پانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس، ساعت ٤ بعداز ظهر روز پنج شنبه چهارم آذر ماه به صورت رسمی با حضور مسئولان ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران ارشد استان افتتاح می شود و برنامه های اصلی و جنبی مناسبی برای آن در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۳۳۱۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲ 19 November 2016
تابناک فارسبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس: زمان زیادی تا شروع به کار پانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس که قرار است از چهارم تا نهم آذرماه سال جاری برگزار شود باقی نمانده است اما آن گونه که مسئولان برگزارکننده نمایشگاه می‌گویند فرآیند آماده سازی و تامین تجهیزات این رویداد بزرگ فرهنگی به شکل مناسبی در حال انجام است و امسال شاهد نمایشگاهی قابل قبول‌تر از سال های قبل خواهیم بود.

نمایشگاهی که به گفته معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ساعت ٤ بعداز ظهر روز پنج شنبه چهارم آذر ماه به صورت رسمی با حضور مسئولان ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران ارشد استان افتتاح می شود و برنامه های اصلی و جنبی مناسبی برای آن در نظر گرفته شده است.

در همین ارتباط مهدی امیدبخش، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی با بیان اینکه پانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس از ساعت ١٠ صبح روز پنجشنبه کار خود را آغاز می‌کند و بعد از ظهر همان روز با حضور مسئولان عالی رتبه به صورت رسمی افتتاح می شود،‌ اظهار داشت: رایزنی‌های لازم با مقامات ارشد وزارتخانه برای حضور در مراسم افتتاحیه انجام شده و از مدیران و مسئولان ارشد استان نیز برای حضور به صورت کتبی و شفاهی دعوت به عمل آمده است.

وی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای برگزاری هر چه بهتر و جامع تر نمایشگاه ابزار داشت: در نمایشگاه امسال نگاه ویژه ای را به شهرستان ها و روستاهای استان در حوزه کتاب و کتابخوانی داشته ایم به طوری که براساس برنامه ریزی های انجام شده غرفه هایی برای حضور و فعالیت ادارات شهرستانی درنظر گرفته شده تا نسست های تخصصی نقد و بررسی و رونمایی کتاب در آنها انجام شود. همچنین فعالان کتاب در روستاها نیز مورد توجه قرار گرفته اند که بر این اساس تلاش می کنیم به روستاهایی مانند لایزنگان و فهلیان که در حوزه کتاب و کتابخوانی فعالیت‌های قابل توجهی دارند، غرفه هایی اختصاص یابد.

این مسئول فرهنگی، راه اندازی و رونمایی از انجمن حامیان فرهنگ و کتاب روستای فهلیان را از جمله برنامه های نمایشگاه کتاب امسال عنوان کرد و گفت: اهالی این روستا درصدد تاسیس و راه اندازی این انجمن هستند تا با جذب بزرگان و نخبگان روستای فهلیان در انجمن حامیان فرهنگ و کتاب، زمینه را برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در روستای خود فراهم نمایند و با جدب منابع مالی از سوی آنها اقدام به تجهیز و یا تاسیس کتابخانه های خود کنند.

امیدبخش از دیگر فعالیت‌های روستای فهلیان در حوزه کتاب و کتابخوانی را اجرای طرح قلک کتاب عنوان کرد و ادامه داد: فعالان فرهنگی این روستا، یک نشست تخصصی در حوزه کتاب را در این نمایشگاه برپا خواهند کرد.

وی همچنین از توجه ویژه به کودکان در این نمایشگاه خبر داد و گفت: «سرای کودکان» در نمایشگاه امسال با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار گرفته و در کنار غرفه نقاشی برپا خواهد شد.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از دیگر برنامه‌های نمایشگاه پانزدهم کتاب را حضور سمن های فعال در زمینه توسعه کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و افزود: این گروه از سازمان های مردم نهاد به عنوان مروجین کتاب در نمایشگاه حضور دارند و اقدام به عضوگیری از میان علاقه مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی خواهند کرد.

این مسئول فرهنگی به ارایه خدمات مشاوره‌ای برای ناشران و نویسندگان کتاب در نمایشگاه نیز اشاره و خاطرنشان کرد‌:‌ امسال اطلاعات و مشاوره‌های حرفه ای در زمینه چاپ و نشر به نویسندگان استان ارایه می شود و آنها می توانند با مراجعه به غرفه هایی که برای این کار مشخص شده اند، اطلاعات و مشاوره های لازم در خصوص کم و کیف چاپ، توزیع، محتوا و هزینه‌های چاپ کتاب را دریافت کنند.

امیدبخش در ادامه از ثبت نام ٧٥٠ ناشر مستقل خبر داد و گفت: علی رغم اینکه امسال شاهد حضور غرفه‌های رسانه‌های دیجیتال نخواهیم بود، اما با توجه به محدویت فضا، تنها حدود٨٠ درصد از ناشران ثبت نامی امکان حضور در نمایشگاه را دارند که پالایش و غربالگری لازم در این خصوص در حال انجام است.

مدیر اجرایی پانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس نیز به تشریح آخرین وضعیت آماده سازی نمایشگاه و زیرساخت‌های آن پرداخت و گفت: آماده سازی و تامین تجهیزات و زیرساخت های نمایشگاه امسال که در ٥ سالن حافظ، ملاصدرا، سرو، نرگس و بهار برگزار می‌شود از صبح روز پنج شنبه آغاز شده و کار آماده سازی و تامین تجهیزات سالن بهار نیز به پایان می رسد. این در حالی است که سالن نرگس ظرف روز پنج شنبه و جمعه به طور کامل از لحاظ برپایی غرفه ها و تامین زیرساخت ها آماده شده است.

جمشید رضایی با بیان اینکه ناشران عمومی و مطبوعات استان، امسال در سالن حافظ مستقر خواهند شد، اظهار داشت: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده غرفه های مدیریت نمایشگاه و ناشران بین المللی در سالن ملاصدرا برپا می شود.

وی همچنین به استقرار غرفه V.I.P نمایشگاه در نزدیکی غرفه روزنامه های استان در سالن حافظ اشاره کرد و افزود: خوشبختانه با توجه به فعالیت های انجام شده در برنامه آماده‌سازی نمایشگاه روند رو به جلویی داریم و با مشکل خاصی مواجه نیستیم، همچنین انتظار داریم وضعیت بهتری را در برگزاری نمایشگاه نسبت به سال گذشته شاهد باشیم.

مدیر اجرایی نمایشگاه کتاب فارس با اشاره به اینکه تا اول آذر ماه فرآیند آماده سازی نمایشگاه به طور کامل انجام می‌شود به تشریح زمانی بندی انجام امور نمایشگاه پرداخت وگفت: براساس برنامه ریزی ها تا اول آذرماه آماده سازی سالن‌ها و غرفه بندی ها انجام می‌شود. ظرف روزهای اول و دوم تحویل کتب و تقسیم آنها در غرفه ها نیز عملیاتی خواهد شد. در این روز همزمان شاهد کابل کشی و برق رسانی به غرفه ها نیز خواهیم بود.

از ساعت ١٠ صبح سوم آذر نیز واگذاری و تحویل غرفه های به ناشران و غرفه داران آغاز شده و در نهایت از ١٠ صبح پنج شنبه چهارم‌ آذر پانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس به صورت غیررسمی کار خود را شروع و در بعد از ظهر همان روز، نمایشگاه رسماً افتتاح می شود.

وی سهم فارس از تامین اعتبار برگزاری نمایشگاه را بالغ بر ٥٠٠ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: سال گذشته سهم اعتبارات استانی در برگزاری نمایشگاه ٣٨٥ میلیون تومان بود که امسال با توجه به رشد هزینه‌ها به نیم میلیارد تومان خواهد رسید.

رضایی با اشاره به افزایش قابل توجه اعتبار بن‌های فروش کتاب در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته ابراز داشت: اعتبار در نظر گرفته شده برای بن کتاب در سال جاری بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون تومان می باشد که نسبت به سال های قبل حداقل ٤٠ درصد رشد داشته است.

رئیس گروه فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در ادامه به پیش فروش بن نمایشگاه کتاب نیز اشاره و خاطرنشان کرد: براساس برنامه ریزی های انجام شده ٤ میلیارد ریال بن خرید کتاب به صورت اینترنتی به فروش می‌رسد و علاقه مندان می توانند برای خرید این بن و بهره مندی از تخفیف ٢٠ درصدی خرید کتاب، به آدرس bon.tibf.ir مراجعه نمایند.

رضایی با تاکید بر اینکه پیش فروش بن‌ها تا یکم آذرماه ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: خریداران باید کد رهگیری خرید بن را نگه دارند و در ایام برپایی نمایشگاه برای دریافت بن خود آن را ارایه دهند.

مدیر اجرایی پانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس در ادامه به تشریح تخفیف‌های درنظر گرفته شده برای نمایشگاه امسال پرداخت و گفت: براساس توافق‌های صورت گرفته ناشران باید حداقل ١٠ درصد تخفیف را در فروش کتاب های خود اعمال کنند که با ٢٠ درصد تخفیف بن کتاب، خریداران عملا از ٣٠ درصد تخفیف بهره مند می‌شوند. در این مسیر البته دست ناشران برای تخفیف‌های بیشتر از ١٠ درصد باز است اما آنها نمی‌توانند کمتر از این رقم را درنظر بگیرند.

وی همچنین از ثبت نام ٤٠ کتابفروشی شیراز در سامانه فروش نمایشگاه کتاب امسال خبر داد و گفت: این ٤٠ کتابفروشی علاوه بر ثبت نام در طرح فروش پاییزه، در طرح فروش نمایشگاه کتاب هم ثبت نام کرده اند که بر این اساس پوز فروش نمایشگاه کتاب را دریافت می‌کنند و کسانی که نسبت به خرید بن کتاب اقدام کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به این کتاب فروشی‌ها علاوه بر ٢٠ درصد تخفیف طرح فروش پاییزه، از ٢٠ درصد تخفیف بن کتاب هم بهره مند شوند و در مجموع کتاب مورد نیاز خود را با تخفیف ٤٠ درصدی دریافت کنند.

رضایی با بیان اینکه دارندگان بن خرید کتاب می توانند تا یک هفته پس از پایان نمایشگاه هم از این کتابفروشی ها خرید کنند، اظهار داشت: با رایزنی های انجام شده، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم در این موضوع ورود کرده و با در نظر گرفتن تخفیف ٢٥درصدی، عملاً با تخفیف بن، ٤٥ درصد تخفیف را به مراجعه کنندگان به مراکز فروش کانون ارایه دهند.

رئیس گروه فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در خصوص اینکه ممکن است ناشران قیمت کتاب های خود را به صورت صوری افزایش دهند و عملاً تخفیف قیمتی اتفاق نیفتد،‌ گفت: برای جلوگیری از این موضوع، امسال یک تیم بازرسی و نظارتی قوی تشکیل شده و چنانچه برای این تیم مسجل شود که ناشری تخلفی را در خصوص قیمت و یا موضوع دیگری انجام داده بسته به نوع تخلف برخوردهای قانونی با وی انجام خواهد شد و از تذکر کتبی تا درج در پرونده وزارتخانه‌ای و حتی محرومیت از حضور در نمایشگاه‌های کتاب برای ناشر و متخلف اعمال خواهد شد. بر این اساس چنانچه مردم شکایتی را درخصوص تخلف ناشران داشته باشند می توانند به غرفه هایی که برای این کار در نظر گرفته شده مراجعه و شکایت خود را مطرح نمایند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار