نشست هم اندیشی بررسی تاثیر گیاه کونوکارپوس بر سلامت شهروندان اهوازی با حضور اساتید برجسته دانشگاه شهید چمران برگزار شد
کد خبر: ۳۱۶۹۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷ 24 October 2016
در این نشست مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اهواز در خصوص شایعات منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر سمی بودن درختچه کونوکارپوس گفت: در جلسه ای با حضور دکتر چهرازی عضو هیات علمی گروه باغبانی و دکتر معلمی رئیس دانشکده کشاورزی و استاد گروه علوم باغبانی دانشگاه شهید چمران صحت و سقم این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

امین شحیطاوی گفت ؛ شهرداری اهواز در راستای اهداف کلان خود به       گونه ای گام بر میدارد که مسائل بصورت علمی و دانشگاهی مطرح ، بررسی و ریشه یابی شوند .

وی در خصوص وضعیت فضای سبز  اهواز و شایعات اخیر مبنی بر آلودگی هوا ناشی از درخت کونوکارپوس افزود: یکی از عمده دغدغه های شهرداری همین مسئله است که در این راستا از اساتید دانشگاه برای ارائه راهکار و پاسخگویی به شایعات منتشر شده دعوت کردیم.

در ادامه مهر انگیز چهرازی عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران نیز ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص گیاه کونوکارپوس گفت:با وجود  شرکت های آلاینده صنعتی نظیر شرکت نفت،حفاری،فولاد و... بنده تاکنون سند معتبری مبنی بر مشکل زا بودن این درختچه مشاهده نکردم.

وی این گونه گیاهی را یکی از مشهورترین درختان دریایی در آمریکا و سواحل مکزیک و قسمت هایی از غرب آفریقا دانست که همیشه سبز بوده و با ارتفاع متوسط 6 متر و تاج گسترده، قطر تنه 29 سانتیمتری با پوست خاکستری تا قهوه ای و ناهموار و شیاری دارد.

وی تصریح کرد: درختچه کونوکارپوس به دلیل سریع الرشد بودن و تکثیر راحت، توانسته سرانه فضای سبز شهرهای جنوبی را بالا ببرد و برای منطقه نیز بسیار مفید است.کونوکارپوس یکی از گیاهان مقاوم به گرما،خشکی و شوری است که این شرایط خاص مناطق گرمسیری می باشد.

عضو هیات علمی گروه باغبانی دانشگاه شهید چمران ادامه داد: در تحقیقی که در سال 1390 در دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران تحت عنوان تاثیر درختچه زینتی کونوکارپوس به عنوان گیاه پالایی در آلودگی های محیطی نفتی انجام شد، هر دو آلودگی خاکی و هوایی نیز مورد بررسی قرار گرفت که نتایج این پژوهش نشان داد؛ کونوکارپوس به لحاظ رشدی و وزن، زیست توده خیلی تحت تاثیر آلودگی نفتی خاک قرار نگرفت و کاهش رشد در غلظت های بالای نفت خام قابل توجه نبود.

مهرانگیز چهرازی افزود: این درختچه به خوبی موجب پاکسازی خاک تا غلظت (50000 mg/kg )5% شده است و با توجه به مقدار شاخص مقاومت به آلودگی هوای بدست آمده بین 17 و 29 می توان نتیجه گرفت که درختچه کونوکارپوس مقاومت نسبی به آلودگی هوا دارد و جهت پاکسازی هوا          می تواند گزینه مناسبی باشد.

همچنین این درختچه یکی از گیاهان عمده حذف آلودگی های هوا بویژه فلزات سنگین (mn.cd.pd.zn.fe) و به عناون زیست ردیاب آلودگی هوا و خاک معرفی شده است.

وی ادامه داد:کونوکارپوس از گیاهانی است که بیشترین توسعه را در عربستان داشته و تعدادی از کشورها نیز به عنوان گیاه دارویی در طب عمومی جهت درمان بیماری های زکام،تب شدید، دیابت و .. استفاده می شود.                       وی بیان کرد: توانمندی بالا مثل مقاومت به شوری آب، استفاده از کونوکارپوس در احداث چشم اندازهای شهری را در تمام حوضه خلیج فارس متعارف کرده است.

وی با بیان این مطلب که این گیاه به عنوان منبع اصلی جهت دودی کردن ماهی و گوشت معرفی شده است گفت:البته بحث هایی در مورد آلرژی زا بودن این درختچه وجود دارد، درحالیکه کونوکارپوس به دلیل داشتن برگ های زیاد و نسبتا پهن، ریز گردها را به خود جذب و کمک می کند ریزگردهایی که دارای اسپور قارچ می باشند کمتر وارد ریه شهروندان شود .

وی ادامه داد: در مورد آلرژی زا بودن این گیاه باید گفت، دانه گرده این گیاه نسبتا درشت است و مانند درختان دیگر در هوا پخش نمی شود و از سویی بصورت مداوم نیز در حال هرس هستند و حتی به مرحله زایشی هم            نمی رسند.

دکتر چهرازی در مورد ریشه های این گیاه که گفته می شود فاضلاب ها را اشغال میکند بیان کرد:از مزایای این گیاه این است که بدنبال آب رفته و آب مورد نیاز خود را بدست می آورد، بنابراین نباید نزدیک به فاضلاب منازل کاشته شود و مناسب برای کاشت در بلوارهاست که قطعا شهرداری این موضع را نیز رعایت نموده است.

در ادامه سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز نیز ضمن تقدیر از مطالب علمی ارائه شده در این نشست گفت: تاکنون 60 هزار اصله نهال از گونه های مختلف  در سطح شهر اهواز را کاشت نمودیم که با شکوفایی آنها، شاهد مجموعه ی گیاهی پویایی در اهواز خواهیم بود.

علیرضا حلاج افزود: به استناد مطالب علمی، ایجاد حساسیتهای تنفسی در اولین بارش های پاییزی توسط گیاه کونوکارپوس را رد می کنیم. کسانی که مدعی آلرژی زا بودن کونوکارپوس هستند یافته های علمی خود را اعلام کنند، سیستم شهرداری آن را خواهد پذیرفت. اما تاکنون این موضوع به صورت فرضیه بوده و اثبات نشده است.

وی اظهار داشت: مواردی جهت بیماری های تنفسی شناسایی و در نهایت چهار عامل ریزگردها، آلودگی های ناشی از کارخانه ها و فرآورده های نفتی و گیاه کونوکارپوس عنوان شد. اما سوال این است چرا اینقدر که روی فرضیه کونوکارپوس مانور داده می شود و به عوامل دیگر مانند گرد و غبار، ریزگردها و همچنین آلودگی های نفتی که در هنگام بارندگی فرود می آید و باعث تنگی نفس می شود بحثی صورت نمی گیرد.

سرپرست معاونت خدامت شهری گفت: کونوکارپوس به چهار شکل در شهر اهواز کشت شده است یک مورد همانند پرچین در کناره ها هستند و به دلیل  هرس به موقع هیچگاه به گلدهی نمی رسند. برخی نیز در آیلندها و پارکها شکل دهی می شوند و  سری دیگر نیز به ارتفاع می روند و چون در سنوات قبلی هرس شدند دیگر به زایش و گلدهی نمی رسند.

وی تصریح کرد:حدود 5 تا 10 درصد ازین درختچه ها به دلایل مختلف هرس نشده اند که طبق تحقیقات و گزارش ارائه شده از سوی دانشگاه شهید چمران از این میزان درختچه، بیشترین گلدهی در فصل بهار و کمترین آن در فصل پاییز مشاهده می شود.گلدهی در آبان ماه نیز به حداقل و گاهی صفر می رسد و این حجم ناچیز، باعث تنگی نفس در این  فصل نیست.

حلاج گفت: طبق تحقیقات گروه باغبانی دانشگاه شهید چمران اهواز بروی این گونه، در این گیاه قسمتی وجود دارد که گرده ها در آن انباشته و پس از باز شدن گرده افشانی صورت می گیرد که در فصل پاییز و آبان ماه عقیم می باشند. اما بذری که در بهار تولید می شود بارور است و این موضوع نشان می دهد این گیاه در فصل آبان حداقل میزان گرده افشانی را دارد و موجب حساسیت نخواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار