کد خبر: ۳۳۲۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱ 22 November 2016
به گزارش تابناک یزد،گلخانه و کشت گلخانه‌ای راهبرد وزارت جهاد کشاورزی و به تبع آن راهبرد سازمان جهاد کشاورزی به منظور افزایش کارایی مصرف آب در کشاورزی است. کشت‌های گلخانه ای در استان یزد از مزیت بالایی برخوردار است؛ به طوری که یزد، بعد از تهران دومین استان کشور از نظر تولیدات گلخانه ای و سومین استان از نظر سطح زیر کشت محصولات مربوطه است.

یزد؛ سومین استان زیر کشت گلخانه‌ای کشور

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان با بیان این‌که یزد  سومین استان کشور از نظر سطح زیر کشت گلخانه‌ای است، گفت: در حال حاضر سطوح زیر کشت محصولات مختلف گلخانه‌ای در استان به هزار و 375 هکتار رسیده است.

یدالله جواد پور افزود: طی برنامه ششم در نظر داریم این میزان را به 2 هزار هکتار افزایش دهیم.

379 هزار تن؛ تولیدات امسال
 

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان با اشاره به این‌که میزان تولید گلخانه‌های استان از ابتدای سال تاکنون، 379‌هزار تن بوده است، گفت: خیار سبز بیشترین تولید محصولات گلخانه‌ای استان را به خود اختصاص داده است؛ به طوری که از میزان کل تولید 311‌هزار و 750 تن مربوط به این محصول بوده که یکهزار و 75‌هکتار از سطح زیر کشت گلخانه‌های استان را در بردارد. جواد پور گوجه فرنگی را دومین محصول گلخانه‌ای تولید شده در استان خواند و تصریح کرد: این محصول با اختصاص 150‌هکتار سطح زیر کشت، از ابتدای سال تاکنون به‌میزان 46 هزار و 500 تن تولید شده است. وی ادامه داد: 11‌هزار و 250‌تن از تولیدات گلخانه‌ای با 70 هکتار به بادمجان اختصاص یافته است؛ همچنین 9 هزار تن مربوط به کشت 150‌هکتاری فلفل دلمه‌ای و 500 تن باقیمانده که حدود 5‌هکتار سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای را در بردارد مربوط به سایر سبزی‌هاست.

این مسئول با بیان این‌که یزد توانسته تا حدود زیادی در گلخانه‌های استان، تنوع محصولی ایجاد کند، اظهار کرد: به طوری که 30 درصد از محصولات گلخانه‌ای استان را محصولاتی به جز خیارسبز تشکیل می‌دهند. وی افزود: در آینده نیز برنامه بر همین منوال خواهد بود که بتوانیم تمامی محصولات سبزی و صیفی را از فضای باز به گلخانه‌ها وارد کنیم. جواد پور با تاکید بر این‌که این مساله موجب افزایش کارایی مصرف آب و نیز ارتقای امنیت سرمایه گذاری در این بخش خواهد شد، اعلام کرد: در صورتی که قیمت محصولی خاص در بازار دچار تنش شود، بازار محصولی دیگر می‌تواند آن را جبران کند.

افزایش محصول در واحد سطح در استان
 

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان در مصاحبه با همشهری از افزایش محصول در واحد سطح در سال 95 خبر داد و اظهار کرد: با توجه به جدید شدن سازه‌های گلخانه‌ای، امکان افزایش محصول در واحد سطح فراهم شده است. وی ادامه داد: همچنین با تغذیه مدرن گلخانه‌ها، هر ساله شاهد تولید بیشتر محصول در واحد سطح هستیم.

70‌درصد از تولیدات استان صادر می‌شود
 

جوادپور با بیان این‌که 70‌درصد از تولیدات استان به خارج از کشور صادر می‌شود گفت: روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس از کشورهای مقصد استان در حوزه صادرات هستند.

وی افزود: سال گذشته، مشکلات روسیه برای ورود محصولات گلخانه‌ای و نیز کاهش ارزش پولی این کشور، تاحدودی صادرات را دچار تنش کرده و بر میزان محصولات صادراتی استان به این کشور، تاثیرگذار بوده است. جواد پور در این باره بیان کرد: با توجه به اقداماتی که در این زمینه انجام شده، تا حدودی مشکلات موجود در حال برطرف شدن و اوضاع در حال ساماندهی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار