تصمیم گرفته است این موضوع را به صورت علمی در قالب یک همایش ملی مورد بررسی و راهکارهای عملی آن را به کشور و به ویژه استان ارائه دهد.
وی اظهار داشت: دانشگاه در این همایش نقش اجرایی ندارد بلکه از نظر علمی و تحقیقاتی به عنوان اتاق فکر در کنار دستگاه های اجرایی به این موضوع خواهد پرداخت ضمن اینکه شورای سیاست گذاری در استان برای همکاری با قطب ترافیک تشکیل خواهد شد که شامل مسئولین اجرایی و دانشگاهیان است.
المدرسی گفت: از دستگاه های اجرایی مربوطه دعوت شده است تا برای اجرای این همایش ملی همکاری کنند و استانداری نیز تاکنون به خوبی همکاری کرده است در عین حال آموزش و پرورش و صدا و سیما به عنوان دو نهاد تاثیر گذار و مهم در این جلسات به طور مکرر شرکت نکرده و همکاری لازم را ندارند.
وی گفت: پس از همایش چیزی که انتظار می رود این است که مجموعه مطالب علمی ارائه شده در یک پایگاه الکترونیک جمع آوری شده و نتایج تحقیقات به صورت کاربردی مورد اجرا قرار گیرد، تحقیقاتی که نیاز به اصلاح دارند تا نتیجه پیش بینی شده از آنها حاصل شود تصحیح خواهند شد و سعی می شود به استان یزد به طور ویژه پرداخته شود.
وی اظهار کرد: دانشگاه یزد پتانسیل لازم را برای بررسی علمی موضوع دارد هرچند مسئله ترافیک و تصادفات چند زمینه ای است و باید مهندسان عمران معماری و شهرسازی، آموزش و پرورش، صدا و سیما، نیروی انتظامی همکاری کنند.
وی در ادامه در خصوص پروژه های کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه گفت: سعی خواهیم کرد پروژه ها را به سمت کاربردی شدن پیش برده این موضوع در قالب اینگونه پروژه های دانشجویی بررسی شود.
وی در خصوص همکاری دادگستری و پرونده خوانی جرایم منجر به تصادفات توسط کارشناسان مربوطه گفت: علاوه بر اعلام آمادگی دادگستری استان نسبت به این موضوع هنوز اقدامات قانونی و زیر ساختی لازم برای این مهم فراهم نشده است.
کاظم برزگر بفروئیه عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این نشست گفت:با توجه به اینکه عوامل زمینه ای از جمله باور و نگرش و هیجان خواهی دوران جوانی و نوجوانی در بروز رفتار مجرمانه دخیل است لذا باید عمل خلاف را با توجه به این عوامل زمینه ای تفکیک کرد و بر اساس این عوامل و شرایط بومی هر منطقه به دنبال راه چاره بود ضمن اینکه تاکنون تحقیقات زیادی در دانشگاه یزد با موضوعات روانشناسی رانندگی، ورود تجهیزات پلیس به عرصه پیشگیری از تصادفات، شیوع قانون گریزی در رانندگان یزدی،آسیب شناسی ترافیک در سطح استان انجام شده است.
دکتر تقی جباری فر دبیر همایش ملی فرهنگ رانندگی، قانون گریزی و رفتار تهاجمی در این نشست با تاکید براینکه همه ارگانهای مرتبط با موضوع باید در صحنه باشند و در برگزاری این همایش برای دستیابی به نتایج کاربردی همکاری کنند، گفت: آموزش و پرورش و صداو سیما علی رغم نقش مهم خود تا کنون در نشست های هماهنگی این همایش ملی شرکت نکرده اند.
جباری فر گفت:همواره شاهد صحنه هایی هستیم که در آنها هموطنان موتورسوار به دلیل بی احتیاطی حوادثی را رقم می زنند که منجر به تلفات جانی و نقص عضو می شود طبق آمار های منتشر شده 5000موتور سوار در ایران جان خود را از دست می دهند که یک سوم آنها در رده سنی 17-24 سال هستند علت اصلی 70 درصد این افراد ضربه به سر است و این یعنی آمار مرگ و میر موتور سواران می توانست با استفاده از کلاه ایمنی کاهش چشمگیری داشته باشد.

اوج مرگ و میر موتور سواران در تابستان
وی افزود: کارشناسان می گویند 40 درصد تصادفات منجر به فوت موتورسواران در تابستان اتفاق می افتد و اما این روزها ماشین به عنوان یکی از ابزارهای کسب هویت در بین جوانان جایگاه ویژه ای پیدا کرده است،همه این مشکلات به خاطر جنون سرعت،کورس گذاشتن و هیجان این روزها به عاملی برای مرگ جوانان و نوجوانان تبدیل شده که با هر فشار پدال گاز به مرگ نزدیکتر می شوند لذا به مسائل آموزشی باید توجه بیشتری داشته و آموزش و پرورش باید طبق وظیفه ای که بر عهده دارد نقش قابل ملاحظه ای در این مورد ایفا کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه یزد گفت: از این پس ارگانهای راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت و آموزش پزشکی،نیروی انتظامی و شهرداری را به طور رسمی در این موضوع درگیر خواهیم کرد.
وی اعلام کرد: ریاست افتخاری همایش به آقای دکتر شاهی رئیس اسبق دانشگاه یزد محول شد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار