یک ژنرال لبنانی تاکید کرد سعودی ها به دنبال خروج آبرومندانه از جنگ با یمن هستند اما همانگونه که برای جنگ نقشه و هدف نداشتند، برای خلاص شدن از این وضع هم راهی پیدا نمی کنند. وی چگونگی شکست خوردن حمله قایق های سعودی به یمن را نیز تشریح کرد.
کد خبر: ۳۱۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷ 06 May 2015
به گزارش تابناک یزد به نقل از شبکه خبر، هشام جابر، ژنرال بازنشسته ارتش لبنان و رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه در بیروت با تاکید براینکه در حملات سعودی ها به یمن هیچ تغییری ایجاد نشده، تصریح کرد: آنها تحت فشار افکار عمومی و اعتراض های بین المللی تنها نام عملیات خود را تغییر داده اند و در عمل، بمباران مردم و زیرساخت های یمن بدون تغییر ادامه دارد.


این ژنرال بازنشسته لبنانی در گفتگو با برنامه پیشخوان بعد از سه شنبه شبکه خبر، درباره وضعیت فعلی تجاوزگری سعودی ها علیه یمن گفت: این تجاوز با این همه هزینه و تبلیغات، چیزی جز بمباران های پی در پی نبوده و هیچ نقشه و استراتژی نظامی هوشمندانه ای در کار نبوده است.
وی افزود: نتیجه و سرنوشت جنگ را عملیات زمینی مشخص می کند و این امر کار راحتی نیست. یمن منطقه صعب العبوری است و جدی ترین طرح سعودی ها پیاده کردن چتر باز بود که بطور جدی و گسترده مورد بررسی قرار گرفت اما به دلایل مختلف محکوم به شکست است.

هشام جابر تصریح کرد: سعودی ها در آخرین اقدام، ده ها قایق جنگی را به سمت سواحل یمن روانه کردند و اطلاعات ما نشان می دهد که سربازان درون قایق ها عربستانی نبودند و به علت ناآشنایی با جغرافیای منطقه و نداشتن اطلاعات کافی و حتی نقشه جنگی مشخص، با شکست مواجه شدند.

وی اضافه کرد: این طرح خیلی زود شکست خورد و خسارت به بار آورد چون در همان نخستین دقایق حمله، دو قایق سعودی هدف قرار گرفت و بقیه قایق ها به سرعت فرار کردند. همه کارشناسان نظامی می دانند هرگونه اقدام برای پیاده کردن چترباز هم به همین سرنوشت دچار خواهد شد.

این کارشناس مسائل استراتژیک تصریح کرد: سعودی ها هیچ نقشه مشخصی نداشتند و فقط زیرساخت های یمن را صدها بار بمباران کردند و اگر ماه ها ادامه یابد، باز هم تغییری ایجاد نمی شود. سرنوشت جنگ را حمله زمینی مشخص می کند اما این کاری نبود که عربستان بتواند انجام دهد. برای حمله زمینی، آنها چشم به ارتش پاکستان، مصر و ترکیه داشتند که هر سه کشور حاضر نشدند سربازان خود را به دست فرماندهان سعودی در یک جنگ بدون استراتژی بسپارند.

این افسر بلندپایه ارتش های عربی افزود: علاوه بر این، این متحدان عربستان به سعودی ها فشار آوردند که جنگ را متوقف کند و سعودی ها نیز بعد از 27 روز به این نتیجه رسیدند که راه دیگری را بروند و از بازگشت امید حرف زدند.

هشام جابر

هشام جابر اضافه کرد: عربستانی ها مجبور شدند نام جنگ را تغییر دهند و از بازگشت امید سخن بگویند، اما همه می بینند که هیچ تغییری در عمل رخ نداده و همان بمباران ها به همان شکل ادامه دارد و اتفاقی نیافتاده است.

وی افزود: البته سعودی ها به دنبال این هستند که در میدان جنگ اتفاقی بیافتد که موازنه قدرت کمی به سود آنها شود و با همین امید بمباران ها را ادامه می دهند، اما واقعیت این است که مرحله یاس برای سعودی ها آغاز شده و امیدی در کار نیست.

این ژنرال لبنانی تاکید کرد: سعودی ها دنبال راهی هستند که با شرافت و با آبرو از این وضعیت رها شوند. آنها می دانند که مبانی اخلاقی و اعتبارشان لطمه خورده و اکنون همه نظامیان دنیا می دانند که افسران و فرماندهان سعودی ها در راهبرد حمله نظامی به یمن هیچ استراتژی و بررسی دقیقی نکرده بودند و حتی اهدافشان نیز با واقعیت همخوان نبود.

وی اضافه کرد: استراتژی اینها این بود که انصارالله را از صنعا و حداقل از مناطق دیگر خارج کنند اما نه تنها به این نتیجه نرسیدند بلکه باعث شدند انصارالله تقویت شده و بر مناطق بیشتری از کشور مسلط شود. به همین علت راهبرد خروج از جنگ را دنبال می کنند تا بتوانند آبروی باقی مانده خود را حفظ کنند.

این کارشناس تصریح کرد: عربستان الان هم سیاست مشخصی ندارد و نمی داند که چگونه از این تنگنا خارج شود.

هشام جابر در پاسخ به این سوال که چرا وزیر دفاع عربستان از تجزیه یمن و الحاق حضرموت به عربستان سخن گفته، اظهار کرد: این اولین بار نیست که از تقسیم و تجزیه یمن سخن گفته می شود. آنها قبلا دو کشور بودند و در همین طرح اعراب هم یمن به شش قسمت تقسیم شده بود. اما هدف فعلی عربستان این است که می خواهد هرطور شده منصور هادی  را به نقطه ای از یمن بچسباند و به او به عنوان بخشی از حکومت یمن مشروعیت بخشد و حمایتش کند.

وی افزود: منصور هادی اکنون مشروعیتی در یمن و در سطح بین المللی ندارد چون یک فرد است که فرار کرده و در عربستان به سر می برد. برای همین سعودی ها می خواهند حضرموت را به صورت یک منطقه خودمختار در آوردند و پایگاهی برای منصور هادی ایجاد کنند. چون اگر بخواهد حکومت یمن را در بخشی از یمن به دست بگیرند و یا دخالت کنند، باید از شخصی که در نقطه ای یمن تسلط دارد حمایت کنند. اما با شرایطی که بمباران ها ادامه دارد و مردم یمن با سعودی ها و القاعده می جنگند، ارائه چنین طرحی مشروعیت ندارد و طبیعی است که یمنی ها آن را نمی پذیرند. آن هم در شرایطی که یمنی ها نه تنها تضعیف نشده اند بلکه دیروز قبایل یمنی وارد نجران عربستان شده و به سعودی ها ضربه زده اند. از سوی دیگر سعودی ها امیدوارند با تسلط بر حضرموت، تروریست های القاعده را در این منطقه سازماندهی کرده و بازوی قدرتی به دست آورند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان تصریح کرد: اکنون این سوال بوجود می آید که چگونه است که ائتلاف سعودی ها القاعده را بمباران نمی کند؟ مگر جامعه جهانی القاعده را تروریست نمی داند؟ پس چرا درمقابل حمایت و تقویت القاعده در یمن سکوت کرده است؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار