کد خبر: ۲۵۱۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶ 26 June 2016


مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت: استفاده از غذاهای گرم در ظروف پلاستیکی منجر به 77 نوع بیماری سرطان در انسان می‌شود.

مجتبی‌ اسکندری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج اظهار داشت: هر ساله در ایام ماه مبارک رمضان و به ویژه لیالی پرخیر و برکت قدر، شاهد هستیم که بخش زیادی از شهروندان اقدام به برگزاری مراسم‌های معنوی و مذهبی و پخش نذورات خود می‌کنند.

وی افزود: سفره‌های افطار و اطعام نیازمندان از جمله مهمترین مراسم‌هایی است که در شب‌های پرخیر و فضیلت قدر شاهد برپایی آن هستیم که متاسفانه بخشی از این نذورات در ظروف پلاستیکی یک بار مصرف توزیع می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج تصریح کرد: کارشناسان معتقدند که استفاده از این وسایل آسیب جدی به سلامت افراد مصرف‌کننده وارد می‌کند و لازم است که به طور جدی از این کار پرهیز شود.

اسکندری گفت: بر اساس نظر کارشناسان، در تولید ظروف پلاستیکی از پلیمر استفاده می‌شود که در مجاورت با مواد داغ و یا حتی سرد به ویژه مایعات داغ، این ماده به مونومر تبدیل شده که یک ماده بسیار سمی و خطرناک است.

وی افزود: همچنین این ظروف در زمانی که مواد غذایی با گرمای بیش از 40 درجه در داخل آنها قرار گیرد، ماده شیمیایی استایرن را تولید کرده که این ماده یکی از عوامل اصلی ایجاد بیش از 77 نوع سرطان است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج بیان داشت: از سوی دیگر رهاسازی موادی که از پلاستیک تولید شده در طبیعت یکی از جدی‌ترین آلودگی‌های زیست‌محیطی را تولید کرده و به دلیل اینکه تجزیه پلاستیک به نوعی غیرممکن است، استفاده از این ماده به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

اسکندری در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برای جلوگیری از آسیب‌های زیست‌محیطی و همچنین آسیب‌های بهداشتی به سلامت افراد چه راهکاری توصیه می‌شود، گفت: خوشبختانه علم در این زمینه پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته و شاهد هستیم که در داخل کشور ظروف یکبار مصرف گیاهی تولید و در بازار عرضه می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج ادامه داد: این ظروف از یک سو هیچ بیماری تولید نمی‌کند و از سوی دیگر در کمتر از چند ماه تجزیه و جذب طبیعت می‌گردد و آسیب‌های زیست محیطی به همراه ندارد.

اسکندری در پایان اظهار داشت: بنابراین توصیه ما به شهروندان و به ویژه هیأت‌های مذهبی و مساجد و حسینه‌ها در این ایام پرخیر و برکت این است که در هنگام توزیع نذورات، از ظروف یکبار مصرف گیاهی استفاده کرده تا سلامت روزه‌داران به خطر نیافتد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار