مدیرکل میراث فرهنگی گلستان خبر داد:
ابراهیم کریمی گفت: در یازدهم مهرماه 1336 نخستین پایه‌های دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی با افتتاح آموزشگاه عالی جنگل و مرتع توسط وزیر کشاورزی در گرگان پی‌ریزی شد.
کد خبر: ۲۷۵۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳ 10 August 2016
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: با پیگیری‌های انجام شده دانشکده منابع طبیعی گرگان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

ابراهیم کریمی اظهار کرد: این بنا اولین بنای دانشگاهی در استان بوده که ساخت آن مربوط به دوره پهلوی دوم است.

کریمی تشریح کرد: این بنا که در فاصله 600 متری بافت تاریخی گرگان واقع شده است در سه طبقه زیرزمین، همکف و اول ساخته شده و ساختار معماری آن همانند معماری ساختمان‌های دوره پهلوی اول در گرگان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: همچنین ساختار معماری بنا مشابه بناهای مدرسه ایرانشهر، کاخ دادگستری، ساختمان دارایی و ... بوده که در آن کشیدگی بنا با در نظر گرفتن مسائل اقلیمی و دید مناسب رو به خیابان نمای اصلی رو به جنوب با رواقی ستون‌دار است که این ستون‌ها با مقطع دایره نمایی با ریتمی مشخص و پیش‌آمدگی مستطیلی بام، مشخصه اصلی بنا است.

وی افزود: پلان طبقات به وسیله راه پله‌ای در مرکز باهم مرتبط می‌شود و اتاق‌ها در طرفین سازه اصلی بنا آجری بوده و نمای خارجی با اندود سیمان تگرگی پوشیده شده و بام بنا به صورت تخت با دست‌اندازی کوتاه اجرا شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با اشاره به تاریخچه بنا بیان کرد: در یازدهم مهرماه 1336 نخستین پایه‌های دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی با افتتاح آموزشگاه عالی جنگل و مرتع توسط وزیر کشاورزی در گرگان پی‌ریزی شد.

وی افزود:‌ این آموزگاه در سال 1355 به مدرسه عالی منابع طبیعی تبدیل شد و پس از پیروزی انقلاب در سال 1358 با موافقت وزارت کشاورزی و وزارت علوم، مدرسه عالی به وزارت علوم ملحق گشت.

کریمی گفت: با پیگیری‌های انجام شده این آثار غیر منقول فرهنگی-تاریخی با عنوان دانشکده منابع طبیعی گرگان در تاریخ 22 خرداد ماه 1395 با شماره 31516 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار