به گزارش تابناک – البرز: یکی از مهمترین وظائف شهرداریها، تلاش در جهت زیباسازی فضای شهری و فراهمسازی زیباییهای بصری برای شهروندان است.
یکی از نمادهای آلودگی بصری در شهرهای مختلف به ویژه کلانشهرها، حضور و فعالیت واحدهای صنفی مزاحم است.
اگر این واحدها به صورت غیر قانونی در معابر اصلی اقدام به عرضه کالاها و خدمات خود کنند، در قوانین مدیریت شهری از آنها با عنوان سد معبر یاد شده و وظیفه اصلی شهرداریها مقابله و جمعآوری این مزاحمان خیابانی است.
برای اجرای این مهم راهکارهای مختلفی در مدیریت نوین شهری پیشبینی شده است، اما تحقق آن بدون همکاری و تعامل شهروندان و مدیریت شهرداری مقدور نیست.
به همین منظور راهکارهای ارتباطی از جمله سامانه تلفنی 137 در کشور طراحی شده و مردم میتوانند مشکلات خود به ویژه آسیبهایی که از سوی واحدهای صنفی مزاحم و سدمعبرها را به اطلاع مدیران شهرداری برسانند.
در مرکز استان البرز نیز این سامانه فعال بوده و بر اساس آمارهایی که مدیران شهرداری طی سالهای اخیر ارائه کردهاند، اطلاعرسانی درباره سدمعبرها، در کنار ساخت و سازهای غیر مجاز بیشترین محور تماس مردم با سامانه 137 بوده است.
حال این پرسش مطرح میشود که آیا به تماسهای تلفنی مردم و ارتباطی که با سامانه 137 شهرداری کرج برقرار میکنند، توجهی میشود؟
در روزهای اخیر برخی از شهروندان ضمن تماس با خبرنگاران مختلف نسبت به عدم رسیدگی به شکایت آنها درباره سدمعبرها گلایه کردهاند.
امید مرادی یکی از این شهروندان به گفته است: ما بارها درباره سد معبرها و مزاحمت آنها با سامانه 137 تماس گرفتیم، اما نه تنها اقدامی نکردند بلکه برخی اوقات میگویند به ما ربطی نداشته و باید با پلیس 110 تماس بگیرد. جالب این است که پلیس نیز میگوید به ما ربطی نداشته باید به شهرداری بگویید.
برای پیگیری اصالت این اظهارات، خبرنگار تابناک به موضوع جالبی برخورد کرد.
صحت محتوای این پرونده را مشاهدات خبرنگار تابناک اثبات میکند و مشخص میشود که حدود 9 ماه است یک وانت میوهفروش در بلوار موذن کرج نبش خیابان شهید مصطفی خمینی (اشتراکی) که مسیر پرترددی است، توقف کرده و روزها از حدود ساعت 14 تا 23 اقدام به فروش محصولات خود میکند.
این مزاحمت طی 9 ماه اخیر بارها و بیش از 100 بار توسط اهالی محل به سامانه 137 شهرداری اعلام شده، اما هیچ برخوردی با این مزاحمت انجام نمیشود.
اهالی معترض این مزاحمت را بارها با حسین شریف کاظمی شهردار منطقه 7 کرج، محمد موسوی مدیر سابق روابط عمومی منطقه 7 شهرداری کرج، جمالی مدیر روابط عمومی فعلی شهرداری این منطقه، علیاصغر نصیری جانشین خدمات شهری شهرداری کرج (مرکز)، خدمات شهری منطقه 7 کرج و احمد خیری مدیر روابط عمومی شهرداری کرج، فاطمه اسکندری و مریم قهرمانی 2 عضو شورای اسلامی شهر کرج و حتی مسئول سامانه 137 شهرداری کرج در میان گذاشته و طی 9 ماه اخیر حداقل 30 بار به صورت تلفنی از علیاصغر نصیری جانشین خدمات شهری شهرداری کرج درخواست اهالی منطقه مبنی بر برخورد با این مزاحمت را به مسئولان منتقل کرده است.
نکته قابل توجه مسئولان شهرداری کرج این است که محل استقرار این وانت دستفروش پانصد متر بالاتر از دفتر خدمات شهری شهرداری منطقه 7 بوده و ماموران این بخش برای رسیدن به محل کار خود و همچنین خروج از این محل حداقل در روز 2 بار باید از مسیر عبور کرده و نمیتوانند وانت مزاحم را ندیده باشند.
حال شهروندان میپرسند، زمانی که بارها و بارها مزاحمت دستفروش فوق به مسئولان شهرداری اطلاع داده و اقدامی صورت نمیگیرد، چرا باید به مثبت بودن عملکرد سامانه 137 امیدوار بود.
خبرنگار تابناک همچنین اطلاعات مهمی درباره افزایش سدمعبرها در معابر پر ترددی چون خیابان درختی و همچنین 45 متری گلشهر کسب کرده که به همراه اسناد آنها به زودی اطلاعرسانی میشود.