مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین گفت: استفاده از پساب تصفیه‌خانه شهر صنعتی البرز در حوزه بیابان‌زادایی نقشی اساسی داشته و با تحقق این مهم تحولی بزرگ در این زمینه صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۲۷۷۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴ 14 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری تسنیم از قزوین، علی‌اکبر اسداللهی در جریان بازدید از دفتر خبرگزاری تسنیم در استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: وضعیت دشت قزوین به یک بحران جدی تبدیل شده است و عدم توجه به آن عواقب جبران‌ناپذیری در پی دارد.

وی افزود: یکی از راهکارهای بسیار مهم در این زمینه بیابان‌زدایی با استفاده از تقویت پوشش‌های گیاهی است که می‌تواند تا حدودی این بحران را مدیریت کند که به صورت جدی نیازمند همراهی مدیران ارشد استان هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین تصریح کرد: این در حالی است که وضعیت آب‌ در استان قزوین هم بسیار نگران کننده است و نمی‌توان از آب‌های زیرزمینی برای این کار استفاده کرد، بنابراین در این زمینه باید از پساب‌ تصفیه‌خانه‌های استان استفاده کرد که در این صورت تحولی بزرگ در حوزه بیابان‌زدایی در منطقه شکل می‌گیرد.

اجرای طرح‌های مشارکتی بیابان‌زدایی در استان قزوین

اسداللهی با اشاره به اینکه استفاده از طرح‌های مشارکتی در این زمینه می‌تواند گره‌گشا باشد عنوان کرد: در صورت موافقت مسئولان ارشد استان قزوین و اختصاص سهمیه آب از پساب تصفیه‌خانه شهرستان البرز می‌توان سطح قابل توجهی از اراضی پایین دست را زیر کشت برد که تأثیر به‌سزایی در جلوگیری از تبدیل منطقه به کانون ریزگردها دارد.

وی کشت گونه‌های گیاهی سودآور از جمله پسته و بادام تلخ در این منطقه توسط مردم را از جمله راهکارهای بیابان‌زدایی دانست و گفت: کشت این گونه‌های گیاهی در سال‌های نخست نیاز به آب دارد و در سال‌های آتی می‌توان وسعت بیشتری از این اراضی را به این مهم اختصاص داد و به این ترتیب بحران بیابانی شدن قزوین را مدیریت کرده و از این حالت خارج کرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین بیان کرد: در این زمینه با دانشگاه ‌شهید بهشتی رایزنی انجام شده و این دانشگاه در طرح مطالعاتی و اجرای آن نیز مشارکت می‌کند.

اسداللهی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این زمینه اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است که با هزینه کرد آن می‌توان دشت قزوین را در 10 سال آینده از تبدیل به کانون ریزگردها نجات داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار