کد خبر: ۳۴۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳ 13 May 2015
برای این که خون در شریان‌ها جاری شود و مواد غذایی را به اعضای مختلف بدن برساند، نیاز به نیرویی دارد که خون را به گردش درآورد، این نیرو فشارخون نامیده می‌شود و مولد آن قلب است.

فشارخون بین دو سطح حداکثر و حداقل در نوسان است. در زمانی که قلب منقبض می‌شود، فشارخون به حداکثر مقدار خود می‌رسد که به آن فشارخون سیستول می‌گویند و در زمان استراحت قلب، فشارخون به حداقل مقدار خود می‌رسد که به آن فشارخون دیاستول می‌گویند .

به دلیل این که فشارخون بالا علامت ندارد تنها راه برای پی بردن به مقدار فشارخون، اندازه‌گیری فشارخون به وسیله دستگاه فشارسنج است .

چه کسانی در معرض خطر بیشتری قرار دارند؟

-افرادی که یکی از  اعضای نزدیک خانواده‌اش مبتلا به فشارخون باشد.

-افراد بالای 35 سال.

-افراد چاق.

-افرادی که فعالیت جسمانی ندارند.

-افرادی که نمک زیاد مصرف می‌کنند.

-افراد مبتلا به دیابت (بیماری قند خون )، نقرس، بیماری کلیوی.

-زنان حامله.

-زنانی که قرص‌های ضدحاملگی استفاده می‌کنند، چاق هستند، در طول حاملگی‌شان فشارخون بالا داشته‌اند، سابقه‌ای خانوادگی از فشارخون بالا داشته یا دچار بیماری خفیف کلیوی باشند.

-افرادی که الکل مصرف می‌کنند.

کنترل و درمان فشارخون

اگر فشارخون بالا کنترل نشود؛ موجب سکته مغزی، نارسایی قلبی، حمله قلبی، نارسایی کلیوی و دیگر بیماری‌ها خواهد شد.

برای کنترل و درمان فشارخون بالا به نکات زیر توجه کنید:

- کنترل وزن: افزایش BMI بیش از 27 با فشارخون بالا رابطه نزدیکی دارد. تجمع چربی در قسمت شکم، چاقی مرکزی محسوب می‌شود. همچنین دور کمر 85 سانتی متر یا بالاتر برای خانم‌ها و 98 سانتی‌متر یا بیشتر برای آقایان، عامل خطر فشارخون بالا یا بیماری‌های قلبی عروقی محسوب می‌شود.

برای کاهش وزن توصیه می‌شود از روش‌های تنظیم کالری و فعالیت استفاده شود .

- رعایت رژیم غذایی مناسب: کاهش مصرف نمک، افزایش مصرف سبزی و میوه تازه در رژیم غذایی برای تامین نیاز روزانه پتاسیم، محدویت استفاده از غذاهای آماده و کاهش مصرف چربی از مواردی است که باید در رژیم غذایی رعایت کرد.

- افزایش تحرک بدنی: 45-30 دقیقه راهپیمایی سریع دربیشتر روزهای هفته که همراه با افزایش تعداد ضربان قلب و تنفس باشد، موجب کاهش فشارخون می‌شود. باید توجه داشت که افراد بدون آمادگی بدنی یا مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی قبل از شروع ورزش باید با پزشک متخصص مشورت نمایند.

- ترک سیگار: قطع مصرف دخانیات باعث کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی درافراد سیگاری می شود.

- کنترل دیابت: با رژیم غذایی پرفیبر، پرکربوهیدرات و کم‌چربی، می‌توان حساسیت‌پذیری انسولین را بهبود و از تاثیر مقاومت انسولین بر افزایش فشارخون کاست.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار