رئیس سازمان برنامه و بودجه قم مطرح کرد؛
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم خواستار استقرار نمایندگان بانک مرکزی در استان قم برای حل مشکلات مدیریت استان و بانک‌ها شد.
کد خبر: ۳۵۱۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰ 29 December 2016
به گزارش تابناک قم، سید حسن رضوی در جلسه پیش از ظهر پنج شنبه ستاد اقتصاد مقاومتی استان قم که با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در استانداری قم برگزار شد با اشاره به اینکه مدیریت استان در قالب این جلسات سه مشکل اقتصادی را برطرف کرده اظهار داشت: مشکلی که در بخش اقتصاد عمومیت دارد در حال حاضر کمبود ارائه تسهیلات بانکی است.

وی افزود: به نظر می‌رسد فراز و فرود بانک‌ها در مجموعه استان‌ها خیلی متفاوت است چرا که در برخی استان‌ها مشکلی در بخش اقتصاد با بانک‌ها وجود ندارد و در برخی استان‌های دیگر کار به دادگاه می‌رسد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم با طرح این پرسش که چرا بانک‌های تجاری استان قم باید کمتر از ۵۰ درصد منابع خود را به عنوان تسهیلات ارائه کنند، گفت: پیشنهاد ما این است که بانک مرکزی مجموعه‌ای را بفرستد تا بین قم مرکزی و همدان مقایسه‌ای داشته باشد. باید مشخص شود مجموعه بانکی استان قم خوب کار نمی‌کند یا آنها فراتر از قواعد کار می‌کنند.

خارج شدن ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات

وی اظهار کرد: در قالب فعالیت بانک‌های استان دو هزار میلیارد تومان تسهیلات از استان خارج شده و اگر هزار میلیارد تومان به بخش گردشگری بیاید حدود ۶ هزار شغل ایجاد می شود.

رضوی به تلاش مدیریت استان برای حل مشکلاتی که با اختیارات استانی قابلیت حل آن وجود دارد اشاره کرد و گفت: در گذشته مشکل اول استان مشکل مالیات بود اما آقای استاندار مشکل مالیات را حل کرد.

وی با اشاره به اینکه در بخش مالیات ظرفیت استان در برنامه ششم توجه نشده و رقم‌های بالایی عنوان شده افزود: این موضوعات را در مجموعه استان پیگیری می‌کنیم اما برخی موضوعات برای پیگیری نیاز به رایزنی‌های ملی دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم با اشاره به مزیت استان در صنایع کوچک و متوسط گفت: صنعت سنگ، آی تی، هتل سازی، گردشگری سلامت و ... از جمله عرصه‌هایی است که اگر در شرایط فعلی به آن توجه بیشتری داشته باشیم می‌تواند خروجی بهتری برای ما داشته باشد.

وی ادامه داد: در کنار این ظرفیت‌های سنتی استان قم مانند صنعت فرش، کفش، مبلمان، پلاستیک و ... هم باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که ارزش افزوده فراوانی می‌تواند در مجموعه استان داشته باشد.

توسعه ۶ هزار تخت اقامتی

رضوی به اقدامات صورت گرفته برای توسعه گردشگری سلامت در قم اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۲۲۰۰ تخت و ۶۵۰۰ تخت در گردشگری در حال ساخت داریم که پیشرفت هر دوی این مقوله بین ۱۰ تا ۹۰ درصد با دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

وی افزود: همچنین زیرساخت‌های عمرانی شهر با استفاده از ظرفیت فاینانس، اوراق مشارکت و ... در حال توسعه است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم با اشاره به اینکه قطار سریع السیر قم تهران اصفهان انقلابی در گردشگری قم و اصفهان به وجود خواهد آورد گفت: آنچه محور این بحث‌ها است و مشکلات اصلی را تشکیل می‌دهد، ۸۰ درصد به مشکلات ملی برمی‌گردد که حل آن در اختیار استان نیست.

وی با اشاره به اینکه در این مسیر بیشترین مشکل برای واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش خصوصی از سوی بانک ها بوده است اظهار کرد: بانک‌ها عنوان می‌کنند مانند برنامه چهارم توسعه باید تکالیفی داده شود تا به سرمایه‌گذاری‌های نیمه تمام ورود کنیم.

رضوی با اشاره بها ینکه قالب سرمایه‌گذاران در این بخش معطل تسهیلات هستند افزود: سرمایه‌گذاران بین بانک‌ها دست به دست می‌شوند و مشکلات باقی مانده است.

وی ادامه داد: حداقل بحث ما این است که بانک‌های تجاری در راستای منابعی که دارند باید تکلیفی‌تر در خدمت مجموعه استان باشند و برای این کار به یک سری بخشنامه و دستور العمل نیاز دارند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم با اشاره به اهمیت شکل گیری بازارهای صنایع دستی گفت: شهرداری‌ها در این زمینه سخت‌گیری‌هایی دارند که مطابق با اقتصاد مقاومتی نیست.

وی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم تعطیلی کارخانجات جدید را نداشته باشیم اضافه کرد: ۳۷ واحد تولیدی به تملک بانک درآمده که ۳۰ مورد تعطیل شده و بقیه به صورت نیمه فعال است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار