کد خبر: ۳۴۷۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴ 22 December 2016
به گزارش تابناک یزد،شهرداری یزد با توجه به درخواست حوزه معاونت خدمات شهری، لایحه‌ای مبنی بر خرید یک دستگاه سنجش آلاینده‌ها در سال جاری با برآورد اعتباری 5 میلیارد ریال به شورا ارائه کرد. البته 2‌میلیارد ریالی آن در بودجه تامین شده بود. در این لایحه پیشنهاد شد که کسری اعتبار از محل خرید ماشین‌آلات وتجهیزات خدمات شهری تأمین شود که این لایحه مورد مخالفت اعضای شورای شهر قرار گرفت و رای نیاورد.
اعضای شورای اسلامی شهر یزد با تخصیص 5 میلیارد ریال اعتبار برای خرید ایستگاه سنجش آلودگی هوا، مخالفت کردند و عقیده دارند تا زمانی که کارایی ایستگاه‌های فعلی مشخص نیست و بهره‌برداری از آن صورت نمی‌گیرد، ضرورتی ندارد که ایستگاه جدیدی خریداری و نصب شود.

اهمیت شفاف سازی درمورد ایستگاه‌ها
رئیس شورای اسلامی شهر یزد درباره علت مخالفت با این لایحه گفت: باید مشخص شود فواید ایستگاه‌هایی که در حال حاضر در شهر نصب شده است، چیست و آیا خرید دستگاهی که صرفا میزان آلودگی را نشان می‌دهد، کارایی برای شهر خواهد داشت یا خیر.
حجت‌الاسلام «عباس زارع» ادامه داد: مخالف خرید ایستگاه‌های جدید نیستیم اما شاید بتوان نیاز شهر را با به روز رسانی و استفاده درست از ایستگاه‌های موجود برطرف کرد و دیگر نیازی نباشد که 5 میلیارد ریال برای خرید ایستگاه جدید هزینه شود. وی افزود: تا زمانی که مشخص نباشد این ایستگاه‌ها چه کارایی‌ای دارند و آیا بهره‌برداری درستی از آنها صورت می‌گیرد یا خیر، ضرورتی ندارد که ایستگاه جدیدی برای شهر خریداری و نصب شود.

مشارکت شهرداری‌ها برای کاهش آلودگی
معاون خدمات شهری شهرداری یزد با تاکید بر این‌که شهر به بیش از 3 ایستگاه سنجش آلودگی هوا نیاز دارد، اضافه کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل مشکلات بودجه‌ای، توانایی تامین این نیازها را ندارد و شهرداری با توجه به مسئولیتی که در قبال حفاظت از سلامت شهروندان دارد، در این زمینه وارد عمل شده است.
«جعفر امین‌مقدم» ادامه داد: با توجه به تفاهم نامه شورای شهر و شهرداری‌های مراکز استان‌ها با سازمان حفاظت محیط زیست، بخشی از فعالیت‌های اجرایی برای کاهش آلودگی هوا به شهرداری‌ها واگذار شده است. از این رو معاونت خدمات شهری شهرداری یزد، خرید ایستگاه سنجش آلودگی هوا را به شورای شهر پیشنهاد کرده است.
وی با اشاره به نقش پررنگ شهرداری‌ها در کاهش آلودگی هوا، افزود: ایستگاه‌ها ابزار کارآمدی برای سنجش میزان آلودگی هوا هستند و خروجی آن در نمایشگرها به اطلاع شهروندان خواهد رسید؛ ضمن این‌که خروجی این ایستگاه کارایی بسیاری خواهد داشت.

فعال بودن 2 ایستگاه سنجش در شهر
رئیس اداره پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان با بیان این‌که میزان آلایندگی هوای استان در 2 ایستگاه یکی در محل اداره کل منابع طبیعی و دیگری در محل اداره کل حفاظت محیط زیست، سنجش می‌شود، ادامه داد: هر دو این ایستگاه‌ها با قابلیت سنجش پارامترهای ذرات معلق و 4 گاز CO، SO2 ، ناکس و اوزون فعال هستند.
«دامون سلیمانی» افزود: هوا با ورود به مکنده ایستگاه و ورود به لوله‌های مجزایی که برای تشخیص هریک از این پارامترهای آلودگی نصب شده، در سنسورها مورد سنجش قرار می‌گیرد و عدد خروجی دستگاه میزان پارامتر آلاینده را در هوای استان نشان می‌دهد.
وی با اشاره به این‌که طبق استاندارد باید برای هر 150 تا 200 هزار نفر، یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهر نصب شود، اظهار کرد: به این ترتیب شهر یزد حداقل به یک ایستگاه دیگر نیاز دارد تا آلودگی هوای همه نقاط استان تحت پوشش این ایستگاه‌ها قرار گیرد.
وی با بیان این‌که حداقل هزینه خریداری یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا 5 میلیارد ریال است، گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان یک ایستگاه دیگر هم داشت که هیچ اداره‌ای از جمله شهرداری و بهداشت حاضر نشدند بهره‌برداری از آن را به عهده بگیرند. به گفته سلیمانی، اداره کل حفاظت محیط زیست استان فضای مناسبی برای نصب این ایستگاه نداشت و اگر دستگاه‌های دیگر مکان مناسبی برای نصب این ایستگاه در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست قرار می‌دادند، دیگر نیازی به واگذاری این ایستگاه به دستگاه‌های دیگر نبود.
وی با بیان این‌که ایستگاه‌ها 2 نوع یکی شهری و دیگری ترافیکی هستند، ادامه داد: ایستگاه‌هایی که در شهر یزد نصب هستند، با توجه به نوع آلودگی هوای شهر، عمدتا در مناطق شهری نصب شده‌اند تا سنجش آلودگی‌ها بر اساس پارامترهای تعیین شده، دقیق‌تر باشد.
رئیس اداره پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان افزود: شهر یزد به 2 ایستگاه سنجش ذرات معلق مجهز شده که تنها قابلیت تشخیص آلودگی ذرات معلق را دارند که بیشترین آلودگی هوای استان است.
سلیمانی اظهار کرد: اطلاعات این ایستگاه‌ها معیار سنجش آلودگی هوای استان است که میانگین 24 ساعته آن در نمایشگرهایی که در 4 نقطه شهر از جمله میدان‌های مهدیه، ابوذر، صنعت و نماز نصب شده است، به نمایش درمی‌آید. امیدواریم روزی تجهیزاتی در شهر نصب شود که با کمک آنها بتوانیم اطلاعات آلایندگی را به صورت آن لاین به مردم ارائه کنیم. به گفته وی، ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان دارای 3 وضعیت استاندارد، هشدار و بحران هستند که به رنگ‌های سبز، نارنجی و قرمز نمایش داده می‌شوند و این ایستگاه‌ها قادر به تشخیص میزان گازهای مونوکسیدکربن، دی‌اکسید گوگرد، ازن و ذرات معلق هستند.
وی ادامه داد: شاخص سلامت هوا یا آ.کیو.آی 150 نشان از سلامت هواست و وقتی این آیتم به 151 تا 350 برسد، حالت هشدار را نشان می‌دهد. در صورتی که شاخص کیفیت هوا به بیش از 351 آ.کیو.آی برسد، وضعیت بحرانی است.

    تجهیز 5 شهرستان استان به ایستگاه سنجش آلودگی هوا
رئیس اداره پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان از تجهیز 5 شهرستان استان به ایستگاه سنجش آلودگی هوا و نمایشگر آن خبر داد و افزود: تا کنون شهرستان‌های یزد، بافق، اردکان، میبد و مهریز به این تجهیزات مجهز شده‌اند. «دامون سلیمانی» ادامه داد: ایستگاه‌های شهرستان یزد قادر به تشخیص انواع آلودگی هستند، اما ایستگاه‌های سنجش دیگر شهرها تنها قدرت اندازه‌گیری ذرات معلق را دارند.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار