پدر داغ دیده مینابی در گفت و گو با «تابناک»؛
اوایل مهرماه سال جاری، زن 35 ساله ای به نام مرضیه برای انجام عمل سزارین به بیمارستان شهرستان میناب مراجعه کرد و پس از چند ساعت، خبر مرگ خودش و نوزادش به اطلاع همراهان رسید؛ رویدادی که همسر مرحومه مدعی است، به دلیل قصور تیم پزشکی اتفاق افتاد. «تابناک» جزئیات این مرگ مادر را از مسئولان ارشد دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان پرسید.
کد خبر: ۳۲۰۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۸ 29 October 2016
اوایل مهرماه سال جاری، زن 35 ساله ای به نام مرضیه برای انجام عمل سزارین به بیمارستان شهرستان میناب مراجعه کرد و پس از چند ساعت، خبر مرگ خودش و نوزادش به اطلاع همراهان رسید؛ رویدادی که همسر مرحومه مدعی است، به دلیل قصور تیم پزشکی اتفاق افتاد. «تابناک» جزئیات این مرگ مادر را از مسئولان ارشد دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان پرسید.

به گزارش «تابناک»، چند هفته ای است، مرگ یک مادر هرمزگانی که در هنگام عمل سزارین زندگی خود و نوزادش به پایان رسید، افکار عمومی مردم استان هرمزگان را جریحه دار کرده است، به ویژه که همسر مرحومه، دلیل درگذشت همسر و فرزندش را قصور تیم پزشکی می داند و مدعی است، اشتباهات پی در پی تیم پزشکی، در نهایت همسر 35 ساله اش را در حالی که هیچ گونه سابقه بیماری قلبی نداشت، با ذکر دلیل بیماری قلبی به خانه ابدی فرستاد.

توضیح اینکه بر اساس گفته های «م.ی» همسر مادر فوت شده، این خانم ده روز قبل از تاریخ وضع حمل به دلیل بیماری سیکل سل در بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) شهرستان میناب بستری و سه روز بعد، پس از انجام اقدامات درمانی بدون هیچ مشکلی ترخیص شد. در ادامه و بنا به دستور تیم پزشکی در سوم مهرماه برای بستری و انجام عمل سزارین مجدد به بیمارستان مراجعه کرده و بستری شد.

سرانجام این مادر و نوزاد در آستانه تولدش، این بود که به رغم همه اقدامات درمانی کادر پزشکی بیمارستان شرستان میناب فوت کنند؛ مادر و نوزادی که گفته می شود پیش از عمل سزارین مشکلی آنها را تهدید نمی کرد و خانواده منتظر به سلامت سپری شدن فرایند وضع حمل بودند.

«م.ی» همسر مرحومه درباره جزئیات این رویداد به «تابناک» گفت: ساعت9صبح سوم مهرماه درکمال صحت و سلامت جهت انجام سزارین به بیمارستان مراجعه کردم. ساعت 4 بعدازظهر همان روز، یکباره حال همسرم خراب شد و مسئولان بیمارستان گفتند برای اعزام به بیمارستان خلیج فارس بندرعباس آماده شوید.

ساعت 8شب تصمیم پزشک معالج که تقریباً زیر سی سال داشت، عوض شد و به رغم اصرار من برای اعزام به بیمارستان بندرعباس، تأکید کرد، عمل سزارین در همین بیمارستان انجام خواهد شد. ساعت 9شب همسرم را به اتاق عمل بردند و20 دقیقه بعد نوزاد را از اتاق عمل خارج کردند و ده دقیقه بعد از آن خبر فوت هسمرم را با ذکر دلیل بیماری شدید قلبی برایم آوردند.

هسمر بیمار فوت شده اضافه کرد: طبق سوابق پزشکی موجود، همسرم هیچ گونه بیماری قلبی نداشت. به نظرم دارو یا اقدام درمانی ناصحیح دلیل مرگ همسر و فرزند سالم من شد. پزشکان علت فوت همسرم را بیماری قلبی عنوان می کنند که به فرض محال اگر صحیح باشد، آنها چرا برای حفظ سلامت فرزندم کاری نکردند؟

این شهروند مینابی در مورد پیگیری هایی که تا کنون انجام داده و پاسخ هایی که شنیده نیز گفت: در گزارش هایی که تیم پزشکی به دستگاه های نظارتی و مسئولان مافوق داده اند، آمده: بیمار قبل از انجام عمل سزارین به دلیل ایست قلبی فوت کرد. این ادعا دروغ و در حالی است که همسرم تا لحظه ورود به اتاق عمل به هوش بود و با من صحبت می کرد. پزشک معالج نیز پس از انجام عمل سزارین به من گفت، حال مریض خراب است، دعا کن!

گفته های این شهروند هرمزگانی در مورد نحوه فوت همسر و نوزادش نشان دیگر بر وجود ابهام در پرونده های پزشکی و روند درمان بیماران است. جدا از صحت و سقم اظهارات این همسر داغ دیده و اینکه چقدر ناکارآمدی کادر پزشکی بیمارستان دلیلی بر این رخداد بوده، آنچه مهم است اینکه چرا روند درمان بیماران به قدری رازآلود و فارغ از هرگونه شفافیت است که در فرجام کار نمی توان قاطعانه در مورد علت مرگ صحبت کرد و گمانه هایی مبنی بر وجود اشتباه یا کم کاری مطرح می شود؟

دکتر فاطمه نوروزیان، رئیس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی هرمزگان در این رابطه به «تابناک» گفت: این حادثه تازه رخ داده و هنوز نتیجه نهایی آن مشخص نیست. باید پرونده به سازمان نظام پزشکی ارجاع داده شود و در سازمان هیأت بررسی تخلفات بررسی شود تا اگر تخلفی رخ داده است، مشخص شود.

نوروزیان ادامه داد: برای این موضوع قرار است با حضور رئیس دانشگاه پرونده مرگ مادر تشکیل شود و در این جلسه اساتید متخصص و کادر درمانی حاضر خواهند شد تا برررسی های اولیه انجام شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در رابطه با احتمال پوشاندن خطای پزشکی و مختومه اعلام شدن پرونده بدون لحاظ کردن ادعاهای همسر مرحومه اضافه کرد: اگر کوچکترین شکی در مود اهمال تکنیکی یا انسانی باشد پرونده به نظام پزشکی ارسال و موضوع پیگیری خواهد شد. احتمال انکار خطا اصلاً وجود ندارد، چون همه چیز در پرونده الکترونیکی ثبت است و هیچ کس نمی تواند شرح آنچه رخ داده را انکار کند.

نوروزیان با اشاره به اینکه بیمارستان شهرستان میناب از نظر امکانات درمانی وضعیت خوبی دارد و بیمارستان دوم استان است، گفت: کادر درمانی بیمار مورد اشاره شما می گویند، نارسایی قلبی دلیل فوت مادر بوده و البته این ها همه اظهارات آنهاست و هنوز اثبات نشده است.

این مقام مسئول در پایان و در حالی که تأکید داشت، هنوز نتیجه قطعی پرونده و درستی و نادرستی ادعاهای خانواده بیمار فوت شده مشخص نیست، ادامه داد: این موضوع تا فرایند بررسی های دقیق کارشناسی را طی نکند نمی توانیم نظر نهایی را بدهیم. مطمئن باشید اگر تیم پزشکی خطایی انجام داده باشند با آنها برخورد خواهد شد و در این رابطه هیچ گونه اغماضی رخ نخواهد داد. این حقی است که مردم به گردن ما دارند و ما نهایت تلاش را خواهیم کرد آنچه حقیقت است مشخص شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار