کد خبر: ۲۵۹۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۸ 12 July 2016
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهشهر گفت: عدم رعایت احتیاط و دخالت های انسانی موجب تشدید خسارت و احتمال وقوع آتش سوزی در منطقه میانکاله و زاغمرز بهشهر می شود.

علی باقری با بیان اینکه شبه جزیره میانکاله به صورت محیط خشکی از نظر ترکیب گیاهی دارای 3 فرماسیون درختچه زار، بوته زار و علفزار است، اظهار کرد: فرماسیون درختچه زار اغلب از جنس انار، فرماسیون بوته زار از جنس تمشک و سازو و فرماسیون علفزار اغلب گیاهان، گندمیان و فوربهای یکساله هستند.

وی خاطرنشان کرد: حدود 135 هکتار از اراضی میانکاله و زاغمرز شهرستان بهشهر در قالب ماده 3 واگذاری، به شورای اسلامی روستاهای زاغمرز و یکه توت و شرکت موزی گل و دانشکده منابع طبیعی ساری در قالب اجرای طرح آگروفارستری(زراعت چوب و سیفیجات در مناطق قابل کشت جنگل ها) واگذار شده است.

باقری ادامه داد: این عرصه ها اغلب پوشیده از تمشک و سازو هستند و در فصل تابستان و پاییز خشک می شوند و با توجه به نزدیکی به روستاهای یکه توت و زاغمرز و حضور عوامل انسانی در این عرصه ها به منظور تفریحی، چرای دام، حضور مسافران و گردشگران و عدم رعایت مسائل ایمنی موجب آتش سوزی می شوند که با توجه به حضور انبوه علف های هرز به ویژه مازو و درختان سوزنی برگ مانند زربین بر شدت آتش سوزی افزوده می شود و خسارت سنگینی به بار می آورد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهشهر گفت: با توجه به عدم انجام تعهدات مجریان طرح های آگروفارستری در منطقه میانکاله و زاغمرز و همچنین عدم رعایت احتیاط و دخالت های انسانی موجب تشدید خسارت و احتمال وقوع آتش سوزی می شود.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر مساحت زیر کشت نهالستان زاغمرز در منطقه میانکاله 8 هکتار است، یادآور شد: در تیرماه سال گذشته 15 هکتار از نهالستان های منطقه زاغمرز و میانکاله که در سال های گذشته کشت شده بودند دچار حریق شد و در این حادثه 300 درخت زربین و 450 درخت صنوبر طعمه آتش قرار گرفتند که 420 میلیون ریال خسارت مالی به بار آورد.

باقری با بیان اینکه شهرستان بهشهر در سال 94 نسبت به سال 93 آتش سوزی جنگل ها و مراتع 72 درصد کاهش یافت، عنوان کرد: در سال 93، 206 هکتار از پوشش گیاهی شهرستان بهشهر دچار حریق شد که در یک فقره 100 هکتار در اراضی میانکاله و در  106 هکتار در عرصه های جنگلی صورت گرفت و در سال 94 نیز 57 هکتار از عرصه های جنگلی شهرستان طعمه حریق شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهشهر خاطرنشان کرد: حضور نیروهای حفاظتی منابع طبیعی شهرستان در گشت های شبانه روزی و همچنین اقدامات ترویجی و فرهنگی در روستاها و عقد تفاهم نامه همکاری با دهیاری ها، شورای اسلامی و پایگاه های بسیج روستا ها به منظور جلوگیری از حریق و حفظ عرصه های منابع ملی شهرستان موجب کاهش چشمگیر حریق در سال گذشته شده است.

باقری گفت: 152 هزار هکتار از عرصه های منابع ملی تحت نظارت و حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان بهشهر است اما با توجه به گستردگی منطقه، حفاظت کامل از عرصه های جنگلی و مراتع نیازمند نیروهای حفاظتی بیشتر است.

وی با بیان اینکه در سال 94، با حمایت دستگاه قضایی شهرستان و تلاش ماموران حفاظتی منابع طبیعی 80 هکتار از عرصه های منابع ملی در بهشهر خلع ید شد، افزود: در راستای تبصره ذیل 55 که دادستان شهرستان این اختیار را به ماموران حفاظتی به عنوان ضابطان قضایی در این زمینه محول می کند که به محض رویت تعدی متصرفان به عرصه منابع ملی سریعا وارد عمل شوند 30 هکتار از عرصه های منابع ملی خلع ید صورت گرفت و همچنین در راستای اجرای احکام قضایی 50 هکتار خلع ید انجام شد.

خبرگزاری ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار