رئیس انجمن دیابت استان اردبیل از شناسایی 70 هزار بیمار دیابتی در استان خبر داد.
کد خبر: ۳۲۶۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰ 10 November 2016
دکتر منوچهر ایران پرور در  همایش دیابت، با اشاره به اینکه هنوز بیماران دیابتی شناسایی نشده نیز در استان وجود دارد ، افزود: برای شناسایی افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت غربالگری در روستاها انجام گرفته و در شهرها نیز انجام می گیرد.
 
وی با اشاره به قابل پیشگیری بودن دیابت نوع 2 به میران 90 درصد افزود: این نوع دیابت با روش های ساده سبک از جمله سبک زندگی سالم و پرتحرک شامل 30 دقیقه ورزش روزانه حداقل پنج روز در هفته ، نظم در رژیم غذایی ، محدود کردن مصرف چربی و استفاده از میوه و سبزیجات قابل کنترل است.
 
 
 ایران پرور دیابت را مهم ترین علت نارسایی های کلیه ، کوری ، قطع عضو ، بیماری های قلبی و سکته های مغزی عنوان کرد.
 
وی شعار امسال روز جهانی دیابت را مراقبت از چشم در بیماران دیابتی عنوان کرد و افزود: یک سوم از بیماران دیابتی درجاتی از درگیری چشمی دارند که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود ، ممکن است به کوری منجر شود.
 
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و متخصص غدد درون ریز کنترل دقیق قند خون در بیماران دیابتی را ضروری دانست و افزود: با کنترل منظم قند خون بسیاری از عوارض قابل پیشگیری است.
 
وی ادامه داد: فقط یک سوم دیابتی ها به طور منظم میزان قند خون خود را کنترل می کنند که این موضوع تاثیر زیادی بر کاهش عوارض دیابت بر سایر اندام ها دارد.
 
ایران پرور میزان استاندارد قند خون در افراد سالم را زیر 100 واحد عنوان کرد و گفت: در بیماران دیابتی این میزان بین 80 تا 130 در ناشتا و بعد از غذا نیز باید کمتر از 180 واحد باشد.
 
وی استفاده از انسولین در بیماران دیابتی را بهترین درمان برای کاهش میزان قند خون دانست و افزود: دیابت نوع 2 با تنظم رژیم غذایی ، استفاده از داروهای خوراکی و انسولین می تواند به نحو مناسبی کنترل شود.
 
همایش یک روزه دیابت امروز با حضور پزشکان متخصص و دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سالن کنفرانس این دانشگاه برگزار شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار