بازي عجيب وزارت علوم با سرنوشت داوطلبان آزمون ارشد؛
در حالي صبح امروز داوطلبان كارشناسي ارشدِ كامپيوتر در اعتراض به تغييرات ناگهاني رخ داده در نحوه پذيرش گرايش هاي مختلف اين رشته مقابل ساختمان سازمان سنجش تجمع كردند كه بررسي ها نشان مي دهد، اوضاع بقيه داوطلبان نيز دست كمي از آنها ندارد. مثل داوطلبان رشته مديريت اجرايي كه معتقدند مسئولان زحمات چند ماهه آنها را بر باد دادند!
کد خبر: ۳۴۸۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳ 24 December 2016
در حالي صبح امروز داوطلبان كارشناسي ارشدِ كامپيوتر در اعتراض به تغييرات ناگهاني رخ داده در نحوه پذيرش گرايش هاي مختلف اين رشته مقابل ساختمان سازمان سنجش تجمع كردند كه بررسي ها نشان مي دهد، اوضاع بقيه داوطلبان نيز دست كمي از آنها ندارد. مثل داوطلبان رشته مديريت اجرايي كه معتقدند مسئولان زحمات چند ماهه آنها را بر باد دادند!

به گزارش «تابناك»؛ همزمان با انتشار دفترچه راهنماي ثبت نام در آزمون كارشناسي ارشد و تغييرات خلق الساعه اي كه در آن صورت گرفته است، موجي از اعتراضات عليه سازمان سنجش و وزارت علوم به راه افتاد و بسياري از داوطلبان رشته هاي اقتصاد، كامپيوتر، تربيت بدني، مديريت، ادبيات فارسي، مهندسي برق و مكانيك نسبت به تغييرات ناگهاني صورت گرفته اعتراض خود را بيان داشتند.

جدا از دانشجويان رشته كامپيوتر كه جزئيات مشكل و اعتراض آنها در يك خبر مجزا و مفصل شرح داده شد، وضعيت داوطلبان بسياري از رشته هاي ديگر نيز آشفته است و سازمان سنجش عملاً‌ آنها را غافلگير و شوكه كرده است.

براي مثال داوطلبان رشته مديريت اجرايي كه سال گذشته كد رشته شان در دفترچه سال 95 وجود داشت، اين بار و با انتشار دفترچه راهنماي سال 96 متوجه شده اند كه بدون اطلاع قبلي كد رشته آنها از دفترچه حذف شده و اين يعني تمام زحمات و مطالعاتي كه تا كنون داشته اند، بي فايده بوده است.
 

آنچنان كه در تصاوير بالا مشاهده مي كنيد، بدون اطلاع قبلي و بر خلاف روال سال هاي گذشته، در آزمون كارشناسي ارشد سال 96 رشته تحصيلي مديريت اجرايي حذف و به جاي آن مجموعه مديريت كسب و كار و امور شهري آن هم با مواد درسي و ضرايب جديد، جايگزين شده است.

در اين رابطه يكي از متقاضيان شركت در آزمون مديريت اجرايي گفت: من و دوستانم از خرداد ماه امسال و با هزاران اميد و آرزو تمام وقت و انرژي خودمان را براي خواندن دروس تخصصي رشته مديريت اجرايي متمركز كرديم.

در اين مدت بسياري از تفريح و سرگرمي ها و نيز كار را بر خود حرام و همه زمان و تلاشمان را معطوف به خواندن كتاب هاي مديريت اجرايي كرديم.

اين داوطلب آزمون ارشد، اضافه كرد: با انتشار دفترچه راهنماي سال 96 و حذف رشته مديريت اجرايي تمام زحمات چند ماهه ما بر باد رفت و حالا بايد 4 ماه باقي مانده را براي خواندن منابع جديد و رشته اي كه به آن علاقه نداريم، صرف كنيم؛ رشته اي كه قطعاً متقاضيانش از مدت ها قبل خود را براي شركت در آن آماده كرده اند و ما از آنها بسيار عقب هستيم.

اين همه تغييرات رخ داده در مواد درسي داوطلبان آزمون ارشد نيست و دانشجويان مهندسي برق نيز از اين تصميم هاي ناگهاني بي بهره نماندند. در اين گروه درسي نيز در حالي كه در سال آزمون 95 پنج رشته و هفده گرايش با ضرايب مشخصي وجود داشت، بر اساس دفترچه سال 96 به ده رشته و بيست و سه گرايش افزايش يافته و به ضرايب دروس امتحاني نيز به صورت كلي تغيير كرده است.
 
 

براي مثال اگر ضريب درس رياضيات براي داوطلبان گرايش مدارهاي مجتمع الكترونيك در آزمون سال قبل 4 بود، در سال 96 ضريب اين درس براي آنها به 3 كاهش يافته است.

همه اين تصميم گيري هاي ناگهاني در حالي رخ داده كه بر اساس قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي در مورد نحوه سنجش و پذيرش دانشجو و در تبصره 4 آن خطاب به وزارت علوم و شوراي سنجش و پذيرش آمده است: شورای سنجش و پذیرش دانشجو می تواند هر سال یک بار نسبت به اضافه کردن معیارهای دیگر و تعدیل حداکثر 10 درصد معیارهای موجود اقدام و این تغییرات را حداقل پس از یک سال از اعلام عمومی اعمال کند.

مصوبه منطقي و قانوني مجلس در حالي ملاك اعتراض داوطلبان آزمون ارشد است كه اخبار رسيده از تجمع صبح امروز دانشجويان رشته كامپيوتر مقابل سازمان سنجش نشان مي دهد، مسئولان سازمان سنجش ضمن عدم پذيرش اعتراضات، از تغييرات رخ داده دفاع كرده اند.

بر اساس گزارش هاي دانشجويي رسيده به «تابناك» آنها به دانشجويان گفتند: وظيفه شما اين است كه آنقدر خوب درس خوانده باشيد تا هر موقع تغييرات اعلام شد، بتوانيد آمادگي كافي را داشته باشيد.

البته مسئولان در اين پاسخ قاطعانه اشاره نكردند كه اگر داوطلبي منابع رشته مديريت اجرايي را خوانده و اكنون در كمال ناباوري رشته اش حذف شده باشد، هر چقدر هم خوب خوانده باشد، چگونه بايد پاسخ مواد درسي آزمون مديريت شهري را بدهد؟

بر اساس آنچه آمد، باید دو نكته و يك شائبه مهم را یادآور شد و از مسئولان دعوت كرد تا در برابر افكار عمومي جامعه به ويژه جامعه دانشگاهي و دانشجويي كشور به آنها پاسخ دهند.

نخست اينكه چرا بر خلاف مصوبه مجلس شوراي اسلامي و يكباره دست به چنين تغييرات دلخواهانه اي در آزمون كارشناسي ارشد سال 96 زند؟ آيا آنها هنگامي كه در شوراي تصميم گيري خود به چنين اقدامي مي انديشيدند، شرايط دانشجويان و فرزندانشان را كه ماه هاست بر اساس روال سابق به خواندن منابع آزمون مشغول هستند، در نظر نگرفتند؟

ديگر اينكه اگر بر فرض محال زور وزارت علوم بر افكار عمومي و اعتراضات دانشجويي بچربد و اين تغييرات غير قانوني بماند، آنگاه پاسخ زحمات بي نتيجه و انرژي تلف شده جمع زيادي از دانشجويان قرباني را چه كسي خواهد داد؟

شائبه اينكه اگر به احتمال ضعيف برخي نزديكان تصميم گيرندگان از تغييرات مذكور به واسطه رابطه هاي شخصي و خانوادگي مطلع بوده و خود را بر اساس شرايط جديد آماده كرده باشند، آيا اين نكته مصداق بارز بي عدالتي و پارتي بازي در سيستم آموزش كشور نيست؟

به نظر مي رسد دوران تصميم هاي خلق الساعه و بازي گرفتن سرنوشت جوان ايراني به پايان رسيده و اكنون فرصت آن است تا مسئولان در برابر هر خطايي كه مرتكب مي شوند، جسارت عذرخواهي و جبران خسارت را داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار