بیانیه جمعی از اساتید سطوح عالی خطاب به طلاب
تردیدی وجود ندارد که وضع موجود دانش‌های حوزوی وضع قانع کننده‌ای نیست و از این رو چنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به کرات توصیه فرموده‌اند، باید دست به کاری زد. وظیفه مسؤولان و مدرسان آن است که کمک کنند تا علم و فرهنگ به صورت صحیح پیش رود نه آنکه میدان دانش بسان هم آوردهای احزاب سیاسی مدیریت شود.
کد خبر: ۳۲۴۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲ 06 November 2016
به گزارش تابناک قم، جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه در بیانیه‌ای خطاب به طلاب بر ضرورت توجه به مطالبات رهبری درباره تحول در حوزه تاکید کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: حق متعال را شکرگزاریم که توفیق حضور در حوزه‌های علمیه و فراگرفتن قرآن کریم و معارف دین مبین اسلام را به ما عنایت فرمود؛ روی سخن با عموم طلاب، به ویژه آن دسته از دانش‌پژوهانی است که به تازگی وارد سطوح عالی شده‌اند. بحمد‌الله پس از فراگرفتن علوم مقدماتی و مجهز شدن به ابزار لازم، هم اکنون توفیق یافته‌اید همدم آثار مجتهدان و استنباط کنندگان معارف الاهی از دریای آیات و روایات شوید تا با فراگرفتن تخصصی شیوه قویم این استنباط، به خط مقدم دفاع از اسلام ناب محمدی بروید. حصول چنین توفیقی جای بسی شکر دارد. آن هم شکر عملی که همان تحصیل جدی با عزم آهنین است  نه فقط شکر لسانی. تردیدی وجود ندارد که وضع موجود دانش‌های حوزوی وضع قانع کننده‌ای نیست و از این رو چنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به کرات توصیه فرموده‌اند، باید دست به کاری زد.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: تاریخ حوزه‌های علمیه گواه است که در دوره‌هایی متفاوت جریان‌های گوناگونی در اندیشه تحول علوم حوزوی بوده‌‌اند؛ اینک که از ماورای قرن‌ها به دو جریان تحول‌خواه (اخباریان و اردبیلی) نگاه می‌کنیم، می‌بینیم هر دو مکتب هر چند که تقریبا ابطال شده‌اند اما دانشمندان مکتب اردبیلی هنوز خودشان فقیه قلمداد می‌شوند و دیدگاه هایشان نیز فقهی قلمداد می‌شود اما عالمان مکتب اخباری عموما دیدگاهشان فقهی تلقی نمی‌شود. راز این تفاوت در این است که مکتب اردبیلی تحولی بود که ریشه در چارچوب‌ها و پارادایم دانش فقه داشت اما مکتب اخباریان یک تحول نادرست را مدیریت می‌کرد. به هوش باشیم که چنین اتفاقی امروز نیز ممکن است روی بدهد.

در این بیانیه تصریح شده است: طلاب جوان باید بدانند هر تحولی که درشت باشد لزوما درست نیست. بیم همین تحول‌های نادرست و خوف از تکرار تاریخ در این حوزه‌ نیازمند به تحول بود که موجب شد طلایه‌دار آرمان تحول، مقام معظم رهبری نیز بارها بر روی کلیدواژه «تحول نادرست» تمرکز کرده و سعی کنند شیفتگان تحول را از نزدیک شدن به لبه پرتگاه «تحول نادرست» منع فرمایند؛ ایشان این دغدغه را گاه با بزرگان و گاه با عموم حوزویان در میان نهاده و فرموده‌اند: «اگر تحول را به معناى تغییر خطوط اصلى حوزه‌ها بدانیم - مثل تغییر متد اجتهاد - قطعاً این یک انحراف است. تحول است، اما تحول به سمت سقوط.... ممکن است یک معناى غلطى از تحول اراده بشود و فهم بشود، که حتماً باید از آن پرهیز کرد... ».

در ادامه این بیانیه آمده است: در این میان مهم آن است که شما دانش پژوهان و ما خادمان آموزشی شما، وظیفه خود را درست تشخیص دهیم و با کمک بزرگان و متخصصانی که هم تخصص کافی در علوم حوزوی و تبحر کافی در شناخت جهان معاصر دارند و هم به آرمان تحول معتقد هستند، مؤلفه‌های تحول درست را از تحول نادرست تشخیص دهیم کاری که ـ‌از قرار مسموع‌ـ آیت‌الله اعرافی در اندیشه‌ عملیاتی کردن آن است.

در ادامه این بیانیه خاطرنشان شده است: دیدگاه‌ها و جریان‌ها گاه از مسیر خود که مسیر پژوهش است پیگیری می‌شود و گاه از مسیر خود خارج می‌شود و با تشتت آفرینی و جنجال می‌خواهند خود را به إثبات برسانند، هرچند که همواره بزک علم را به چهره می‌کشند. در این وضعیت وظیفه مسؤولان و مدرسان آن است که کمک کنند تا علم و فرهنگ به صورت صحیح پیش رود نه آنکه میدان دانش بسان هم آوردهای احزاب سیاسی مدیریت شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار