ارکستر سمفونیک تهران با اجرای دو اثر از چایکوفسکی و بتهوون نشان داد که فصلی تازه را آغاز کرده و روزهای بهتری در انتظار ارکستر است.
کد خبر: ۲۷۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷ 25 April 2015
به گزارش تسنیم، چهارشنبه و پنجشنبه دوم و سوم اردیبهشت 1394 ارکستر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداخت. این دومین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در سال جاری است. اجرای قدرتمند با نوازندگانی پر شور و پر توان نشان داد که ارکستر سمفونیک تهران می‌خواهد آغازی دوباره داشته باشد.

در ترکیب ارکستر نوازندگان جوانی دیده می‌شوند که آینده ارکستر را تضمین می‌کنند. در این میان دوستی و البته اعتماد به رهبر ارکستر بیش از هر چیز به چشم می‌آید. یکی از نشانه‌های این دوستی و اعتماد جایگاهی است که ارسلان کامکار در آن مشغول نواختن است. کامکار حدود 20 سال مایستر ارکستر سمفونیک تهران بوده است اما وقتی علی رهبری از او می‌خواهد که در برخی اجراها جایش را به پدرام فریوسفی یا بردیا کیارس بدهد با کمال میل می‌پذیرد و هرگز اعتراضی نمی‌کند. البته انتظار چنین رفتاری را تنها می‌توان از هنرمندی چون ارسلان کامکار داشت.

کنسرت ارکستر سمفونیک تهران دو بخش داشت که بخش نخست به اجرای «سرناد برای سازهای زهی» اثر چایکوفسکی اختصاص داشت. این اثر برای سازهای زهی نوشته شده و نوازندگان سازهای زهی ارکستر سمفونیک تهران این اثر را نواختند. در بخش دوم سمفونی شماره 5 بتهوون را نواختند. «سرنوشت» نام دیگر سمفونی شماره 5 بتهوون است.

سمفونی شماره 5 از لودویگ وان بتهون در دو مینور، اپوس 67، پنجمین سمفونی از 9 سمفونی او بود. این سمفونی از 1804 تا 1808 نوشته شد. این قطعه از پر طرفدار‌ترین و بهترین قطعات موسیقی کلاسیک غربی است. این سمفونی برای نخستین بار در تئا‌تر رود وین در شهر وین و در سال 1808 نواخته شد. این سمفونی و چهار نت آغازین آن در جهان بخوبی شناخته شده‌اند و در فرهنگ عامه از دیسکو تا راک‌اند رل و در سینما و تلویزیون اجرا می‌شوند.
خوشبختانه در اجراهای ارکستر سمفونیک تهران تداوم و برنامه‌ریزی قابل قبولی دیده شده که نوید روزهای بهتر را می‌دهد؛ روزهایی که پس از دو سال تعطیلی برای ارکستر آغاز شده‌اند.

علی رهبری مدیر هنری و رهبر ارکستر در نشست پیشین خود برنامه 6 ماه آینده ارکستر را اعلام کرد. براساس همین برنامه ارکستر سمفونیک تهران در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 9 و 10 اردیبهشت کنسرت دیگری در تالار وحدت برگزار می‌کنند. براساس برنامه اعلام شده ارکستر تا پایان 6 ماهه نخست سال 1394 8 بار دیگر سمفونی شماره 9 بتهوون را به روی صحنه می‌برد. سمفونی شماره 9 بتهوون اجرای ثابت ارکستر است و آنها هر ماه اجراهای متفاوتی هم در پیش دارند که برای هر اجرا سولیست‌های مشهوری از دیگر کشورها ارکستر را همراهی می‌کند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار