کد خبر: ۲۶۲۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷ 18 July 2016

 

کرج رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: مهمترین انتظار جامعه تامین امنیت است کسی حق ندارد با بهانه امنیت، قوانین را نقض کند در غیر اینصورت علاوه بر قانون‌شکنی، امنیت پایدار هم شکل نخواهد گرفت.

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دادگستری استان البرز، احمد فاضلیان در مراسم معارفه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فردیس اظهار کرد: یکی از نقاط قوت استان البرز، این است که همه دستگاه‌ها با هم‌دیگر تعامل سازنده دارند و موجب می‌شوند کاستی‌ها کمتر احساس شود.

 

وی با اشاره به انتصاب حسن جهانشاهلو به عنوان اولین دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فردیس متذکر شد: وی اولین دادستانی است که در این شهرستان منصوب می‌شود و مهمترین اولویتش باید تامین امنیت است که همکاری همه دستگاه‌های متولی را می‌طلبد.

 

رئیس کل دادگستری استان البرز مهمترین چالش جدی استان را در حوزه امنیت دانست و گفت: آمار جرم و بزهکاری بر اساس داده‌های جهانی در اقصی نقاط جهان روند روبه رشدی دارد و آمار استخراج شده بیانگر رشد ۵ درصدی جرایم در جهان است که کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست و باید اقداماتی برای مقابله در نظر گرفت تا قشر ضعیف و کم‌توان جامعه، آسیب نبیند.

 

بهترین راهکار مقابله با جرم

 

وی به تشریح راهکارهای مقابله با جرایم پرداخته و با تبیین دو راهکار عمده جرم‌انگاری و پیشگیری، توضیح داد: جرم‌انگاری شامل استفاده از ابزارهای قهرآمیز است که ایرادات اساسی از جمله افزایش هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی، زمینه‌سازی جرم برای جرایم دیگر، ارتباط بین جرایم، از بین بردن جایگاه و ابهت دستگاه قضایی و عدم امکان بازگشت جامعه و مجرم به حالت پیشین بر این راهکار وارد است.

 

وی با تاکید بر اینکه جرم‌انگاری راهکار مناسبی برای مقابله با جرایم نیست به تشریح راهکار جایگزین آن پرداخته و گفت: پیشگیری می‌تواند بهترین راهکار باشد که باید در برنامه‌ریزی‌ها در اولویت دستگاه قضایی و دستگاه‌های متولی قرار بگیرد.

 

فاضلیان یکی از عمده‌ترین عوامل زمینه‌ساز جرم در کشور را عدم کنترل خشم و خویشتنداری عنوان کرد و گفت: ایراد صدمه عمدی و توهین، به ترتیب دومین و سومین جرم پروقوع کشور هستند که بیانگر نیاز به برنامه‌ریزی جدی برای آموزش کنترل خشم و خویشتنداری در شرایط سخت به مردم است.

 

وظایف دادستان‌ها

 

وی در ادامه با اشاره به وظایفی که دادستان‌ها در حفظ حقوق عامه و رعایت قانون دارند، گفت: دادستان باید از ورود به حریم خصوصی افراد جامعه جلوگیری کند و اصولی چون اصل شخصی بودن مجازات را مدنظر قرار دهد؛ قانون جدید کیفری تاکید زیادی بر اصل رعایت شئونات انسانی و حقوق شهروندی دارد و بر اساس همین قانون اگر بین کشف حقیقت و شئونات انسانی تعارض باشد همواره اصل رعایت شئونات انسانی است.

 

فاضلیان ادامه داد: دادستان‌ها باید با اقدامات خود منجر به فضایی شوند که مردم با دیدن آن‌ها و مسئولان قضایی احساس امنیت کنند و قانون‌شکنان و مجرمان با همه وجود ناامنی را لمس کنند.

 

وی با تاکید بر لزوم بهره‌مندی دستگاه قضایی شهرستان فردیس از ظرفیت‌های مردمی، گفت: باید این جو اعتماد ایجاد شود که مردم با میل و علاقه در زمینه تامین امنیت مشارکت داشته باشند.

 

رئیس کل دادگستری استان البرز با تاکید بر اینکه هیچ بهانه‌ای را در قانون‌شکنی نمی‌پذیرد، تصریح کرد: مهمترین انتظار جامعه تامین امنیت است و هیچ کس حق ندارد با بهانه امنیت، قوانین را نقض کند در غیر اینصورت علاوه بر قانون‌شکنی، امنیت پایدار هم شکل نخواهد گرفت.

 

شرایط دادسرای فردیس

 

وی در ادامه با ترسیم فضایی که بر دادسرای فردیس حاکم بوده، از زحمات جعفری در دوران تصدی وی در سمت سرپرستی دادسرای این شهرستان تقدیر کرد و گفت: دادسرای فردیس با توجه به اینکه به تازگی شهرستان شده بود با کمبود نیرو و فضای اداری روبه‌رو بود که در سال گذشته با عنایات ویژه ریاست محترم قوه قضائیه حضرت آیت‌الله آملی لاریجانی، توانستیم تعداد قابل توجهی از قضات تازه جذب شده را به مجموعه استان اضافه کنیم که با پیوستن تعدادی از آن‌ها به دادسرای فردیس، اکنون بخش زیادی از کمبودها برطرف شده است.

 

فاضلیان با اشاره به آمار سال ۹۴ دادگستری فردیس، گفت: این شهرستان با وجود اقدامات خوبی که انجام شده با وضعیت مطلوب فاصله دارد؛ بر اساس آمار موجود این شهرستان ۷ هزار پرونده مانده دارد و افزایش مانده‌ها در سال ۹۴ به نسبت سال ۹۳ رقم ۱۲ درصد بوده است.

 

وی در پایان افزود: در برخی از جرایم، شاهد افزایش ورودی به دادسرای فردیس بوده‌ایم که امیدواریم با جدیت و پیگیری در شورای پیشگیری شهرستان فردیس برنامه‌های جامعی در راستای کاهش جرایم داشته باشیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار