مصلی قدس قم ۲۰ فرودین ماه سال جاری افتتاح شد اما این مکان پس از گذشت بیش از دو ماه از آغاز دوباره برگزاری نماز جمعه از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برد.
کد خبر: ۲۵۴۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷ 03 July 2016
به گزارش تابناک قم، مصلی قدس 20 فرودین ماه سال جاری افتتاح شد مصلایی که برای آن 30 کاربری در نظر گرفته بودند پس از گذشت بیش از دو ماه از آغاز دوباره برگزاری نماز جمعه در این مکان از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برد.

از جمله مشکلات آن برگزاری نماز جمعه در روز جهانی قدس زیر آفتاب 45 درجه بود که جمع کثیری از نماز گزاران در محوطه مصلی نشسته و به خطبه‌های نماز گوش فرا دادند اما وضعیت آنقدر نامناسب بود که حتی خطیب نماز جمعه سخنان خود را کوتاه کرد تا نمازگزاران روزه دار بیش از این زیر تیغ آفتاب آزرده نشوند.

مردم روزه دار و شرکت کننده در نماز نیز با وجود اینکه روزه بودند با آرامی و متانت به سخنان پیش از خطبه‌ها و خطبه‌های نماز جمعه گوش فرا داده و از شدت گرما به استفاده از پلاکاردهای راهپیمایی برای باد زدن خود روی آورده بودند.

باید گفت 19 سالی از برگزاری نماز جمعه در مصلا می‌گذشت که بافت فرسوده آن سبب شد طبق نظر کارشناسان استانداری قم در سال 86 این مکان برای ادامه برگزاری نماز مناسب شناخته نشد.

حجت‌الاسلام ولدان، مسئول نهاد نماز جمعه استان قم علت طولانی شدن ساخت مصلا را مشکلات مالی بیان کرده و اظهار داشت: در این مدت مسئولان زمان را غنیمت شمرده و ایمنی بیشتری در مصلا ایجاد کنند.

وی مشکلات مالی و حوادث غیرمترقبه را عواملی دانست که مقاوم سازی مصلای قدس را به تأخیر انداخت.

مساحت فعلی این مکان که با تملک 71 خانه نزدیک به 25 هزار متر مربع مساحت رسیده است، مصلای قدس که یک پایگاه فرهنگی برای شهر مقدس قم است هنوز نیازمند رسیدگی بیشتر و در نظر گرفتن شرایط  خیل عظیم نماز گزاران است که در گرما و سرما برای اقامه نماز به این مکان می‌آیند.

به گفته حجت‌الاسلام ولدان این مکان 30 منظوره طراحی شده و برنامه‌های متنوع دیگری  از جمله برنامه شب‌های قدر، دعای عرفه و هیئات مختلف قرار است که در آن برگزار شود.

این در شرایطی است که مسئولان از جمله حجت الاسلام و المسلمین ولدان مصلی قم را بزرگترین فضای سرپوشیده بیان کرده و آن را قلب فرهنگی شهر دانسته است اما باید گفت که این مکان که گنجایش 25 هزار نمازگزار را دارد در روزهای خاص مانند راهپیمایی روز جهانی قدس با مشکلات عدیده‌ای مواجه است که از جمله آن می‌توان به تهویه نامناسب و کمبود فضای فیزیکی برای حضور نمازگزاران اشاره کرد که در نتیجه آن نمازگزاران در گرمای شدید هوا بیرون از محوطه مصلی حضور داشتند.

در حالیکه مسئولان استانی همچون شهردار و استاندار بر همکاری همه نهادها برای برگزاری با شکوه نماز سیاسی- عبادی جمعه تأکید دارند اما این سؤال مطرح می‌شود آیا وقت آن نرسیده که مسئولان به فکر گسترش فضای سرپوشیده برای نماز گزاران باشند؟
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار