این طرح شمشیر دولبه‌ای است که باید خیلی با دقت به تمام جوانب آن نگاه کرد و بررسی کرد که سود یا ضرر آن کدام‌یک بیشتر است.در ظاهر محاسن این طرح فراوان است اما باید جواب سئوالات مطرح شده در این باره که آیا روند رفع مشکلات شهرهای کوچک و توسعه آن‌ها در این طرح توسط نمایندگان استان دیده می‌شود یا خیر
کد خبر: ۳۱۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴ 05 May 2015

نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در خصوص استانی شدن انتخابات مواضع مختلفی داشته اند. در این گزارش برخی اظهارنظرهای نمایندگان استان که در خبرگزاری های مختلف مانند ایسنا، تسنیم، تابناک و...منتشر گردیده است مرور می کنیم:

پاپی زاده نماینده دزفول؛ ارتباط با مردم کمتر می شود

عباس پاپی زاده نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در خصوص استانی شدن انتخابات مجلس اظهار داشت:استانی شدن انتخابات نقاط مثبت و منفی دارد یکی از دغدغه ها این است که با این طرح به مناطق محروم توجه کمتری خواهد شد در حالیکه باید دنبال توجه جدی به مناطق محروم بود.

وی ادامه داد:امروز نمایندگان در شهرستان ها پاسخگوی مردم هستند و ارتباط خوبی با مردم دارند اما استانی شدن انتخابات مجلس این موضوع را تحت تاثیر قرار می دهد و ارتباط نمایندگان با مردم را کمتر می کند.

پاپی زاده در پایان گفت:از نقاط مثبت این طرح کم شدن اختلافات بین حوزه های مختلف خواهد بود نمایندگان با همگرایی بیشتر می توانند نگاه کلان تری به استان داشته باشند.

سودانی نماینده اهواز؛ مزایا و معایب دارد

ناصر سودانی نماینده مردم اهواز در مجلس ضمن بر شمردن مزایا و معایای طرح استانی شدن انتخابات مجلس، گفت: یکی از مزایای این طرح این است که نمایندگان از حواشی ایجاد شده رهایی پیدا می‌کنند و تا حدود زیادی تمرکزشان به مسائل کلان کشور جذب می‌شود.

وی افزود: موضوع بعدی این است‌که با اجرا شدن این طرح نخبگان و افراد متخصص بیشتری می‌توانند در قانون‌گذاری کشور سهیم باشند. از طرفی استانی شدن انتخابات مجلس باعث می‌شود که نقش احزاب در سیاست‌گذاری‌ها مؤثر‌تر باشد و این موضوع مقدمه‌ای است تا پارلمانی کردن انتخابات ریاست جمهوری مورد پذیرش قرار گیرد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در ادامه به ذکر معایب طرح استانی شدن انتخابات مجلس نیز پرداخت و در این‌باره گفت: با اجرای‌ طرح استانی شدن انتخابات، معمولا شهرهای کوچک و مناطق محروم تا حدودی در تصمیم گیری‌های کلان نادیده گرفته می‌شوند.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح ارتباط مردم با نمایندگان مجلس طرح کمتر خواهد شد، اظهار داشت: در حال حاضر نمایندگان به عنوان یکی از کانال‌های انتقال مشکلات مردم به مسئولین هستند وقتی نمایندگان در بین اقشار مختلف حوزه انتخابیه خود حاضر می‌شوند و مشکلات مردم را لمس می‌کنند‌، در جامعه امید ایجاد می‌شد.

سودانی در ادامه تصریح کرد: شرایط فعلی باعث شده اگر مردم از مسئولان اجرایی دل‌سرد شوند با روی آوردن به نمایندگان مجلس، آلامشان کمتر شود و اگر انتخابات مجلس استانی شود این نوع ارتباط حلقه مفقوده‌ای خواهد بود.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: وقتی احزاب صحنه گردانان انتخابات شوند به دلیل اطمینانی که بعضی از نمایندگان برای جلب آرا از طریق حضورشان در این احزاب کسب خواهند کرد دیگر کمتر نماینده‌ای برای حل مشکلات حوزه‌های انتخابیه خود را به دردسر می‌‌اندازد و به جلسات مردمی تن می‌دهد‌.

حسینی نماینده اهواز؛ افزایش سطح کیفی مجلس

سیدشریف حسینی دیگر نماینده اهواز هم با اشاره به این که در حال حاضر اصلی ترین وظیفه نمایندگان قانونگذاری است خاطر نشان کرد: متاسفانه بالای 90 درصد نمایندگان مشغول کارهای حوزه انتخابیه خود هستند.

حسینی با تاکید براینکه سطح کیفی و کارایی مجلس با استانی شدن انتخابات افزایش می یابد عنوان کرد: متاسفانه نمایندگان مجلس به دلیل مسائلی هم چون حوزه انتخابیه به اصلی ترین کارشان نمی رسند.

وی با اشاره به این که نمایندگان مجلس به کار اصلی خود نمی رسند گفت: کار اصلی نمایندگان قانونگذاری است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که مردم تیپ و قیافه ما را نمی‌خواهند بلکه خواستار ایجاد اشتغال برای خود هستند افزود: متاسفانه در وضعیت فعلی توزیع امکانات به صورت عادلانه نیست.

موسوی نماینده اهواز؛ عاملی برای ایجاد حساسیت‌های قومی

سید شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس به بیان نقطه نظراتش پرداخت.

وی با بیان اینکه امروز مشکلات زیادی وجود دارد که می‌توان به آنها پرداخت، خاطرنشان کرد:‌بهتر است در زمانی که مردم با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند ما ارائه این طرح را به دوره بعد واگذار می‌کردیم و رفع آن مشکلات را در اولویت خود قرار می‌دادیم.

نماینده مردم اهواز از لزوم تصویب طرح‌ها برای تامین منافع استان‌ها تاکید کرد و گفت که طرح استانی شدن انتخابات منفعتی برای استان‌ها ندارد.

موسوی اضافه کرد: امروز ما چه بخواهیم چه نخواهیم مردم مشکلات خود را با نمایندگان در میان می‌گذارند. به همین دلیل مطمئن باشید که اگر این طرح به تصویب برسد ارتباط مردم با نمایندگان قطع خواهد شد.

نماینده مردم اهواز طرح استانی شدن انتخابات را عاملی برای ایجاد حساسیت‌های قومی دانست و تاکید کرد که شورای نگهبان همانند مجلس هفتم با این طرح مخالفت خواهد کرد.

درویش پور نماینده ایذه؛ جنبه های مثبت و منفی

نماینده مردم ایذه در مجلس استانی شدن انتخابات حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی را شمشیر دولبه دانست و گفت: این مساله هم جنبه‌های منفی دارد و هم جنبه‌های مثبت، اما باید جوانب آن با دقت مورد بررسی قرار گیرد.

حجت‌الله درویش‌پور در ارزیابی خود از مصوبه مجلس درخصوص طرح یک فوریتی استانی شدن انتخابات مجلس گفت: این موضوع از دو منظر قابل بررسی است، زیرا در صورت اجرایی شدن این مساله مباحث کلان ملی مورد توجه قرار می‌گیرد و نمایندگان درگیر مسائل جزیی حوزه انتخابیه‌شان نمی‌شوند.

وی افزود: از طرف دیگر نمایندگان می‌توانند به وظیفه دوم خود که نظارت است در سطح کلان کشور نیز توجه داشته باشند و درگیر قانونگذاری که از وظایف اصلی آن‌ها به شمار می‌رود شوند. نمایندگان شهرستان‌ها درگیر مسائل جزیی نمی‌شوند.

نماینده مردم ایذه در مجلس با بیان اینکه در صورت استانی شدن انتخابات افراد نخبه‌ای انتخاب خواهند شد اظهار کرد: در این شرایط نمایندگان شهرستان‌ها بدهکار و وامدار شهر یا روستای خاصی نیستند چرا که کل استان به آن‌ها رای داده است.

درویش پور همچنین گفت: از سویی این امکان وجود دارد که افراد متنفذ و پولدار و ذی نفوذ بتوانند با هزینه‌های گزاف جای سایر نماینده‌ها را بگیرند و شهرستان‌ها و مناطق محروم نتوانند نماینده واقعی خودشان را انتخاب کنند و این نماینده‌ها افراد متنفذ در سطح استان خواهند شد و هرکه تبلیغات بیشتری داشته باشد و رایزنی بیشتری کند می‌تواند اکثریت مردم را با خود هماهنگ کند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس افزود: این طرح و استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی شمشیر دولبه‌ای است که باید خیلی با دقت به تمام جوانب آن نگاه کرد و بررسی کرد که سود یا ضرر آن کدام‌یک بیشتر است.

آقاجری نماینده ماهشهر؛ ابهامات رفع شود

حبیب آقاجری با بیان اینکه موافق استانی‌شدن انتخابات مجلس هستم، اظهار داشت: یک سری ابهامات در این طرح وجود دارد که باید آن‌ها رفع شوند.

وی افزود: در ظاهر محاسن این طرح فراوان است اما باید جواب سئوالات مطرح شده در این باره که آیا روند رفع مشکلات شهرهای کوچک و توسعه آن‌ها در این طرح توسط نمایندگان استان دیده می‌شود یا خیر.

نماینده مردم بندرماهشهر، هندیجان و امیدیه در مجلس عنوان کرد: از فواید استانی‌شدن انتخابات مجلس هم می‌توان به ملی‌شدن خواسته‌های نمایندگان می‌شود که همه نقاط مستضعف استان‌ها و همه ظرفیت‌ها دیده می‌شود. البته راهیابی نمایندگان مقتدر و چهره‌های شاخص هر استان از دیگر مزیت‌های این طرح است.

وی بیان کرد: آن چیزی که تاکنون مشخص شده استانی شدن انتخابات به سود مردم استان است. مثلا در استان خوزستان وجود ۱۸ نماینده با خواسته‌های مشترک در رابطه با توسعه استان بسیار مفید‌تر از وجود نمایندگان با خواسته‌های محلی است.

آغاجری گفت: در شرایط فعلی بسیاری از انرژی یک نماینده صرف مسائل جزئی می‌شود که سبب توجه نکردن به مسائل کلان و ملی می‌شود.

سواری نماینده دشت آزادگان؛ افزایش اقتدار مجلس

هاشم سواری نماینده مردم دشت آزادگان در خصوص طرح استانی شدن انتخابات مجلس اظهارداشت: استانی شدن انتخابات مجلس موجب خواهد شد تا نمایندگان مسایل کشور را به نحو دقیق تر,کلان تر و ریشه‌ای تری پیگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه نمایندگان در حال حاضر بیشتر درگیر مسایل محلی و منطقه ای هستند اما استانی شدن انتخابات ،این جهت گیری را تغییر داده و باعث می شود که نمایندگان حضور فعال تری در بررسی طرح ها و لوایح داشته باشند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت:وظیفه نمایندگان در حال حاضر در حالی که باید قانونگذاری و نظارت باشد بیشتر صرف امور محلی و منطقه ای می شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:باید برای عملکرد بهتر نمایندگان در مجلس با استانی شدن انتخابات بخشی از کارهای نمایندگان به نهادهای دیگر تفویض شود.

سواری خاطرنشان کرد:موضوع استانی شدن حتی اگر به حذف ما نمایندگان حاضر در مجلس هم منجر شود این حسن را دارد که نمایندگان آینده از مسایل محلی فارغ شوند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یادآورشد:اگر طرح استانی شدن در مجلس مطرح شود به دلیل تاثیر و اهمیتی که دارد با اقبال عمومی نمایندگان مواجه خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ابراهیم قاسمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
جناب آقای نماینده مخالف . شما که میگویید با استانی شدن انتخابات ارتباطمان با مردم قطع میشود. خداوکیلی بجز تلف کردن وقت مردم جلوی دفاتر شما نمایندگان عزیز مگر کار مثبتی برای مردم انجام می دهید.خروجی ارتباط شما بامردم چه بوده. الاف کردن مردم . اذیت کردن مردم. البته شما کاری که هم بتوانید انجام دهید برای عموم انجام نمیدهید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار