کتاب ' تعزیه فاخر ' از آثار ملاعلی و شیخ آقا حسن فاخری عصر دوشنبه طی آئینی با حضور شماری از مسئولان استانی و محلی در چالوس رونمایی شد.
کد خبر: ۳۲۹۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۳ 14 November 2016
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این آئین گفت محتوای این کتاب برگرفته از آثار مفاخر و زندگینامه این دو بزرگوار است که تاثیرات خوبی در جامعه به همراه دارد.
احد جاودانی افزود : برای شناساندن و معرفی شخصیت و آثار ارزشمند این مراجع عالیقدر که خدمات شایانی به جهان اسلام ارائه کردند ، باید همایشی ملی در آینده در این منطقه برگزار شود.
 
وی اظهار داشت : امروز رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین حوزه ، شناساندن مفاخر برجسته دینی به نسل کنونی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت که امسال هم سعی کردیم تا از 2 قرآن پژوه استان تجلیل نمائیم ضمن آنکه تجلیل از گردآورندگان اشعار نیما یوشیج نیز را خواهیم داشت.
جاودانی برای موفقیت در این حوزه خواستار همکاری و همراهی مسئولان بویژه ائمه جمعه استان شد.
امام جمعه چالوس نیز بر لزوم برنامه ریزی مسئولان با هدف شناسایی و معرفی این دسته از مفاخر و علمای منطقه تاکید کرد.
حجت الاسلام محمد مهدی راشدی افزود : در مناطقی مانند کلاردشت ، مرزن آباد چالوس و حتی بخش کجور نوشهر چهره های معنوی ، فرهنگی ، علما و مفاخر زیادی داریم که گمنام هستند.
وی اظهار داشت : وظیفه داریم تا بزرگانی مانند ملاعلی و شیخ حسن فاخر را که آثار ارزشمند تاریخ اسلام بویژه نهضت عاشورا را بدرستی گردآوری و تدوین کردند ، به جامعه معرفی کنیم.
علامه ملاعلی فاخر فقیه ، ادیب ، عارف و حماسه سرای قرن 13 هجری در سال 1188 هجری شمسی متولد شد . وی در حوزه علمیه ایران و نجف اشرف علوم دینی و فقهی را تحصیل کرد.
تعزیه فاخر ، مرثیه فاخر ، دیوان فاخریه و رساله علمیه منظوم ، چهار مجموعه شعر علامه ملاعلی فاخر هستند.
این عارف وارسته اهل روستای ' سنار ' بخش مرزن آباد چالوس بود که سرانجام در سال 1266 هجری شمسی و 1305 هجری قمری دعوت حق را لبیک گفت و به دیار حق شتافت.
آرامگاه وی در وادی السلام نجف در نزدیکی جوار مرقد امام علی (ع ) است.
 
شیخ آقا حسن فاخری نیز متخلص به زاده فاخر در سال 1249 هجری شمسی در خانواده آشنا به علوم و ادب و عرفان اسلامی در علویکلای چالوس دیده به جهان گشود.
این عالم عالیقدر پس از عمری تلاش در ترویج فرهنگ عالیه اسلام و بیان وقایع زندگی معصومین (ع ) بویژه واقعه خونبار عاشورا با دلی آکنده از عشق به خدا و اهل بیت (ع ) در سال 1310 در لیله القدر دعوت حق را لبیک گفت و به دیار حق شتافت.
پیکر وی در جوار امامزاده علی بن موسی الرضا (ع ) روستای سما کلاردشت دفن شده است.
آثا این دو شخصیت علمی و مذهبی با همکاری موسسه فرهنگی هنری ملاعلی و شیخ حسن فاخری گردآوری و منتشر شده است.
 
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار