سی ان ان در گزارشی به مستند ایرانی تحویل 400 میلیون دلار واشینگتن به تهران و آزادی زندانیان آمریکایی پرداخت.
کد خبر: ۲۷۲۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹ 06 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از سی ان ان، روز جمعه یک فیلم مستند ایرانی منتشر شد که به ظاهر از پرداخت مبلغی معادل 400 میلیون دلار به ایران در روز آزادی زندانی‌های آمریکایی در تهران حکایت داشت.

بر این اساس، چند ساعت بعد از آنکه دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از ادعای خود مبنی بر دیدن فیلم تحویل میلیون‌ها دلار باج به تهران عقب نشینی کرد، یک مستند ایرانی اقدام به افشاگری کرد و پول‌های پرداختی آمریکا را در یک انبار نشان ‌داد. در واقع فیلمی که ترامپ پیشتر دیده بود به رسیدن زندانیان آمریکایی به فرودگاه ژنو مربوط می‌شد.

در ادامه این گزارش آمده است: پس از ادعای ترامپ مبنی بر دیدن فیلم تحویل پول به تهران ( برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران)، حرف و حدیث‌های فراوانی درباره منبع این فیلم مطرح شد زیرا هنوز هیچ تصویر تایید شده‌ای از این رویداد منتشر نشده بود. انتشار فیلم تحویل مبلغی معادل 400 میلیون دلار به ایران در یک مستند ایرانی که پول‌ها و آزادی زندانیان آمریکایی را نشان می‌داد، جنجال درباره پرداخت باج واشینگتن به تهران را دوباره شعله‌ور کرد.

 سی ان ان مدعی است: داستان مستند ایران، پرداخت پول آمریکا به تهران را مرتبط با آزادی زندانیان می‌داند. همین موضوع، موجی از انتقادات را از دولت اوباما به دلیل پرداخت باج به تهران برای آزادی 4 زندانی در بند این کشور در پی داشت. یک زندانی دیگر آمریکایی پس از این وقایع آزاد شد.

پس از افشای پرداخت پول آمریکا به تهران به وسیله روزنامه وال استریت ژورنال، ترامپ در ابتدا مدعی شد که فیلم خالی کردن پول‌‌ها را از هواپیمایی آمریکایی در ایران دیده است و این ادعا را بارها تکرار کرد؛ اما سرانجام روز پنجشنبه یکی از اعضای کارزار انتخاباتی او  به روزنامه واشینگتن پست گفت: واقعیت این است که فیلمی که ترامپ دیده است مربوط به رویداد دیگری می‌شود. ترامپ سپس در روز جمعه در حساب توییتر خود نوشت: من تنها فیلم رسیدن زندانیان آمریکایی به فرودگاه ژنو سوییس را دیده بودم.

در همین حال، تیم کین – معاون هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – با حمله به ترامپ به دلیل ادعاهای گذشته خود گفت: من هیچ نظری درباره سخنان ترامپ ندارم. واقعیت این است که فیلمی وجود ندارد.

سی ان ان در پایان می‌افزاید: فیلمی که ترامپ مدعی آن است تنها یک هواپیما در فرودگاه را نشان می‌دهد؛ درحالی که تصاویر منتشر شده در مستند ایرانی بدون نشان دادن هواپیما، پول‌های پرداختی را در جعبه‌هایی چوبی نشان می‌دهد. در ماه ژانویه، براساس توافق صورت گرفته میان ایران و آمریکا، واشینگتن به دلیل انجام ندادن تعهدات خود در تحویل تسلیحات به تهران در دهه 70 میلادی ( به دلیل وقوع انقلاب اسلامی)، متعهد به پرداخت 1.7 میلیارد دلار به تهران شد. پرداخت مبلغی معادل 400 میلیون دلار به ایران در راستای یکی از اقساط این توافق بود که با آزادی زندانیان آمریکایی در تهران همزمان شد. 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار