دکتر حمزه شکیب در برنامه "صبح و گفت وگو" رادیو گفت وگو بیان داشت: این گسل هایی که در تهران وجود دارد به مرور زمان با جزئیات بیشتری نمایان می شوند. بنابراین گسل تازه کشف شده گسل فرعی است که از گسل های اصلی منشعب شده است.
کد خبر: ۲۹۸۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸ 19 September 2016
برنامه "صبح و گفت وگو" در بخش دوم به موضوع یافتن گسل جدید در تهران پرداخت و با حضور دکتر حمزه شکیب رئیس دانشکده عمران محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس و استاد دانشگاه و همچنین عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران و دکتر شهریار سلیمانی پژوهشگر و استاد دانشگاه در حوزه لرزه زیرساخت سازمان زمین شناسی کشور به بررسی این موضوع پرداخته است.

دکتر حمزه شکیب استاد دانشگاه در ابتدا با اشاره به اینکه تهران در موقعیتی است که به صورت طبیعی بر روی گسل های متعدد قرار دارد، اظهار داشت: در تهران گسل شمال تهران، گسل مشاع و گسل کهریزک را داریم. این گسل ها گسل های اصلی هستند که بر اساس علم مهندسی زلزله، به آنها گسل های فعال می گوییم.

وی خاطرنشان کرد: گسل های فعال گسل هایی هستند که طی دو هزار سال قبل فعالیتی داشته اند. در کنار اینها یکسری گسل های دیگر نیز وجود دارد که گسل های فرعی هستند و در سطح شهر تهران گسل های فرعی متعددی وجود دارد که بعضی از آنها با کارهای علمی و تحقیقاتی که صورت می گیرد، شناسایی می کنیم.

رئیس دانشکده عمران محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس وظیفه مهم مسئولین و اساتید این حوزه را شناخت این گسل ها دانست و عنوان داشت: هر چقدر هم که گسل هایمان زیاد باشد، از کشور ژاپن بیشتر نیست. اگر دو عامل را رعایت کنیم قطعا می توانیم ریسک لرزه ای شهرمان را پایین بیاوریم؛ باید بدانیم گسل هایمان در کجا قرار دارند و مکانیزمان چیست. از طرف دیگر باید المان ها و سازه های شهری را ایمن بسازیم. خوشبختانه علم مهندسی زلزله به حدی پیشرفت کرده ،که بتوانیم از تخریب ساختمان ها جلوگیری کرد.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران ادامه داد: این گسل هایی که در تهران وجود دارد به مرور زمان با جزئیات بیشتری نمایان می شوند. بنابراین اینها گسل های فرعی هستند که از گسل های اصلی منشعب شدند.

دکتر شهریار سلیمانی در ادامه در خصوص گسل ها گفت: گسل ها شکستگی هایی در پوسته زمین هستند که انرژی روی آنها جمع و آزاد می شود. اگر این انرژی در طی سالیان سال جمع شود و به یک باره رها شود، خطرساز شده و به آن گسل لرزه ساز اطلاق می شود.

وی افزود: نکته ی مهم این است که، این گسل ها چون با جابجایی همراه هستند، در سطح زمین اختلاف ارتفاع ایجاد می کنند. بنابراین تپه هایی که در تهران می بینیم مانند عباس آباد و برج میلاد و با توجه به مواد جوانی که در اینها است، از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

استاد دانشگاه در حوزه لرزه زیرساخت سازمان زمین شناسی کشور با طرح این سوال که کدام منطقه را از دیدگاه زمین لرزه خطرناک اطلاق می کنیم، بیان داشت: اگر یک منطقه در پیشینه خودش حتی یک بار یک زمین لرزه اثر گذار را تجربه کرده باشد، پتانسیل تجربه دوباره را دارد و منطقه تهران در سالیان متعدد از جمله سال 1830 میلادی تجربه زمین لرزه را داشته است.

این پژوهشگر ادامه داد: مسئله مهم دیگر این است که زمین لرزه کجا واقع می شود. یک وقت در منطقه کویری اتفاق می افتد که هر چقدر هم بزرگ باشد، اثر تخریبی ندارد ولی وقتی یک زمین لرزه کوچک تر در منطقه شهری رخ می دهد، که خطرناک خواهد بود.

قابل ذکر است، برنامه "صبح و گفت وگو" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 7 صبح از شبکه رادیویی گفت وگو پخش می شود علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت وگو مراجعه کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار