کد خبر: ۲۵۱۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۷ 25 June 2016
رئیس دادگستری چالوس از آزادسازی 21 هزار مترمربع از سواحل این شهرستان در سه‌ ماهه نخست امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس، مهران ولی‌پور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته چالوس که به‌مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، گفت: شهید بهشتی در پیروزی انقلاب و تثبیت نظام نقش برجسته‌ای داشت و معمار دستگاه قضایی است.

وی با تشریح عملکرد دستگاه قضایی چالوس، اظهار کرد: امنیت از مقوله‌های مهم جامعه بشری است و از زمان پیدایش بشر همواره امنیتی امری پسندیده و ناامنی بد و مذموم بود.

رئیس دادگستری چالوس با اشاره به اهمیت امنیت آن‌ را از نان شب نیز بالاتر دانست و افزود: امنیت جامعه در جمهوری اسلامی به عهده دستگاه قضایی است که به‌عنوان یکی از نهادهای تأثیر‌گذار محسوب می‌شود.

این مسؤول با بیان نقش چشمگیر دادگستری چالوس در جهت اجرای وظایف قانونی خویش، احقاق حقوق مردم، برخورد با متعرضین و مخلان امنیت، خاطر‌نشان کرد: از مهم‌ترین اقداماتی که در دادسرا و دادگستری چالوس صورت گرفت شامل برخورد با توزیع‌کنندگان و فروشندگان مواد مخدر، متعرضین به منابع طبیعی و تصرف‌کنندگان سواحل دریا بود که با همکاری منابع طبیعی و جهاد کشاورزی صورت گرفت.

ولی‌پور با اشاره به نقش ارزنده دادستانی چالوس در زمینه جلوگیری از تصرف انفال و اراضی ملی، یادآور شد: در سال گذشته 14 هزار و 500 مترمربع از اراضی ساحلی از دست تصرف‌کندگان خارج شد و در سه نخست نخست امسال این رقم بالا رفت و به 21 هزار مترمربع رسید.

وی با اعلام اینکه منابع طبیعی درصدد رفع تصرف از اراضی ساحلی و منابع ملی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه مازندران و چالوس به‌دلیل پوشش گیاهی، جنگلی و طبیعت بکر آن زبانزد است که اگر قرار است تبدیل به ویلا و ساختمان شود طراوت مازندران از بین می‌رود، بنابراین جلوگیری از تغییر کاربری اراضی نیز در این راستا در دستور کار قرار گرفت.

رئیس دادگستری چالوس با اعلام اینکه در سال‌های اخیر به‌جهت قاطعیت در برخورد با این‌گونه تخلفات توانستیم تغییر کاربری اراضی و تصرف اراضی ملی و انفال را کنترل کنیم، اظهار کرد: از دیگر جرائمی که در شهرستان به‌وقوع می‌پیوندد می‌توان به مصرف مواد مخدر، تصادفات، ضرب و جرح و مشروبات الکلی و .... اشاره کرد که با برخورد از ناحیه دادسرا و دادگاه اگر چه شاید ارتکاب جرم از بین نرود اما این جرائم مهار شد و از افزایش انجام آن تا حدودی جلوگیری شده است.

این مسؤول طلاق را از دیگر معضلات اجتماعی خواند و افزود: این آسیب که دامن‌گیر تمام کشور شده است به‌عنوان دغدغه جدی برای مسؤولان است.

ولی‌پور با اشاره به اینکه در چالوس در حوزه طلاق اقدامات خوبی در حال شکل گرفتن است، بیان کرد: در شورای فرهنگ عمومی چالوس پژوهش‌هایی برای جلوگیری از وقوع طلاق در حال انجام شدن است.

*ورود 450 فقره پرونده مربوط به طلاق

وی از ورود 450 فقره پرونده مربوط به طلاق به دادگستری چالوس در سال گذشته خبر داد و افزود: در مقایسه با جمعیت شهرستان این آمار نگران‌کننده است و باید اقدامات خوبی برای جلوگیری از آن انجام شود.

رئیس دادگستری چالوس مسأله دقت در انتخاب همسر را امری ضروری خواند و بیان کرد: خانواده‌ها باید در انتخاب همسر دقت کرده و همسری انتخاب کنند که از نظر تحصیلات و سطح فرهنگی و اجتماعی با آنها برابری کند تا اختلاف پیش نیاید.

این مسؤول در ادامه درباره بحث ازدواج گفت: فرزندان باید با مشورت از والدین و با چشم باز در انتخاب همسر دقت کنند.

ولی‌پور، افزایش آستانه تحمل از سوی زوجین را از دیگر عوامل کاهش آمار طلاق دانست و افزود: زوجین نباید به اختلافات جزئی بها داده و با کمترین اختلاف درگیری خود را به مرجع قضائی منتقل کنند.

وی ورود به دستگاه قضایی را از مهم‌ترین دلایل اختلاف دانست و اظهار کرد: اطرافیان زوجین نیز با پرهیز از دخالت بی‌جا در زندگی زوجین سعی کنند کمک فکری و اقتصادی به آنها بدهند تا مشکلات آنها برطرف شود.

رئیس دادگستری چالوس با اشاره به افزایش مهارت‌های زندگی، تصریح کرد: اگر اختلافی پیش آمد با مشورت و مشاوره از مددکاران و متخصصان می‌توان از اختلافات خانوادگی کاست.

*ناظران عملکرد دستگاه قضا را رصد می‌کنند

این مسؤول از بررسی 22 هزار فقره مربوط به حوزه دادسرا، دادستان و شورای حل اختلاف در سال‌جاری خبر داد و اظهار کرد: اگر دو نفر را برای هر دعوی در نظر بگیریم 44 هزار نفر مراجعه‌کننده داریم که در مقابل جمعیت شهرستان می‌توان گفت نیمی از جمعیت سالی یک‌بار به دادگستری مراجعه کردند که رقم بالایی است.

ولی‌پور با اشاره به دیگر معضل اجتماعی امروز یعنی استفاده از فضای مجازی و اینترنت، خاطر‌نشان کرد: این شبکه‌ها در عین اینکه دارای مزایای بالایی هستند اما به‌ همان نسبت معایبی نیز دارند.

وی با بیان اینکه ناآگاهی والدین در در زمینه نداشتن فرصت کافی و یا تبحر در این‌باره سبب سوءاستفاده فرزندان می‌شود، افزود: کودکان و نوجوانان به‌دلیل کنجکاوی از فضای ناسالم مجازی استفاده کرده که سبب نابهنجاری‌های اجتماعی شده و در نتیجه در آینده تحت عنوان وقوع جرم در رفتار آنها بروز پیدا می‌کند.

رئیس دادگستری چالوس در پایان با تأکید بر اینکه مردم همواره باید نسبت به دستگاه قضا اعتماد کنند، گفت: اینکه فرد متضرر در دعوی از نظر دادگاه ناراضی بوده و سعی در تخریب آن کند امری بدیهی است اما مردم نباید اعتماد خود را از دست داده و به این مسأله واقف باشند که ناظرانی عملکرد دستگاه قضا را رصد می‌کنند و مردم نباید تحت تأثیر افکار افراد متضرر قرار بگیرند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار