مدیرکل گمرک شهرستان مرزی بندر آستارا اعلام کرد:
به گزارش تابناک، حمیدرضا محمدی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: این میزان صادرات غیر نفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۱۸ درصد و از نظر ارزش شش درصد افزایش را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲ 06 January 2015
مدیرکل گمرک شهرستان مرزی بندر آستارا اعلام کرد: در ۹ ماه امسال ۶۳۷ هزار تن کالا به ارزش ۲۳۵ میلیون دلار از دروازه مرزی آستارا به خارج کشور صادر شد.

به گزارش تابناک، حمیدرضا محمدی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: این میزان صادرات غیر نفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۱۸ درصد و از نظر ارزش شش درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: عمده کالاهای صادره شامل محصولات کشاورزی، مواد غذایی، سیمان، گچ، شوینده‌ها، محصولات شیمیایی، پارچه، صنایع دستی، فرش و موکت، البسه، کیف و کفش، مصالح ساختمانی و پلاستیکی، محصولات معدنی و فلزی بوده است.

وی بیان کرد: این کالا‌ها به کشور‌های جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه صادر شده است.

وی ادامه داد: طی این مدت همچنین ۱۴۶ هزار تن کالا به ارزش ۸۱ میلیون دلار از مبدا گمرک آستارا وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۹۰ درصد و از حیث ارزش ۲۴ درصد افزایش داشته است.

وی عمده کالاهای وارده را شامل مواد شیمیایی، چوب، آهن آلات، ماشین آلات و لوازم برقی ذکر کرد و گفت: این کالا‌ها از کشورهای روسیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان وارد کشور شده است.

محمدی اظهار کرد: همچنین طی امسال ۱۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۸ میلیون دلار در قالب تجارت چمدانی از طریق گمرک آستارا به خارج از کشور صادر شده که این مقدار صادرات چمدانی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۲۲ درصد و از نظر ارزش ۳۷ درصد رشد داشته است.

وی عمده کالاهای صادرات چمدانی از گمرک آستارا را شامل مواد غذایی، مواد پلاستیکی و محصولات کشاورزی اعلام کرد و گفت: این کالا‌ها اغلب به کشور جمهوری آذربایجان صادر شده است.

وی ادامه داد: طی این مدت همچنین ۲۸۴ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۰۳ میلیون دلار از طریق گمرک آستارا به خارج از کشور ترانزیت شده که این میزان ترانزیت خروجی از لحاظ وزن ۶۴ درصد و از نظر ارزش ۷۲ درصد رشد داشته است.

وی عمده کالاهای ترانزیت خروجی را شامل لوازم برقی، خودروی سواری، مبلمان، ماشین آلات، لوازم بهداشتی، مصالح ساختمانی، کچ، سیمان، ظروف شیشه‌ای، البسه، مواد شیمیایی و محصولات کشاورزی عنوان کرد و افزود: این کالا‌ها از قاره‌های مختلف به کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین ترانزیت شده است.

وی اضافه کرد: در ۹ ماه سالجاری ۲۷ هزار تن کالا به ارزش ۱۲۴ میلیون دلار از طریق گمرک آستارا ترانزیت شده است که این میزان ترانزیت خارجی ورودی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۳۰ درصد کاهش و از حیث ارزش ۱۷ درصد رشد داشته است.

وی عمده کالاهای ترانزیت ورودی خارجی را شامل لوازم چوب، فرآورده‌های نفتی، پنبه، الیاف مصنوعی، شمش آهن، مس، پشم شیشه و ورق آهن بوده ذکر کرد و گفت: این کالا‌ها از کشورهای آذربایجان، روسیه، گرجستان و اکراین به مقصد کشورهای ترکیه، عراق و امارت متحده عربی ترانزیت شده است.

مدیرکل گمرک بندر مرزی آستارا تعداد اتباع خارجی تردد کننده از مرز را در ۹ ماه نخست امسال را بیش از ۵۴۰ هزار نفر ذکر و بیان کرد: تعداد مسافران ورودی و خروجی از گمرک آستارا در سالجاری هشت درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

وی درآمد عمومی اداره کل گمرک آستارا در ۹ ماهه سال جاری را ۲۵۶ میلیارد و ۷۳۸ میلیون ریال ذکر کرد و افزود: این میزان درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۸ درصد افزایش داشته است.

گمرک آستارا به عنوان یک اداره کل در امور واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، ترانزیت داخلی و خارجی، کارنه تیر بین المللی، مبدا و مقصد کارنه تیر، کاپوتاژ، امور مسافری، مرجوعی، امانت‌های پستی و قضایی فعالیت می‌کند. این گمرک رتبه اول تجارت چمدانی در میان مرزهای زمینی و رتبه نخست صادرات در میان مرزهای شمال کشور را دارد.

شهرستان بندری آستارا با ۸۵ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان واقع شده و به علت قرار گرفتن در نوار مرزی جمهوری آذربایجان، سومین مرز پرتردد کشور محسوب می‌شود به طوری که سالانه نزدیک ۷۰۰ هزار نفر مسافر داخلی و خارجی از این مرز تردد می‌کنند. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار