معاون وزیر در مشهد:
معاون وزیر راه و شهرسازی از آمادگی برای راه‌اندازی صندوق بازآفرینی شهری با تنخواه دولت خبر داد و گفت: این صندوق به‌عنوان محل تامین منابع پایدار برای بهسازی و بازسازی بافت فرسوده در وزارت راه و شهرسازی عمل خواهد کرد.
کد خبر: ۳۲۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹ 09 May 2015

آماده راه‌اندازی صندوق بازآفرینی شهری با تنخواه دولت هستیم

به گزارش تابناک از خراسان ، در اراضي که در حد فاصل محدوده و خط حريم شهر قرار دارد، به دليل اين که طرح ندارد و نظارت زيادي هم بر آن ها نمي شود، بناهاي نامقاوم و بيشتر به شکل آلونک ساخته مي شود و اين مناطق همان مشخصات بافت هاي فرسوده را دارد.
معاون شهردار مشهد گفت: در بازنگري طرح هاي جامع بعد ازاين که حريم به شهراضافه شد، يک بافت فرسوده به شهر افزوده شده است، لذا پيشنهاد مي کنم براي حريم شهرها طرح جامع تدوين شود تا ديگر حتي يک وجب زمين در فاصله بين محدوده و خط حريم بلاتکليف نباشد و از ساخت و سازهاي غير قانوني و شکل گيري حاشيه در حاشيه جلوگيري شود.
همچنین به گزارش خراسان «محمد رضا حسين نژاد» معاون شهرسازي و معماري شهرداري مشهد در دومين روز نشست مديران بافت هاي فرسوده کلان شهرها که پنج شنبه هفته گذشته در مشهدبرگزار شد، افزود: با بازنگري طرح جامع مشهد مناطق حاشيه شهر که جمعيتي بيش از 1/1 ميليون نفر در آن ساکن هستند به شهر اضافه شده اما ساختمان هاي اين مناطق فرسوده است و بافت هاي فرسوده مشهد از 2200هکتار به 4500 هکتار افزايش يافته است.
«ميرنجاتي» مسئول دبيرخانه کلان شهرهاي کشور نيزبا بيان اين که مشکل بازسازي بافت هاي فرسوده کمبود قانون نيست بلکه نگرش نسبت به اين امر است، گفت: تامين منابع مالي ، هماهنگي و انسجام و ايجاد ساختار لازمه تحقق بازسازي بافت هاي فرسوده است.

  ارائه ۳۰۰هزار فقره تسهیلات بانکی در سال
همچنی محمدسعید ایزدی در جلسه دیدار مدیران بافت‌های فرسوده شهر و کلان‌شهرهای کشور با شهردار مشهد که در سالن شهدای شهرداری پایتخت معنوی ایران برگزار شد، گفت: طبق مصوبه دولت سالانه باید ۳۰۰هزار فقره تسهیلات بانکی برای نوسازی بافت‌های فرسوده پرداخت شود که اسفند پارسال ۲۷هزار فقره پرداخت شد.
با پیگیری دولت قانون ارائه تسهیلات بانکی برای نوسازی بافت‌های فرسوده بهمن‌ماه سال گذشته تصویب و ابلاغ شد و به گفته ایزدی این تسهیلات امسال نیز پرداخت می‌شود و پروژه‌های تجمیعی نوسازی در اولویت قرار دارند.
وی بر تجهیز کلان‌شهرهای کشور به دفا‌تر خدمات نوسازی تاکید کرد و گفت: دولت از تاسیس این دفا‌تر در شهر‌ها و کلان‌شهر‌ها در راستای تسریع فرایند نوسازی بافت‌های فرسوده حمایت می‌کند.
این دفا‌تر هم‌اکنون در کلان‌شهرهای تهران، اصفهان، شیراز و تبریز راه‌اندازی شده است.

سند بازآفرینی شهر‌ها، سند راهبردی ملی است
وی گفت سند ملی احیای بافت‌های فرسوده، ارائه‌دهنده راهکارهای اصلی و کلان است و سند بازآفرینی شهر‌ها سند راهبردی ملی است و باید در سطح شهر‌ها ترجمه شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مشکل کندی روند بازسازی بافت‌های فرسوده با نقد دولت و طلب کمک‌های نقدی حل نمی‌شود، متذکر شد: در همین راستا باید دست‌اندرکاران این حوزه با همدلی و هم‌زبانی به برنامه مشترک و جامعی در این زمینه دست یابند.

صندوق بازآفرینی شهری ایجاد می‌شود
وی همچنین از آمادگی مجموعه خود برای راه‌اندازی صندوق بازآفرینی شهری با تنخواه دولت خبر داد و گفت: این صندوق به‌عنوان محل تامین منابع پایدار برای بهسازی و بازسازی بافت فرسوده در وزارت راه و شهرسازی عمل خواهد کرد.
ایزدی با اشاره به ۱۳هزار هکتار بافت فرسوده در سطح کشور متذکر شد: باید با افزایش نظارت بر کیفیت ساخت‌وساز‌ها از گسترش این بافت جلوگیری کرد.

۳۵درصد از جمعیت کلان‌شهر مشهد در حاشیه شهر سکونت دارند

وی با بیان اینکه حدود ۳۵درصد از جمعیت کلان‌شهر مشهد در حاشیه شهر و سکونت‌گاه‌های غیررسمی سکونت دارند افزود: به همین منظور نمایندگان این کلان‌شهر در مجلس باید با حساس‌بودن نسبت به این مهم پیگیر راه‌اندازی فراکسیون باشند.
مدیر عامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با تاکید بر تشکیل دبیرخانه دائمی دولت و شهرداری‌ها برای افزایش تعاملات یادآور شد: باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نیز نسبت به راه‌اندازی فراکسیون احیای بافت فرسوده ترغیب کرد.
وی اضافه کرد: تهیه و تدوین سند آسیب‌شناسی اقدامات انجام‌شده درخصوص احیای بافت‌های فرسوده و تهیه اسناد توسعه شهر‌ها و محلات برای تسریع روند نوسازی بافت‌های فرسوده ضروری است.
ایزدی گفت: بافت‌های فرسوده می‌تواند اولویت اول پرداخت وام‌های عمرانی در کشور باشد و این کار باید باتوجه به تجربیات موفق سایر شهر‌ها صورت بگیرد تا به‌صورت هدفمند اجرا شود.
وی گفت: نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده هم‌اکنون در تمام مراکز استان‌ها به‌صورت پایلوت در حال اجراست و ایجاد دفا‌تر نوسازی در کلان‌شهر‌ها یک اتفاق خوب بوده است که می‌تواند با کمک دولت در تمامی استان‌ها تا پایان سال اتفاق بیفتد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این گزارش که شهرآرا منتشر کرد خاطرنشان ساخت: شناسایی ساختمان‌های تاریخی و ارائه کاربری‌های مفید به آن‌ها می‌تواند یک حرکت بسیار مثبت باشد که دولت نیز از آن حمایت می‌کند.

کمک بلاعوض نمی‌خواهیم؛ بانک‌ها را مکلف کنید تسهیلات بدهند
شهردار مشهد نیز در این نشست با بیان اینکه برای احیای بافت‌های فرسوده شهری کمک بلاعوض و تسهیلات یارانه‌ای از دولت نمی‌خواهیم، گفت: هرچند این موضوعات هم باید باشد؛ اما دولت باید بانک‌ها را مکلف به ارائه تسهیلاتی با نرخ مصوب بانک مرکزی کند تا بتوانیم مردم را از این وضعیت نجات دهیم.
سیدصولت مرتضوی همچنین با بیان اینکه منابع مورد نیاز برای نوسازی بافت فرسوده شهرهای کشور باید از طریق مشارکت مردم در نوسازی این بافت‌ها تامین شود، افزود: کشور در مشهد افزود: چشمداشت به خزانه دولت روشی نامطلوب برای تامین منابع مالی به‌منظور احیای بافت‌های فرسوده شهری است.
به گفته شهردار مشهد بودجه دولت و درآمد شهرداری‌ها پاسخ‌گوی تامین منابع برای نوسازی این بافت‌ها نیست و برای شتاب در این امر چاره‌ای جز افزایش مشارکت‌پذیری اجتماعی و اقتصادی مردم نیست.
وی با بیان اینکه بافت فرسوده و حاشیه شهر‌ها از بافت‌های آزاردهنده هستند، عنوان کرد: در همین راستا باید این معضل با مدیریت جهادی و مشارکت مردم، دولت و شهرداری‌ها حل شود.
مرتضوی اضافه کرد: مشارکت مردم از لحاظ اجتماعی و مالی تنها راه‌حل نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و حاشیه شهر‌هاست به همین منظور با تعامل و تفاهم می‌توان به نتایج خوبی رسید.
وی خاطرنشان کرد: مشارکت مردم از لحاظ اجتماعی و مالی تنها راه‌حل نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و حاشیه شهر‌هاست به همین منظور با تعامل و تفاهم می‌توان به نتایج خوبی رسید. در حال حاضر ۲هزار و ۲۹۲ هکتار بافت فرسوده در شهر مشهد وجود دارد و منطقه۴ شهرداری مشهد بیشترین و منطقه ۱۲ کمترین میزان بافت فرسوده این شهر را در خود جای داده‌اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار