کد خبر: ۳۰۴۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷ 01 October 2016
نشست خبری «مرتضی بانک»، معاون کل نهاد ریاست‌جمهوری، برگزار شد؛ نشستی خبری که نحوه اطلاع‌رسانی از سوی برخی خبرگزاری‌ها، دفتر «بانک» را مجبور کرد ساعاتی پس از آن، درباره تحریف و تقطیع آن اطلاعیه بدهد.

در اطلاعیه دفتر «بانک» آمده: «متأسفانه برخی خبرگزاری‌ها که سابقه زیادی در تحریف اظهارات مسئولان دولتی داشته و دارند، با تقطیع، تحریف و غرض‌ورزی سیاسی اقدام به انتشار خبر براساس تمایلات جناحی و سیاسی خود کرده‌اند که به هیچ وجه مورد تأیید نیست. بدیهی است پیگیری حقوقی درخصوص تحریف و نشر مطلب کذب انجام خواهد گرفت».

 «بانک» در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات دولت در زمینه حقوق‌های نجومی گفت: «هیچ‌گاه نباید اجازه داد از منابع عمومی و دولتی سوءاستفاده شود و باید با آن برخورد کرد که این مسئله فقط درباره حقوق‌ها نیست و در بسیاری از مسائل صادق است. در بحث فساد اقتصادی از ابتدا دولت برنامه‌ها و پیگیری‌هایی جدی داشته و در زمینه فیش‌های حقوقی هم، دیدید بلافاصله برخی مدیران برکنار و محدود شدند و آیین‌نامه‌هایی تدوین و چارچوب‌هایی مشخص شد؛ چون بسیاری از خلأها وجود داشت که از آن استفاده می‌شد».  او اضافه کرد: «البته ما آخرش هم نفهمیدیم  نجومی یعنی چه؟ هرکس می‌تواند یک برداشت از نجومی‌بودن داشته باشد.

 مثلا شاید برای کسی که یک ‌میلیون حقوق می‌گیرد، کسی که شش‌ میلیون می‌گیرد، نجومی باشد و برای یک شش‌میلیونی کسی که ٢٠‌میلیون حقوق می‌گیرد، نجومی به حساب بیاید. به‌هر‌صورت، اگر کسی خارج از ضوابط برداشتی داشته باشد، باید جلوی آن گرفته شود». او افزود: «البته من ٢,٧‌میلیارد دلار یا سه ‌هزار‌میلیارد تومان یا انحراف ٤٠‌هزار‌میلیارد‌تومانی را نجومی می‌دانم؛ یا بعضی‌ها می‌گویند املاکی که برخی دستگاه‌ها با نصف قیمت کارشناسی و ٦٠ قسط به بعضی افراد داده‌اند، نجومی به حساب می‌آید.

در این میان نمی‌دانم آیا حقوق ١٢میلیونی هم نجومی محسوب می‌شود یا خیر. البته گزارش بازرسی کل کشور اعلام کرد آن افرادی که گفته می‌شود حقوق‌شان نجومی است، خیلی محدود هستند؛ اما در این زمینه بیش از حد مانور داده شد و این یک ظلم به جامعه بزرگ خدمتگزاری است که همه آنها را متهم کنیم». او همچنین در پاسخ به سؤالی درباره صحت خبر انتخاب محمد‌علی نجفی برای ریاست ستاد انتخاباتی حسن روحانی و اینکه آیا تیم انتخاباتی دولت برای انتخابات آینده تشکیل شده است یا خیر، گفت: «این خبر را یکی از کارشناسان سیاسی داده بود که آقای نجفی هم آن را تکذیب کرد.

 دولت درحال‌حاضر هیچ اقدام و برنامه‌ای برای انتخابات نداشته و ندارد و هر موقع قرار باشد کاندیدایی مطرح شود، سازوکار آن هم طراحی می‌شود که قطعا در چارچوب‌های اداری و با استفاده از امکانات دولتی نخواهد بود». معاون کل نهاد ریاست‌جمهوری همچنین درباره برخی انتقادات از طریق تریبون‌های رسمی و بعضی اتهام‌ها به رئیس‌جمهور، بیان کرد: «برخی انتقادات منطقی و دلسوزانه و همراه با پیشنهاد هستند؛ مانند انتقاد از قراردادهای نفتی که دولت با تعامل خوبی که با بخش‌های مختلف داشت، توانست آن را به نتایج مناسبی برساند؛ چراکه دولت از انتقادات کارشناسانه استقبال می‌کند».

«بانک» ادامه داد: «اما برخی فعالان سیاسی چون در انتخابات موفق نبودند یا فکر نمی‌کردند دولت موفقیتی به دست بیاورد، در جاهایی تند و بی‌منطق انتقاد می‌کنند. بخشی هم توهین و اهانت می‌کنند که اگر به شخص رئیس‌جمهور باشد، ابتدا باید دستگاه‌های نظارتی و قضائی اقدام کنند و اجازه ندهند چنین اتفاقاتی بیفتد. طبیعتا دولت هم دنبال می‌کند تا اگر موضوعی مطرح شود و به هویت و موقعیت ریاست‌جمهوری لطمه بزند، در آنجا سکوت معنا ندارد و دولت از راه‌های قانونی استفاده کند».

 او با بیان اینکه انتقاد برخی منتقدان درست نیست، گفت: «البته طبیعی بود برجام با توجه به بُعدی که در داخل و خارج داشت، بیشتر نمود پیدا کند. از طرفی منتقدان هم به‌شدت علاقه‌مند بودند برجام را بزرگ‌تر از شرایط موجود نشان دهند، تا در صورت ناموفق‌بودن آن، دولت ناکارآمد جلوه داده شود. این مسئله باعث شد برجام و سیاست خارجی بیشتر به چشم بیاید».

 بانک با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای دولت در این هفته، اضافه کرد: «این نمایشگاه با عنوان هنر تدبیر و از دهم مهر (شنبه) به مدت یک هفته در فضای باز تالار وحدت برگزار می‌شود و شنبه از سوی معاون اول رئیس‌جمهور، افتتاح خواهد شد. در این نمایشگاه در قالبی هنرمندانه مانند عکس، اینفوگرافی، ویدئو، ویدئوبال و صوت خطی، دستاوردهای سه‌ساله دولت به نمایش در می‌آید و برای برگزاری آن از هنرمندان و متخصصان کمک گرفته شده است».

 معاون کل نهاد ریاست‌جمهوری گفت: «البته این‌گونه نیست که فقط یک نمایشگاه، جایگزین همه بخش‌های اطلاع‌رسانی دولت باشد؛ اما این نمایشگاهی متفاوت و با ویژگی‌های جدیدی خواهد بود که در طول نمایشگاه هم قطعا از نظر مردم استفاده می‌شود. ضمن اینکه در نظرسنجی‌هایی که بخش‌های مختلف در ماه گذشته انجام داده‌اند، موقعیت دولت بسیار خوب و مناسب ارزیابی شده است».
شرق
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رزرو تالار عروسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
ممنون از مطالب خوبتون
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار