همزمان با سالروز استقرار سلسله صفویه که به روز اردبیل نامگذاری شده است، نوای شعر و موسیقی آذری طنین انداز شد تا سرمایه‌های غنی فرهنگی در پایتخت معنوی حکومت صفوی به نمایش درآید.
کد خبر: ۲۶۶۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۸ 26 July 2016
به گزارشخبرنگار مهر،حکومت صفویه به پاس مکاتب هنری خود کمتر شناخته شده است و بر همین اساس روز اردبیل بهانه‌ای شد تا کنسرواتور موسیقی آذربایجان با ۱۲ نوازنده خود گوش شهروندان اردبیلی را به نغمه‌های دلنشین آذری بنوازد.

این برنامه که در پی گرامیداشت یاد و خاطره استاد موسیقی آذری علی سلیمی برگزار شد با اجرای خوانندگان و هنرمندان موسیقی نغمه‌های تازه نفس آذری را تقدیم دیار صفویه ساخت.

مهمان ویژه این برنامه استاد اقتصاد دانشگاه هوکایدو ژاپن در گفتگو باخبرنگار مهربه سرمایه‌های فرهنگی غنی در ایران اشاره کرد و گفت: گمان نمی‌کردم فرهنگ و هنر در این کشور تا به این درجه غنی باشد.

آکی کو موراکامی اضافه کرد: در سایر کشورها غنای فرهنگ ایرانی کمتر شناخته شده است اما در سفرهایی که به این کشور داشتم متوجه شدم سرمایه‌های متعددی نهفته است.

وی با ابراز شگفتی از سابقه تاریخی شهر اردبیل تصریح کرد: بنده برای پژوهش در خصوص سازمان‌های مردم‌نهاد به ایران سفر کردم اما با مسافرت به اردبیل و مشاهده برنامه‌های روز اردبیل می‌توانم بگویم اردبیل از تاریخ و پیشینه قابل‌توجه برخوردار است.

موراکامی تأکید کرد: این شهر در معماری، موسیقی، تاریخ و هنر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و فقط کافی است نسبت به معرفی و اطلاع‌رسانی اقدام شود.

یکی از نوازندگان گروه موسیقی حاضر در آئین شعر و موسیقی روز اردبیل نیز به غنای شخصیتی استاد علی سلیمی اشاره کرد و گفت: علی سلیمی چهره ماندگار موسیقی ایرانی و آذری است.

وی افزود: تشویق مردم می‌تواند هنرمندان و نوازندگان را دلگرم کند و موسیقی کیفی و اصیل تولید شود.

این تأکیدات در حالی است که یکی از شهروندان اردبیلی برگزاری برنامه‌های فاخر فرهنگی را زمینه‌ساز شور و نشاط و تلطیف روحیه عمومی مردم دانست.

محمد علی لطفی بهخبرنگار مهرگفت: جای موسیقی اصیل به واقع خالی است و وقتی چنین موسیقی شنیده می‌شود روح انسان را متحول می‌سازد.

جشن شعر و موسیقی در سالن فدک اردبیل بهانه‌ای بود که علاقه‌مندی شهروندان اردبیلی به موسیقی را اثبات کند.

با این وجود کمبود فضا در این سالن به مانند تمامی برنامه‌های جشن و موسیقی موجب شد قبل از آغاز برنامه درهای سالن بسته شده و از ورود بیشتر علاقه‌مندان جلوگیری شود.

استقبال شهروندان ضرورت احداث سالن‌های مناسب با ظرفیت بیشتر و مطابق با استانداردهای برگزاری برنامه‌هایی از این دست را ضروری می‌سازد.

موسیقی اصیل آمیخته با فرهنگ و تاریخ شهر اردبیل است و باید دید برای توسعه آن حداقل تا سال آینده چه اقدامات درخوری صورت خواهد پذیرفت.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار