شناگران معلول قم در تلاش برای کسب مجوز همراهی کاروان ایران در بازی‌های پاراآسیایی جوانان 2017 با حریفان خود در مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی رقابت می‌کنند.
کد خبر: ۳۰۴۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۶ 01 October 2016
به گزارش تابناک قم، در هیات ورزش‌های جانبازان و معلولین که یکی از 43 هیات ورزشی فعال در استان استان قم است، رشته‌های متنوعی همچون والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر، تنیس با ویلچر، وزنه‌برداری، شنا، دو و میدانی و تیراندازی با کمان فعالیت می‌کنند.

در واقع این هیات ورزشی یا فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین در سطح کشور در دل خود چند فدراسیون دیگر را جای داده و به تمامی این رشته‌ها خدمات‌رسانی می‌کند تا در درجه اول فرصتی برای جذب معلولین به ورزش همگانی و محیط‌های شاد و با نشاط ورزش و جدا کردن این قشر جامعه از انزوا و مشکلات روحی، روانی و جسمی باشد و در گام بعدی از توان آنها در عرصه قهرمانی ورزش بهره‌برداری کند.

2 سهمیه و کسب نشان طلا

هیأت ورزش‌های جانبازان و معلولین به واسطه تلاش‌های قابل توجهی که برای جذب ورزشکاران توانمند معلول به سمت و سوی ورزش انجام می‌دهد، در سال‌های اخیر همواره هیات ورزشی موفقی در استان قم بوده و حتی بزرگترین موفقیت‌های سال جاری ورزش قم نیز از این هیات ورزشی به دست آمد.

در شرایطی که ورزش قم سالیان زیادی است که نتوانسته سهمیه بازی‌های المپیک به عنوان بزگترین رویداد ورزشی جهان را کسب کند، اما در سال جاری از ورزش جانبازان و معلولین دو سهمیه اعزام به بازی‌های پارالمپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل نصیب ورزش قم شد.

مهمتر از موفقیت در کسب این سهمیه‌ها پس از 28 سال از 1986 سئول کره‌جنوبی تا 2016 ریودوژانیرو برزیل، این است که در والیبال نشسته نماینده قم یعنی حسین گلستانی با تیم ملی به مقام قهرمانی و نشان طلای پارالمپیک دست یافت و در بسکتبال با ویلچر ایران بعد از یک دوره غیبت به دلیل محرومیت بار دیگر به این رویداد مهم بازگشت و با حضور محمد محمدنژاد ملی‌پوش قمی خود به مقام دهم دست یافت.

آماده‌سازی ورزشکاران معلول قم برای کسب سهمیه بازی‌های 2017

بعد از موفقیت ورزشکاران معلول قم در کسب سهمیه بازی‌های پارالمپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل اکنون نوبت به آغاز ماموریت آنها در رسیدن به سهمیه رویداد پیش‌رو در سال 2017 یعنی بازی‌های پاراآسیایی جوانان رسیده است تا قم برای سومین دوره متوالی در این رویداد مهم نماینده داشته باشد.

در سال 2009 یک ورزشکار در رشته تنیس روی‌میز به نمایندگی از ورزش جانبازان و معلولین استان قم راهی بازی‌های پاراآسیایی جوانان شد و چهار سال بعد یعنی در پاراآسیایی جوانان سال 2013 دو ورزشکار یعنی حسین گلستانی و محمد محمدنژاد نماینده قم در این رویداد بزرگ ورزش معلولین قاره کهن بودند.

اکنون بازی‌های پاراآسیایی 2017 در راه است، بازی‌هایی که کمتر از یک سال دیگر برگزار می‌شود و از هم اکنون تلاش فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین کشورمان برای کسب سهمیه حضور در این بازی‌ها آغاز شده و به دنبال آن، ورزشکاران معلول در تمام استان‌ها از جمله قم، استارت کسب سهمیه را زده‌اند.

شنا نخستین رشته ورزشی معلولین قم 

در حالی که قم در رشته‌های مختلف آماده کسب سهمیه بازی‌های پاراآسیایی سال آینده میلادی است، شنا یکی از شاخص‌ترین رشته‌ها است که سرمایه‌گذاری قابل توجهی در رده‌های سنی پایه انجام داده، رشته‌ای که قم در بخش بانوان آن تیم بی‌رقیب مسابقات کشوری چند سال اخیر است و همواره قهرمان ایران بوده و در بخش مردان نیز با توجه به رده‌های پایه اقدامات خوبی برای درخشش در سطح ایران و کسب سهمیه بازی‌های پاراآسیایی 2017 انجام داده است.

اکنون نخستین میدانی که پیش‌روی شناگران عضو هیأت ورزش‌های جانبازان و معلولین استان قم قرار دارد، مسابقات شنا قهرمانی جانبازان و معلولین کشور است که هفت شناگر قم نیز با انگیزه و آمادگی بالا از مدت‌ها قبل خود را آماده حضور در این دوره از رقابت‌ها کرده‌اند.

رئیس هیات ورزش‌های جانبازان و معلولین استان قم راجع به این عزام به خبرنگار فارس در قم گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجمن شنا فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین، رقابت‌های شنا قهرمانی کشور با حضور شناگرانی از 21 استان کشور برگزار می‌شود و نمایندگان قم نیز در آن حضور می‌یابند.

اعزام 7 شناگر قم به مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی

محمد پیروزمنش اضافه کرد: حضور در مسابقات شنا پارالمپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل قطعا هم تجارب خوبی به شنا معلولین ایران منتقل می‌کند و هم اینکه قطعا شاهد رقابت جذاب و با کیفیتی بین شرکت کنندگان در مسابقات شنا قهرمانی جانبازان و معلولین کشور خواهیم بود.

پیروزمنش با بیان اینکه انجمن شنا جانبازان و معلولین ایران برای برگزاری بیست و دومین دوره رقابت‌های شنا قهرمانی کشور برنامه‌ریزی کرده است، ابراز کرد: بر این اساس رقابت شرکت کنندگان در این پیکارها روزهای هشتم و نهم مهر ماه به انجام خواهد رسید.

وی با بیان اینکه استخر مجموعه ورزشی آزادی تهران میزبانی این رقابت‌ها را انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: در بین نمایندگان 21 استان کشور هفت تن از بهترین‌های شنا جانبازان و معلولین قم نیز برای حضور در این مسابقات اعلام آمادگی کرده‌اند و امروز اعزام می‌شوند.

رقابت شناگران قم با 123 رقیب از 21 استان کشور برای کسب مدال

رئیس هیأت ورزش‌های جانبازان و معلولین استان قم بیان کرد: رقابت‌های شنا مردان قهرمانی معلولین کشور در حالی برگزار می‌شود که با توجه به مهلت در نظر گرفته شده از سوی انجمن شنا فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین تعداد 130 ورزشکار برای حضور در این پیکارها آمادگی خود را اعلام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه رقابت شناگران شرکت‌کننده در 10 کلاس پزشکی و 55 ماده شنا برگزار می‌شود، یاد آور شد: شناگران مدعی کسب عناوین برتر به مدت دو روز با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و در پایان مجموع امتیازات مسابقات انفرادی، تیم‌های برتر را مشخص خواهد کرد.

پیروزمنش با بیان اینکه در هر ماده به شکل کاملام جداگانه توزیع مدال و حکم صورت می‌گیرد، ابراز کرد: انجمن شنا با انگیزه جوان‌گرایی و کشف استعدادهای جدید این رقابت‌ها را برگزار می‌کند و به همین منظور از هفت سهمیه‌ای که به هیات‌های استانی اختصاص داده شده، تعداد چهار سهمیه به صورت الزامی به شناگران زیر 23 سال اختصاص یافته است و به همین منظور چهره‌های مستعدی در ترکیب تیم قم نیز حضور دارند.

بازی‌های پاراآسیایی بزرگسالان در سال 2018 هدف بعدی ورزشکاران معلول قم

وی با بیان اینکه این رقابت‌ها زمینه‌ای برای حضور استعدادهای شنا کشور در تیم ملی و حضور موفق ایران در میادین برون‌مرزی خواهد بود، تصریح کرد: شناخت شناگران برتر برای همراهی تیم کشورمان در بازی‌های پاراآسیایی جوانان در سال 2017 و همچنین اعزام به مسابقات پاراآسیایی 2018 در اندونزی مهمترین اهداف برگزاری مسابقات شنا قهرمانی معلولین کشور به شمار می‌روند.

رئیس هیأت ورزش‌های جانبازان و معلولین استان قم با بیان اینکه برترین‌ها برای حضور در اردوی تیم ملی انتخاب خواهند شد، اظهار کرد: در بیست و دومین دوره رقابت‌های شنای قهرمانی کشور روزهای هشتم و نهم مهر ماه در مجموعه ورزشی آزادی تهران رضا بهرامی، محمدعلی ثنایی، علی‌اکبر اربابی، علی زارعی، اسماعیل اسدی، حسین علیزاده و سیدطاها هاشمی به مربیگری یکی از با تجربه‌های این رشته یعنی مجید شکوری، سرپرستی تقی یوسفی‌مفید و مدیریت حسین آزاد به نمایندگی از قم به میدان خواهند رفت.

ورزش معلولین قم به فکر تداوم موفقیت در بازی‌های پاراآسیایی اندونزی

در بازی‌های پاراآسیایی چهار سال قبل یعنی 2013 در کشور مالزی حسین گلستانی به عنوان کاپیتان تیم ملی والیبال نشسته به میدان رفت و با این تیم به مقام قهرمانی و نشان طلا دست یافت، ضمن اینکه محمد محمدنژاد نیز همراه با تیم ملی بسکتبال با ویلچر در سه نفره و پنج نفره قهرمان شد و حالا ورزش قم در فکر پاراآسیایی 2017 است.

دیگر میدان مهم برون‌مرزی که ورزشکاران معلول قم در دو سال آینده پیش‌رو دارند مسابقات پاراآسیایی بزرگسالان در سال 2018 به میزبانی کشور جاکارتای اندونزی است تا ورزش جانبازان و معلولین قم بتواند موفقیت‌های پاراآسیایی 2014 اینچئون کره جنوبی را تکرار کند.

در بازی‌های پاراآسیایی بزرگسالان در سال 2014 حسین گلستانی نماینده ورزش معلولین قم در ترکیب تیم ملی والیبال نشسته بود که به همراه این تیم قهرمان شد و با توجه به موفقیت در کسب سهمیه پارالمپیک 2016 برزیل، اکنون انتظارات از ورزش جانبازان و معلولین قم بسیار بالا رفته است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار