کد خبر: ۲۴۹۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱ 21 June 2016
به گزارش «تابناک یزد»،رئیس مرکز استعدادهای درخشان دانشگاه یزد با اشاره به آمادگی این دانشگاه برای جذب دانش آموزان و دانشجویان رتبه برتر کنکور سراسری، اعلام کرد:‌ دانشگاه یزد به پایگاه همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیر مقیم پیوست.
"علی اکبر تدین" در نشست خبری معاونین دانشگاه یزد که با محوریت جذب نخبگان و ارتقای کیفیت علمی دانشگاه برگزار شد، با اشاره به هدف‌گذاری دانشگاه یزد برای ارتقای سطح علمی، آموزشی و رفاهی خود براي قرار گرفتن در جمع 10 دانشگاه كشور، اظهار کرد: ارتقای استان بدون ارتقای دانشگاه‌ها که یکی از اجزای مهم توسعه محسوب می‌شوند، امکان پذیر نیست.

وي معرفی ظرفیت‌های دانشگاه یزد را یکی از موثرترین راهکارهای ارتقای این دانشگاه دانست و بیان کرد: در دو سال اخیر اجرای برنامه‌های بازدید دانش‌آموزی با هدف معرفی ظرفیت‌های علمی،‌ آموزشی و رفاهی دانشگاه یزد در دستور کار اجرایی این دانشگاه قرار گرفته است.

 رئیس مرکز استعدادهای درخشان دانشگاه یزد، با اشاره به وضعیت مطلوب این دانشگاه تصریح کرد: آمار خروجی دانشجویان کارشناسی ارشد به تناسب ورودی دانشجویان کارشناسی در دانشگاه یزد،‌ گویای وضعیت مطلوب آموزشی و علمی این دانشگاه است.

وی اصلاح و ارتقای هرم دانشجویان ورودی را از جمله برنامه های در راستای ارتقای دانشگاه یزد عنوان کرد و ادامه داد: حمایت از برگزاری مسابقات علمی،‌ از دیگر اقدامات انجام شده و در دستور کار حوزه استعدادهای درخشان دانشگاه یزد است.

این مقام مسئول با اشاره به حضور پرشور دانشجویان دانشگاه یزد در المپیادها و مسابقات علمی مختلف گفت: دانشگاه یزد به طور متوسط هر دور نزدیک به 44 نفر شرکت کننده المپیادهای دانشجویی را به خود اختصاص داده و هر ساله بین 8 تا 12 نفر پذیرفته شده در مرحله منطقه ای و 5 نفر در مرحله نهایی دارد.

تدین برگزاری مسابقات نانو برای اولین بار به طور همزمان با سراسر کشور، مسابقات کشوری و بین المللی ریاضی،‌ مسابقات آمار،‌ مسابقاتacm ، مسابقات برنامه‌نویسی و شرکت در مسابقات جهانیacm ، را از جمله اقدامات انجام شده در سال گذشته دانست و خاطرنشان کرد: ستاد مسابقات برنامه نویسی با هدف ارتقای این مسابقات، در دانشگاه یزد تشکیل شد.

رئیس مرکز استعدادهای درخشان دانشگاه یزد خاطرنشان کرد: دانش آموزان مدارس می توانند در مسابقات برنامه نویسی که در دانشگاه یزد برگزار می شود،‌ شرکت کنند.

وی پرداخت تسهیلات و کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان رتبه های برتر را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه استعدادهای درخشان عنوان کرد و ادامه داد: از دوسال گذشته تا کنون، برنامه آشنایی دانشجویان بومی قبل از انتخاب رشته کنکور سراسری با ظرفیت ها،‌ امکانات و خدمات دانشگاه یزد انجام می شود.

تدین افزود: دانش آموزانی که در المپیادهای کشوری و بین المللی حائز رتبه می شود،‌ دانش آموزانی که در جشنواره های معتبر علمی اعم از خوارزمی، جوان خوارزمی، فارابی و رازی مالک طرح برگزیده هستند،‌ دانش آ‌موزانی که از طرف سازمان سنجش به عنوان برگزیده معرفی می‌شوند و دانش آموزانی که در کنکور سراسری موفق به کسب رتبه های زیر هزار کل کشوری در رشته ریاضی و زیر 500 در رشته‌های دیگر می‌شوند،‌ می‌توانند در دانشگاه یزد پذیرش و از تهسیلات ویژه دانشجویان رتبه برتر استفاده کنند.

این مقام مسئول در مورد مبلغ پژوهانه دانشجویان دانشگاه یزد نيز تصریح کرد: این دانشگاه تا سقف 500 هزار تومان ماهیانه به دانشجویان رتبه‌های خوب کنکور سراسری پژوهانه اعطا می‌کند.

رئیس مرکز استعدادهای درخشان دانشگاه ادامه داد:‌ از سال تحصیلی جاری برای دانشجویان ورودی کارشناسی ارشد،‌ آئین‌نامه‌ای به منظور پرداخت پژوهانه مصوب شده که به دو بخش دانشجویانی که از طریق کنکور در دانشگاه جذب شدند و دانشجویانی که از طریق سهمیه استعدادهای درخشان و بدونه آزمون پذیرفته می شود تقسیم می‌شود.

وی افزود: هر دسته از دانشجویانی مقطع کارشناسی ارشد که در دانشگاه یزد جذب شده‌اند، براساس وضعیت تحصیلی دوره کارشناسی در سه سطح تقسیم‌بندی شده و برابر آئین‌نامه مصوب به هر کدام تا سقف يك میلیون تومان کمک هزینه تحصیلی اعطا می‌شود.

تدین با اشاره به پیوستن دانشگاه یزد به یکی از 20 پایگاه کشوری طرح "همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیر مقیم"، خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این طرح، ارتقای وضعیت بین المللی دانشگاه‌های کشور،‌ ایجاد ارتباط دانشجویان و دانشگاه‌ها با اساتید برجسته مقیم در دانشگاه‌های خارج کشور و ایجاد شرایط لازم برای بازگشت دانشمندان ایرانی مقیم خارج کشور به صورت موقت یا دائم است.

این مقام مسئول در پایان، گفت:‌ آئین‌نامه همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیر مقیم،‌ امکانی را فراهم می‌کند تا اساتید و دانشمندان برجسته ایرانی غیر مقیم بتوانند در داخل کشور نسبت به برگزاری کارگاه‌های تخصصی،‌ سخنرانی‌های علمی، فعالیت به عنوان استاد همکار و معین در دانشگاه‌ها و حضور به عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌های داخل کشور اقدام کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار