زیگما گابریل ‌معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان چند روز پیش به منظور دیدار با مقامات سیاسی و اقتصادی ایران و انعقاد قراردادهایی در حوزه‌های مختلف تجاری و صنعتی وارد تهران شد. دیداری که با وزیر اقتصاد ایران انجام شد و در پی آن قراردادهایی میان دو طرف به امضا رسید و مهم تر اینکه با حواشی گسترده‌ای همراه شد.
کد خبر: ۳۰۷۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱ 05 October 2016
به گزارش نامه نیوز، چندی قبل وزیر اقتصاد آلمان در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی این کشور اعلام کرده بود که ایران باید رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد، اظهاراتی که همان زمان با واکنش‌ مقامات ایرانی مواجه شد. متعاقب این سخنان محمدجواد ظریف به دلیل آنچه اظهارات مداخله جویانه معاون صدراعظم آلمان خوانده شد با گابریل دیدار نکرد. در همین حال یک منبع آگاه در وزارت خارجه این خبر را تایید کرد که «ملاقات وزیراقتصاد آلمان با وزیر امورخارجه‌کشورمان انجام نخواهد شد.» 
 
اظهارات مداخله‌جویانه گابریل 
 
زیگما گابریل معاون صدراعظم آلمان و وزیر اقتصاد آلمان، روز یکشنبه، به منظور شرکت در پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و آلمان وارد تهران شد. وی پیش از سفر به ایران با دخالت آشکار در سیاست‌های خارجی نظام جمهوری اسلامی گفته بود که در دیدارهای خود در تهران در خصوص نقش ایران در جنگ سوریه و عملکرد حقوق‌بشری ایران، با مقامات این کشور رایزنی خواهد کرد. علاوه بر این، گابریل در اظهارات پایه و بی‎اساسی در مصاحبه‎ با نشریه اشپیگل آلمان گفته بود: ایران فقط زمانی می‎تواند روابط عادی و دوستانه با آلمان داشته باشد که اسرائیل را به رسمیت بشناسد! 
 
واکنش ظریف به اظهارات گابریل 
 
اظهارنظرهای این مقام آلمانی واکنش‌های فراوانی را به همراه داشت به گونه‌ای که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نسبت به اظهارات واکنش نشان داد و گفت: کسی برای ایران نمی‌تواند شرط و شروطی تعیین کند چراکه ایران یک کشور مستقل است. بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز این‌گونه پاسخ اظهارت مداخله جویانه وزیر اقتصاد آلمان را داد: همان‌گونه که بارها تاکید کرده‌ایم مناسبات جمهوری اسلامی ایران و آلمان بر پایه منافع و احترام متقابل بنا شده و در این رابطه هیچ‌گونه پیش شرطی پذیرفتنی نیست؛ علاوه بر آنکه در این ارتباط دخالت هرگونه عامل ثالث را کاملا مردود و مخل روابط دوجانبه می‌دانیم. همچنین آیت‌ا... آملی لاریجانی در واکنش به این سفر در جلسه مسئولان عالی قضائي، گفت: مقامات جمهوری اسلامی به امثال وزیر آلمان اجازه دخالت در امور داخلی خود راه نخواهند داد و بنده به دولت و وزیر خارجه پیشنهاد می‌کنم که اجازه ندهند چنین افرادی وارد کشور شوند؛ بنده بنا ندارم در کار دولت محترم و وزارت امور خارجه دخالت کنم، اما اگر به جای آنها بودم اجازه نمی‌دادم این وزیر وارد کشور شود. هر چند که محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه واکنش خود به اظهارات گابریل، حاضر به دیدار با این مقام آلمانی نشده است. طبیعی است که با اتخاذ مواضع خصمانه مقامات آلمانی انتظار می‌رفت که مسئولان پاسخ قاطعی به این اظهارات مداخله‌جویانه بدهند یا از سفر این مقامات خارجی جلوگیری شود. 
 
رد درخواست ملاقات با لاریجانی 
 
در همین راستا دیروز اعلام شد که علی لاریجانی رئیس مجلس هم حاضر به دیدار با مهمان آلمانی نشده است. روزنامه تاگس اشپیگل آلمان در خبری نوشت که «علی لاریجانی»، رئیس پارلمان کشورمان به دلیل انتقادهای «زیگمار گابریل»، معاون صدر اعظم آلمان به شرایط حقوق بشر در ایران در سفرش به تهران دیدار با وی را رد کرد. روزنامه استاندارد آلمان هم در انتشار خبری در این باره از لغو یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کاری گابریل در سفرش به تهران که دیدار با رئیس پارلمان کشورمان بود خبرداد. یک سخنگوی وزیر اقتصاد آلمان با اعلام این خبر تاکید کرد که دلایل لغو این دیدار اعلام نشده است. دیدار با لاریجانی آخرین برنامه سفر کاری گابریل به ایران بود که قرار بود امروز انجام شود. 
 
صحبت‌های وزیر اقتصاد آلمان را تحریف کرده‌اند 
 
روز گذشته اما سخنگوی دولت تصریح کرد: وزیر اقتصاد آلمان به او گفته است صحبت‌هایش در مورد پیش‌شرط آلمان برای ارتباط با ایران تحریف شده است. وی در نشست خبری خود ادامه داد: وقتی آقای گابریل به ایران آمد از او پرسیدم شما که بعد از برجام برای بسط روابط پیشقدم شدید چرا چنین صحبتی را مطرح کردید؟ و او با صراحت اعلام کرد حرفی که به این ترتیب از سوی من زده شده تحریف شده است من کاملا موضع ایران را درک می‌کنم و مگر الان که به ایران آمده‌ام آیا پیش شرطی گذاشته‌ام؟ وی ادامه داد: هیچ کشوری در جهان نیست که بتواند برای نظام جمهوری اسلامی به عنوان نظامی مردمی و مشروع شرط و شروطی قائل شود و ما نیازمند ارتباط بر مبنای هیچ پیش شرطی نیستیم. پیش شرط ما برای بسط روابط این است که کشورها به قوانین، باورها و فرهنگ ملت بزرگ ایران احترام بگذارند و این موضوع کاملا روشن است که همه با وجود تنوع سلایق باید استقلال داشته باشیم. وی اضافه کرد: شاید آقای گابریل دیدگاهش را درباره رژیم صهیونیستی برای مردم آلمان توضیح داده‌اند اما وقتی به ایران آمد موضعش این بود که علاقه مند به بسط روابط با جمهوری اسلامی است و برای دولت، ملت و نظام ایران احترام قائل بود. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار