گاهي از تنور هم كه خارج مي‌شود همان جلوي پيشخوان مغازه، بيات است. حتي يك لقمه‌اش را هم نمي‌شود خورد، چه رسد به اينكه بماند براي يك روز يا چند روز! مجبور مي‌شوي بركت خدا را بگذاري براي نان‌خشكي شايد رزق دام‌ها بشود. بهتر از دورريختن كه هست!!
کد خبر: ۳۴۰۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵ 08 December 2016
تابناک فارس به نقل از ایسنا: درد بي‌كيفيت نان در شيراز، مانند نان مانده، بيات شده است!! كهنه و عميق، هر كس هم تقصير اين كيفيت بد را به ديگري متصل مي‌داند و خود را مبرا مي‌كند، اگرچه تعداد گزارش‌هاي منتشر شده در خصوص كيفيت نامناسب نان در شيراز، بي‌شمار است اما ميزان پاسخگويي مستدل مسئولان به اين گزارش‌ها و انتقادها به شمار انگشتان دست‌ها نمي‌رسد.

اگرچه مسئولان اعتقاد شفاهي دارند كه مردم شيراز نانشان همچنان كيفيتي پائين دارد و اعتقاد دارند كه با جلسه و حرف و گفت و گو نمي‌توان مشكلات را حل و فصل كرد، اما همچنان بر برگزاري جلسات و هماهنگي و رسيدن به راهكار هم اعتقادي راسخ و عملي دارند.

عصر روز سه‌شنبه 15 آذر نيز شاهد برگزاري دومين جلسه كميته آرد و نان در شيراز بوديم. كميته‌اي كه با دستور تعيين شاخص‌هاي صدور مجوز نانوايي تشكيل شده بود، نه رسيدگي به كيفيت نان‌هاي نامرغوبي كه اكثر نانوايي‌ها به دست مردم مي‌دهند. ناني كه زماني بهانه پائين بودن كيفيت آن، ارزاني بود و ...

به عقيده صاحب‌نظران اگر در شاخص‌هاي صدور مجوز بتوان مواردي نظير داشتن مهارت نانوا، تعهد به تامين آرد مرغوب، درجه بندي نانوايي و ... را مد نظر قرار داد، شايد گامي در راستاي ارتقاء كيفي نان در شيراز برداشته شود.

فرماندار و رئيس كميته آرد و نان شيراز در دومين جلسه اين شورا گفت: ارتباط مستقیم کیفیت نان با سلامت جامعه برهیچ کس پوشیده نیست.

حيدر عاليشوندي افزود: نظارت بر نانوایی‌ها نباید صرفاً رفع تکلیف و به یک بازدید و اعمال جریمه خلاصه شود، چرا که هدف ما از بازدید رضایتمندی شهروندان است که اگر محقق نشود کار کارشناسی  درستی انجام نداده‌ايم.

او اضافه كرد: نانوایی‌ها به لحاظ قانونی و شرعی موظف به پخت و عرضه نان با کیفیت مناسب هستند و دولت و دستگاه‌های مسئول نیز موظفند در جهت حفظ حقوق مصرف کنندگان از هدر رفتن سرمایه‌ها و نعمت‌های کشور جلوگیری کنند تا مردم با پرداخت هزینه؛ ناني با كيفيت مطلوب خريداري كنند.

فرماندار  شيراز معتقد است كه  برخی صاحبان نانوایی‌ها به دلیل  پرداخت دستمزد کمتر، افرادی را در نانوایی خود استخدام کرده‌اند که آموزش‌های لازم و تخصصی را ندیده‌اند.

او لزوم قراردادن شرط لازم در آیین نامه‌ها و ضوابط  جدید صدور مجوز نانوایی منوط به آموزش و داشتن مدرک حرفه‌ای فرد متصدی اشاره و خاطرنشان كرد: در بحث نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده و شاغل در واحد نانوایی به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد.

فرماندار و رئیس کمیته آرد و نان شهرستان شیراز به اهمیت نان در جامعه اشاره و اضافه كرد: نان يكي از مهمترين مسائل در جامعه به‌شمار مي‌رود و از آن به عنوان یک پدیده اجتماعی نیز یاد می‌شود وغفلت و  کم کاری در آن چه قانونی و چه شرعی غیر قابل بخشش است.

او با بيان اينكه نان هيچ جايگزيني ندارد و بايد در بحث كيفيت آن نظارت كافي را داشت، گفت: بايد با دقت و نظارت كامل براي برطرف كردن مشكلات و ارایه خدمات مطلوب و با کیفیت در کنار رقابت سالم اهتمام جدي داشت.

فرماندار شیراز افزود: هیچکس بدون اجازه کار گروه آرد و نان شهرستان شیراز و کمیسیون نظارت استان؛ حق واگذاری و صدور مجوز را ندارد. هدف صدور مجوز برای ایجاد نانوایی‌هاي استاندارد است تا شاهد توليد نان با كيفيت باشيم.

عاليشوندي گفت: در این راستا از فعالیت تمام نانوایی‌هایی که رعایت مسایل بهداشتی نکرده و نان نامرغوب توليد مي‌كنند جلوگيري مي‌شود.

او تصريح كرد: اعتقادمان ایجاد رقابت برای افزایش کیفیت در کنار رعایت کمیت است. مبارزه با کم فروشی و بی توجهی در تولید نان با اعمال نظارت مستمر همراه با تشویق واحدهای نانوایی خوب و ایجاد تنوع و رقابت درتولید نان مرغوب امکان پذیر است.

عاليشوندي گفت: احداث و فعالیت یک یا چند نانوایی که استانداردهای لازم را داشته و دارای مدیریت تخصصی باشد را بهتر از واگذاري بي‌قيد و شرط مجوز مي‌دانيم.

نماینده شرکت غله و بازرگانی منطقه 3 نیز گفت: شیراز جزو اولین شهرها در ایجاد مجتمع نان بوده و اكنون دارای 45 مجتمع تولید نان هستیم که خود چندین برابر یک نانوایی تولید دارد.

جمالي گفت: احدات مجتمع توليد نان منجر به جلب رضایت شهروندان در انتخاب نوع نان و ایجاد تنوع و همچنین دسترسی مراکز مسکونی و پر تجمع به تهیه نان خواهد شد.

نماینده صنعت و معدن و تجارت استان فارس نیز گفت: تعیین شاخص‌های مجوز صدور نانوایی باتوجه به نیاز شهرستان شیراز و طرح در کمیته آرد و نان می‌تواند نانوایی‌های سطح شهر را با استانداردهای پخت نان مجهز كند.

وي اضافه كرد: اين سازمان آمادگی دارد تا با معرفی دستگاه‌های به روز و مدرن و مطابق با استانداردهای لازم به واحدهای صنفی، آنها را در پخت نان مرغوب یاری دهد.

نماينده صنعت، معدن و تجارت فارس اضافه كرد: در آیین نامه و دستور العمل‌ها دولت در مديريت واحدهاي صنفي دخالتي ندارد و بايد تلاش خود را معطوف به بخش‌هاي ساماندهي و نظارت كند.

رئيس اتحاديه صنف نانوايان شيراز نيز ضمن طرح مشكلات نانوايي‌ها و كثرت متقاضيان صدور مجوز،‌گفت: تاكنون 150 متقاضي ثبت‌نام كرده‌اند.

سخنوريان اضافه كرد: تعیین شاخص‌های صدور مجوز یکسان و هماهنگ با استناد آیین نامه و دستوالعمل موجود و قانونی ما را به سوی احداث نانوایی با کیفیت مد نظر مردم هدایت خواهد كرد.

او اضافه كرد: متراژ مکان احدات نانوایی، رعایت حریم محل احداث با توجه به تراکم جمعیتی، مالکیت یا مدت دار بودن اجاره نامه  و تعهد محضری، توانمندی و تمکن مالی و شرایط کلی صدور پروانه کسب و مجوزهای بهداشتی لازم از شرايط اوليه واگذاري مجوز است.
 
هنوز هم در ميان شرايط لازم براي دريافت جواز نانوايي، داشتن مهارت فني و تخصصي در تهيه و توليد نان مرغوب، مد نظر نيست و در آئين‌نامه‌ها پيش‌بيني نشده است.

علي‌رغم اقداماتي كه طي سال‌هاي گذشته با هدف ارتقاء كيفيت نان انجام و منجر به گراني قوت مردم تا چندين برابر قيمت قبل شد و در دراز مدت تاثير چنداني بر كيفيت نان نداشت. شاهد هيچ اقدامي در اين راستا نبوده‌ايم.

امروز در شيراز تعداد نانوايي‌هايي كه نان مرغوب توليد و عرضه مي‌كنند، اندك بوده و ماشيني شدن سيستم‌هاي پخت اگرچه به لحاظ بهداشتي زمينه بهبود را فراهم كرده اما به اعتقاد مردم، به كيفيت نان لطمه زده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار