کد خبر: ۲۹۶۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶ 14 September 2016
به گزارش تیتر شهر: افزایش شمار خودروها در شهرها دیگر مسئله ای نیست که بتوان با مهار استفاده مردم از خودروهای شخصی آن را کنترل و محدود کرد به خصوص در کشوری مانند ایران که تب خودروسواری بیش از استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.

تردد بیش از حد خودروها در برخی شهرها نیز به اندازه شده که در حال حاضر دغدغه مدیران شهری، پیدا کردن مکان‌هایی برای پارک خودروها و کاستن از تخلفات شهری در این زمینه است. که برای رفع این مشکل ساخت پارکینگ های عمومی از سوی شهرداری‌ها در دستور کارقرار گرفت.
هم اکنون بیشتر خیابان های اصلی شهرهای بزرگ حداقل یک پارکینگ عمومی را در دل خود جای داده است که با این وجود معضل پارک خودرو به ویژه در ایامی که ترددها افزایش می‌یابد، هنوز پابرجاست.
دغدغه پیدا کردن جای پارک در برخی خیابان‌ها به اندازه ای شدت گرفته که پارک خودرو به هنر یک راننده در شهرهای بزرگ بدل شده است و این واقعیت لزوم افزایش ظرفیت پارکنیگ های شهری را بالا برده است.

ساخت پارکینگ در شهرها از جمله مسائلی است که به سبب افزایش خودروها در ایران پا به پای تغییرات جهانی پیش می رود و در جایی که پارکینگ های یک طبقه کفاف پارک خودروها را نداده است تجربه پارکینگ های چندین طبقه اجرایی شده است.

پارکنیگ های چند طبقه هرچند توانسته بخشی از نیاز شهرها در این زمینه را برطرف کند اما سرعت افزایش خودروهای شخصی به حدی در کشورمان بالا گرفته که پارکینگ های عمومی شاید هیچ‌گاه نتوانند خود را با تعداد خودروها وفق دهند از همین رو ایده پارکینگ های دوطبقه هرچند هنوز به شکست کامل در شهرهای ما نرسیده اما به عنوان یک راهکار اساسی نیز تلقی نمی شود.

یکی از پیشنهاداتی که برای جبران کمبود جای پارک در شهرها از سوی برخی شهرداری ها اجرایی شده، حذف جریمه کسری پارکینگ برای ساختمان های تازه ساخت در شهرها بوده به طوریکه علاوه بر حذف این مورد، سازندگان پارکینگ های عمومی در شهرها سند نیز دریافت می کنند.

تشویق بخش خصوصی برای ساخت پارکینگ ساختمان های نوساز می تواند بخشی از خلاء شهرها برای جای پارک را حل کند که در همین راستا تسهیلاتی برای ساخت پارکینگ در نظر گرفته شده است. این مسئله زمانی خود را به عنوان یک دغدغه بزرگ نشان داد که در سال 1387 خلاء پارکینگ در ساختمان های شهر تهران در صدر تخلفا شهری قرار گرفته بود!.

تناسبی که از ابتدا بین تعداد خودروها، پارکینگ و راه‌های مواصلاتی درون شهری باید ایجاد می شد متاسفانه از سوی مدیران شهری نادیده گرفته شد و از یک سو سرعت توسعه خطوط مواصلاتی در برخی شهرها کند بود و از سوی دیگر تمایل مردم به استفاده از خودروی شخصی روز به روز به سبب تغییر سبک زندگی بیشتر می شد. به همین دلیل اکنون شهرهای ما در برخی روزهای پرتردد سال خود به پارکینگی برای خودروهای شهر تبدیل می شود.

یکی از راه‌های دیگر برای پر کردن جای خالی پارک مناسب در شهرها استفاده از ظرفیت دستگاه‌های دولتی و ادارات به منظور در اختیار قرار دادن پارکینگ ساختمان‌های خود به شهرداری‌ها است که هم اکنون این طرح در شهری مانند اصفهان از سوی برخی دستگاه‌ها پذیرفته شده اما برخی ادارات نیز تمایل چندانی به شراکت در این طرح شهری ندارند.

اگر ادارات و سازمان های هر شهر بتوانند در ساعات غیراداری ظرفیت پارکینگ‌ها خود را در اختیار شهر قرار دهند، هم از صرف بودجه‌های کلان برای ساخت پارکینگ در شهرها جلوگیری می شود و هم راه درآمدی برای ادارات از محل دریاف وجه جای پارک تامین می شود.

توجیه امنیتی برخی ادارات برای پیوستن به این طرح یکی از دلایل آنها برای عدم همکاری با شهرداری ها در این خصوص بوده است که این معضل نیز باید با همکاری دستگاه های انتظامی با شهرداری ها، قابلیت رفع پیدا کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :