یک کار‌شناس ایمنی در عسلویه:
یک کار‌شناس ایمنی در منطقه عسلویه گفت: افزایش سرعت اجرای پروژه‌های نفت و گاز باعث شده است تا رعایت ایمنی کار جدی گرفته نشود.
کد خبر: ۳۳۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹ 10 May 2015
به گزارش تابناک یزد، «شهرام غریب» در این باره گفت: بصورت طبیعی وقتی بر سرعت اجرای پروژه‌های پالایشگاهی اضافه می‌شود، کارگران شاغل در این پروژه‌ها باید بیشتر از حد معمول کار کنند.

وی بابیان اینکه هم اکنون در عسلویه بیشتر کارگران تا نزدیک به ۱۶ ساعت در روز کار می‌کنند؛ ادامه داد: این وضعیت یعنی کارگران ممکن است برای مدت نامعینی از حق قانونی مرخصی نیز محروم شوند.

به باور این مدرس ایمنی کار، افزایش ساعات شغلی در کنار مسائل دیگری همچون دوری از خانواده و شرایط آب‌ و هوایی باعث می‌شود تا از کارایی نیروی کار کاسته شود.

 وی با اشاره به رابطه مستقیمی که میان کاسته شدن از کارایی نیروی انسانی با افزایش وقوع حوادث کار وجود دارد توضیح داد: در چنین شرایطی هم پیمانکاران جزء و هم مدیران پروژه‌های بزرگ از کار‌شناسان ایمنی توقع دارند که در اجرای مقررات ایمنی چندان سخت گیری به خرج داده نشود.

این کار‌شناس ایمنی در این باره ادامه داد: بصورت مشخص وقتی قرار می‌شود تا سرعت اجرای پروژه‌ای افزایش پیدا کند خواه‌ناخواه به کار‌شناسان ایمنی به عنوان ترمز و سرعت‌گیر پروژه نگاه می‌شود و این در حالی است که کل بار مالی ناشی از اجرای مقررات ایمنی و حفاظت فنی نمی‌تواند از حداکثر ۵ درصد بارمالی پیش بینی شده برای پروژه بیشتر باشد.

به گفته غریب در یکسوی ماجرا پیمانکاران و به ویژه پیمانکاران جزء قرار دارند که به لحاظ سازمانی در موقعیتی همتراز یا پایین‌تر از کار‌شناسان ایمنی قرار دارند و این گروه ممکن است در مواجه احتمالی با کار‌شناسان ایمنی که بصورت دوره‌ای یا سرزده خواستار بازبینی شرایط ایمنی کار هستند ادبیاتی تند را اتخاذ کنند.

وی ادامه داد: در سوی دیگر ماجرا مدیران ارشد پروژه‌های بزرگ حضور دارند؛ این گروه که به لحاظ سازمانی در موقعیتی بالا‌تر از کار‌شناسان ایمنی هستند معمولا درخواست مشابه‌ای با پیمانکاران را با لحن خودمانی و دوستانه مطرح می‌کنند.

به گزارش ایلنا، غریب با تقسیم بندی پروژه‌های نفت و گاز به دو گروه پروژه‌های در دست ساخت و دردست بهره برداری گفت: افزایش سرعت اجرای پروژه باعث می‌شود تا از یکسو در پروژه‌های در دست ساخت احتمال وقوع حوداث فیزیکی زیاد شود و از سوی دیگر و در پروژه‌های در دست بهره برداری نیز به دلیل وجود میعانات گازی شاهد وقوع حوادث دیگری مانند خفگی، آتشسوزی و... باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار