گزارشی از آسیب های زیست محیطی در محله آتشگاه/
تابناك اصفهان - اصفهان زيبا: شهرستان اصفهان مجوزی برای لوله گذاری آب در کنار جوی ها و گذر عبوری محل داده است که اگر این اتفاق بیفتد، درختان کم کم خشک می شوند و دیگر از بکری و زیبایی در این محله خبری نیست.
کد خبر: ۲۵۱۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳ 26 June 2016
تابناك اصفهان - اصفهان زيبا: شهرستان اصفهان مجوزی برای لوله گذاری آب در کنار جوی ها و گذر عبوری محل داده است که اگر این اتفاق بیفتد، درختان کم کم خشک می شوند و دیگر از بکری و زیبایی در این محله خبری نیست. به گفته قهرمانی، یکی از ساکنین محله «موضوع لوله گذاری آب، قبلا در مناطق کرسنگ و کوشک نجف آباد اجرا شده و اکنون مسوولان برآن شدند تا در این محله نیز این اقدام را انجام دهند». به اتفاق چند تن شاهدان به محله کوشک و کرسنگ رفتیم و این موضوع را از نزدیک مشاهده کردیم.

شواهد نشان می‌داد که به بهانه کم آبی در این منطقه بخشی از راه برون رفت آب به سمت درختان را مسدود کرده اند و این موضوع باعث شده است تا به درختان آب نرسد. قهرمانی می گوید:« این درختان از اجداد ما به ارث رسیده است و مسوولان باید پاسخگو باشند. ما معتقدیم که خشکسالی و کم آبی وجود دارد، اما این درختان هم موجود زنده هستند و حق زندگی دارند.»شنیده های افراد محل، حاکی از آن است که مسوولان جهاد کشاورزی قرار است 85 درصد هزینه لوله گذاری را به صاحبان باغ ها ارائه دهند تا این کار انجام شود و آبیاری سنتی را به صنعتی تبدیل کنند. به کفشران بوستان محله ای در آتشگاه می رویم.

کوچه باغ های زیبا به عرض یک متر و درختانی سر به فلک کشیده هوایی تازه و دلنشین را به محله هدیه داده است. وجب به وجب این محله، جوی های آب، درختان و بوته های انبوه دیده می شود. در یک سو چوپانی در حال چراندن گله گوسفندان و بزهاست و در سویی دیگر حیوانات به لب چشمه آمده اند تا گلویی از آبی گوارا تازه کنند.

اینجاست که مدیران شهری این بخش را به نام فیلتر اصفهان لقب داده اند و معتقدند باید بکری و سر سبزی آن پابرجا باشد.اکبـــر نصر اصفــهانی، یکی از مسن ترین افراد محله می گوید: « من معتقدم از آب این جوی ها حیوانات و پرنده ها سیراب می شوند و اگر این آب پای درختان ما روانه شده است، به خاطر دعای همین حیوانات است.

 اگر این آب وارد لوله شود، دیگر حیوانات و پرندگان هم نمی توانند سیراب شوند و خدا نیز آب را بر روی ما قطع می کند. زمانی یکی از باغداران گفته بود که من نمی گذارم گوسفندان از جوی ها آب بنوشند و همین شد که 300 درخت در باغ او خشک شد. اگر ما برای آب دادن به موجودات بخیل باشیم، همین اتفاق برای خود ما خواهد افتاد. خدا این آب را جاری کرده تا همه از آن استفاده کنند.» قهرمانی می گوید: «قدمت این محله به 200 سال پیش می رسد و درختانی 150ساله دارد که اگر با این شرایط آب و هوایی بخواهند درختی بکارند، دیگر به این قدمت نخواهد رسید و همه طبیعت زیبای این منطقه از دست می رود. به نظر می رسد در آینده قرار است اینجا هم مانند کوشک و کرسنگ، درختان را قطع کنند و به جای آن لوله گذاری کنند، اما ما شهروندان این محل اجازه نمی دهیم این اتفاق بیفتد.»

اما راعی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان با بیان اینکه هیچ درختی در این منطقه برای لوله گذاری قطع نشده است، می گوید:« درختان قطع شده از سال های گذشته بوده که هیچگونه شاکی هم نداشته است و برای این موضوع تاکنون هیچگونه درختی قطع نشده است.»قهرمانی با بیان اینکه درختان برای لوله گذاری قطع شده است و سخن راعی را تکذیب می کند، ادامه می دهد: « این محل نسبت به مناطق دیگر اصفهان از لحاظ طبیعت سرسبز و بکر ، ویژه است و شاید تنها محلی است که در ایران و اصفهان باغات آن هنوز سنتی است؛ با اینکه در دل شهر قرار دارد، اما متاسفانه بی مهری مسوولان نسبت به این منطقه آن را به نابودی می کشاند، در حالی که باید به فرمان مقام معظم رهبری، تک تک افراد حافظ محیط زیست باشند. ما از مسوولان می خواهیم که از کشاورزان حمایت کنند.

در این میان، مرادمند، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان، از وجود طرح متقاضی برای لوله گذاری آب از سوی برخی از شرکت های مجاز خبر می دهد و ابراز می دارد: « قرار بود این طرح کارشناسی شود، اما طرح را متوقف کردیم و اصلا هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است».او ابراز می دارد:« ما مخالف این موضوع هستیم که درختان معابر قطع و به جای آن لوله گذاری شود؛ زیرا مادی‌های ما مشکل هدر روی آب ندارد. روزانه تعدادی ارباب رجوع به ما مراجعه می کنند برای تغییر کاربری که ما با این موضوع به هیچ وجه موافق نکرده ایم.»باز هم قهرمانی مصر است که باید شهرداری، مدیریت جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و مسوولان دیگر دست به دست هم دهند و برای حفظ طبیعت بکر فیلتر اصفهان وارد عمل شوند و فقط مدعی نباشند که اینجا غرب اصفهان و فیلتر اصفهان است.

به گفته او، متاسفانه مسوولان اصفهان فقط برای تفریح به این منطقه می آیند و هنوز توجه جدی به آن نداشته اند. قهرمانی می گوید:«برخی از مسوولان می گویند چرا این قدر پیگیری می کنید؟ کلام بزرگان برای ما مهم است که می گویند: احترام به طبیعت احترام به زندگی است و احترام به زندگی احترام به طبیعت است».مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان می گوید: «دولت برای سیستم های نوین آبیاری تسهیلاتی در نظر گرفته است و وام بلاعوض می دهد. این یک قانون است که مجلس آن را تصویب کرده است، اما سایر لوله گذاری ها تسهیلات وامی است که باید پرداخت کنند که 20 درصد آورده کشاورز و 80 درصد آن وام است.»او در ادامه بیان می کند: «اگر صاحبان باغ ها در محله آتشگاه از ما درخواستی بر این مبنا داشته باشند، این اقدام صورت می گیرد، اما این یک لوله گذاری ساده است و لوله گذاری سیستم نوین انجام نمی شود و برای آبیاری غرقابی است.»

راعی، مدیر جهاد کشاورزی رهنان می گوید: «ما مجوز لوله گذاری آب را به متقاضیان ارائه کرده ایم، به شرطی که درختان آن محله حفظ شود و در غیر این صورت اگر چنین موضوعی رخ داده و درختان قطع شده ما پیگیری می کنیم. اما قطع برخی از درختان از15 سال پیش بوده که شاید شاکی نداشته و با آن برخورد نشده است.»او ادامه می دهد: «ما هنوز اعتباراتی برای لوله گذاری تخصیص نداده ایم، اما شاید این کار توسط اشخاص انجام شده باشد. من تاکید می کنم با قطع درختان برای لوله گذاری مخالف هستیم و لوله گذاری باید با حفظ درختان انجام شود.»راعی در توضیح اینکه با لوله گذاری، قطعا درختان خشک می شوند و دیگر دام ها نمی توانند از جوی ها آب بنوشند، تصریح می کند: «بالاخره متقاضیان لوله گذاری باید به گونه ای عمل کنند که درختان را آبیاری کنند و نگذارند آنها خشک شوند.»او با تایید بر اینکه مجوز برق هم از سوی ما برای صاحبان باغ ها صادر شده است، ابراز می دارد:«هدف ما ازلوله گذاری حفظ و بهره وری آب و تاکید ما نیز بر حفظ درختان است. 

ما موافق لوله گذاری هستیم، به نحوی که به درختان آسیبی نرسد.» علی نصر اصفهانی، یکی از معتمدین محلی می گوید: « قبلا در این محله به میزان کافی برای درخت ها و باغات آب بود، اما در حال حاضر با مشکل کم آبی مواجهیم و مرتب پیگیر این موضوع هستیم که فضای سبز این محله از بین نرود. به نظر می رسد با وجود ویلاسازی در این محله فضای سبزی آن دیگر مانند گذشته نباشد و به ضرر و زیان این محل می شود. اگر این محل با تردد ماشین ها مواجه شود، دیگر اثری از طبیعت بکر و زیبای آن باقی نمی ماند. در حال حاضر اینجا به زباله دان تبدیل شده است. ما از مسوولان تقاضا داریم که به وضعیت اینجا سر و سامان بدهند. ما به عنوان شهروندان این محل می گوییم هیچ کس حق ندارد درختان معابر محل را قطع کند.» این موضوع همچنان به معضلی در محله آتشگاه تبدیل شده است. حالا سخنان مسوولان تا چه حد به مرحله اجرا درآید هنوز مشخص نیست، اما اهالی محل همچنان پیگیر این موضوع هستند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار