دولت آمریکا با گروهک منافقین در تلاش برای براندازی همراه خواهد شد؟
شش ماه مانده به پایان دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، اجتماع گروهک تروریستی منافقین با حضور پاره‌ای از مقامات سابق و فعلی عربی، اروپایی و آمریکایی در پاریس نشان می‌دهد که بار دیگر ایده تلاش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه توهمات پیش از دوره ریاست جمهوری اوباما در حال راه یافتن به کانون قدرت در آمریکا است.
کد خبر: ۲۵۹۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷ 13 July 2016
شش ماه مانده به پایان دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، اجتماع گروهک تروریستی منافقین با حضور پاره‌ای از مقامات سابق و فعلی عربی، اروپایی و آمریکایی در پاریس نشان می‌دهد که بار دیگر ایده تلاش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه توهمات پیش از دوره ریاست جمهوری اوباما در حال راه یافتن به کانون قدرت در آمریکا است.

به گزارش «تابناک»، در حالی که با احضار سفیر فرانسه در تهران به وزارت خارجه ایران و اظهارات مقامات رسمی ایران در قبال اعلام رسمی حمایت دولت عربستان از گروهک‌های تروریستی مخالف نظام، اجتماع اخیر گروهک منافقین در تهران بیشتر از زاویه روابط ایران با عربستان و فرانسه مورد توجه قرار گرفته است، دقت در ادبیات به کار گرفته شده از سوی مهمانان اجتماع منافقین در پاریس نشان می‌دهد که هدف‌گذاری اصلی اجلاس نه در تهران، ریاض و یا اروپا، بلکه در واشنگتن بوده است.

ترکی الفیصل که از سال 1979 یعنی همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی تا ده روز پیش از حوادث تروریستی یازده سپتامبر مدیریت سازمان اطلاعاتی سعودی را در اختیار داشته است، در اجتماع منافقین در پاریس با اشاره به مرگ سرکرده منافقین جوی را در بین تحلیل‌گران داخلی ایجاد کرده است که در آن بیشتر به روابط نهادهای امنیتی سعودی با منافقین و گروهک‌های تروریستی و جدایی‌طلب در شرق و غرب ایران توجه می‌شود.

با توجه به سابقه امنیتی و اطلاعاتی ترکی الفیصل، اکنون عده زیادی به اخبار روابط دولت سعودی با باقی مانده گروهک‌های تروریستی در جنوب شرقی ایران، گروه‌های تروریستی مستقر در بیرون مرزهای شمال غربی ایران و یا روابط دولت سعودی و گروهک منافقین می‌پردازند ولی باید توجه داشت که بخش مهم‌تر سخنان ترکی الفیصل که در دوره حساس 2005 تا 2007 سفیر سعودی در واشنگتن نیز بوده است، شکل روابط ایران با ایالات متحده در ماه‌ها و سالهای آینده را هدف قرار داده است.

تنها چند روز تا برگزاری مجامع دو حزب اصلی ایالات متحده برای اعلام نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است و با عبور از مرحله تعیین نامزدها، کلینتون و ترامپ نامزدهای اصلی انتخابات امسال در حال ورود به مرحله‌ای هستند که در آن وعده‌های روشنی درباره برنامه کاری آنها در دولت آینده مطرح خواهد شد.

در سویی هیلاری کلینتون قرار دارد که ایجاد اجماع علیه ایران را از موفقیت‌های دوره وزارت خارجه خود می‌داند ولی به یک دلیل دیگر هم چهره محبوب منافقین است. این هیلاری کلینتون بود که در سپتامبر 2012 نام گروهک منافقین را از فهرست آمریکایی گروه‌های تروریستی حذف کرد. بسیاری از لابی‌گرانی که با دریافت رشوه و حق‌العمل‌کاری از خروج منافقین از فهرست گروه‌های تروریستی در آمریکا حمایت کردند، در اجتماع اخیر در پاریس نیز حضور داشتند. نکته مهم این است که صرف‌نظر از این که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا کلینتون باشد یا ترامپ، عده‌ای از این حامیان منافقین در دولت بعدی آمریکا نفوذی قابل توجه خواهند داشت.

نيوت گينگريچ رئيس سابق مجلس نمايندگان آمريکا و از گزينه هاي احتمالي معاونت ترامپ، جان بولتون و بيل ريچاردسون سفراي سابق ايالات متحده در سازمان ملل، رودي جولياني شهردار سابق نيويورک، هوارد دين از نامزدهاي پيشين انتخابات رياست جمهوري و لوئيس فريه، تام ريج، فرانسيس تاونسند و مايکل موکاسي از مقامات امنيتي و قضائي آمريکا به همراه تعدادي از ژنرال هاي سابق آمريکايي از جمله مهمانان گروهک منافقين در پاريس بودند.

مهم تر از سخنان ترکي الفيصل در مدح رجوي ها، تمرکز آگاهانه وي بر ادبيات تغيير نظام در ايران بود. فلينت لورت عضو سابق شوراي امنيت ملي آمريکا که مسئوليت هاي قابل توجهي در خصوص ايران داشته و به سبب نگارش کتاب تحسين شده «عزيمت به تهران» در ايران شناخته شده، در کتاب فوق تاکيد بر رفتار غيرعقلاني نظام سياسي حاکم بر ايران، ادعاي عدم مشروعيت نظام سياسي ايران و توهم موفقيت تلاش براي تغيير نظام سياسي در ايران را سه پايه همه اشتباهات دولت آمريکا در برابر ايران دانسته است.

شاهزاده سعودي در سخنراني خود در پاريس، ايران را به ايجاد هرج و مرج و جنگ فرقه اي مخرب در منطقه متهم کرد، براي حمله به ايران کنوني از سجاياي ساسانيان و شاهنامه سخن گفت؛ وعده حمايت از طرفداران تغيير نظام در ايران را داد و مدعي شده که سرنگوني نظام سياسي در ايران نزديک است.

اگر چه محتواي نامه نگاري هاي رئيس جمهور فعلي آمريکا با رهبري ايران کمتر به رسانه ها راه يافته است ولي تعهد به عدم دخالت در امور داخلي ايران و دست کشيدن از تلاش براي تغيير نظام سياسي ايران، موضوعاتي هستند که اغلب به عنوان بخشي از نوشته هاي اوباما خطاب به مقامات ايران مورد اشاره قرار گرفته است.

شش ماه به پايان دولت اوباما باقي مانده است و مهمانان منافقين در پاريس تدارک براي بازگشت به سياست تغيير نظام سياسي در ايران را در دستور کار قرار داده اند. اجراي برجام بر مبناي حسن نیت و در فضایی سازنده، احترام متقابل و پرهيز از هرگونه اقدام مغایر با نص، روح و هدف برجام، بخشي از تعهدات طرفين در توافقي است که يک سال پيش از اين ميان ايران و 5+1 به دست آمد ولي ظاهرا قرار است دولت هايي در آمريکا بر سر کار بيايند که مشکل آنها بسيار بنياني تر از روح برجام است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار