بخشی از بناهای تاریخی و معماری شهر همدان به دلیل خلا قانونی تخریب شده و باید طبق دستورالعملهای اجازه ساخت و ساز به این بناها داده شود.
کد خبر: ۲۴۵۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴ 13 June 2016
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر همدان گفت:بخشی از بناهای تاریخی و معماری شهر همدان به دلیل خلا قانونی تخریب شده و باید طبق دستورالعملهای اجازه ساخت و ساز به این بناها داده شود.

به گزارش مهر، ابراهیم مولوی ظهر دوشنبه در کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر همدان که با موضوع بررسی ضوابط پیشنهادی احیا ابنیه واجد ارزش برگزار شد، با بیان اینکه دیدگاهی در کشور و استان همدان وجود دارد که براساس آن کسی نباید به بناهای واجد ارزش تاریخی نزدیک شود، گفت: متاسفانه این دیدگاه سبب شده بناهای واجد ارزش در حال از بین رفتن باشند.

مولوی با اشاره به اینکه خلا قانونی در زمینه ساخت و ساز بناهای واجد ارزش تاریخی سبب از بین رفتن این بناها شده است، افزود: این درحالی است که احیا بناهای تاریخی دارای ارزش افزوده در اشتغالزایی موثر است.

بناهای تاریخی باید به ثروتی برای شهر تبدیل شود

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر همدان با بیان اینکه بناهای تاریخی باید به ثروتی برای شهر تبدیل شود، گفت: باید ترمیم و نگهداری بناهای واجد ارزش شهر همدان در شان و جایگاه پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین باشد.

وی با بیان اینکه صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در این راستا کارساز است، گفت: بنای تاریخی حمام قلعه همدان که به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شده از طریق این صندوق با در اختیار قرار دادن اعتباری به سرمایه‌گذار راه‌اندازی می شود تا مورد استفاده همشهریان و گردشگران قرار گیرد.

مولوی با بیان اینکه نگهداری بناهای واجد ارزش تاریخی توسط مالکان امکان‌پذیر است چراکه دولت توان و سرمایه این اقدامات را ندارد، گفت: باید زمینه قانونی این کار توسط شهرداری و میراث فرهنگی فراهم شود تا مردم نیز به نگهداری از بافتهای واجد ارزش تاریخی تمایل داشته باشند.

برخی بناهای تاریخی همدان در حال نابودی است و باید احیا شوند

رئیس کمیسیون فنی، عمرانی، معماری و شهرسازی شورای شهر همدان با بیان اینکه برخی بناهای تاریخی همدان در حال نابودی است و باید احیا شوند، گفت: استفاده از الگوهای تشویقی مالیاتی و رویکرد نگهداری واحد ارزش افزوده مصوبه قانونی دارد و در جهان این امر متداول است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از مناطق دیده شده که شهرداری همدان برای ترمیم و مرمت بناهای واجد ارزش تاریخی مسئله تامین پارکینگ را مطرح می‌کند که این موضوع برای بنا امکان‌پذیر نیست و باید تمهیداتی در راستای اعمال تخفیف در این زمینه فراهم شود، گفت: باید قانون حمایت، تشویق و ترغیب به احیاء، مرمت و بازسازی بناها و محوطه‌های تاریخی واجد ارزش تاریخی و معماری با عدم الزام به تأمین پارکینگ مورد توجه باشد.

زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بناهای واجد ارزش تاریخی فراهم شود

رئیس کمیسیون فنی، عمرانی، معماری و شهرسازی شورای شهر همدان با تاکید بر اینکه باید زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بناهای واجد ارزش تاریخی را فراهم کنیم تا انگیزه لازم را برای ترمیم و مرمت بناهای واجد ارزش تاریخی را داشته باشند، گفت: برخی کاروانسراها و سراهای موجود در بازار همدان ظرفیت تبدیل به یک مرکز گردشگری را دارند.

مولوی با بیان اینکه احیا و بازسازی کاروانسرای میرزا نصرالله تجربه خوبی بود که در شورای دوره چهارم اتفاق افتاد، گفت: چند کاروانسرا نیز وجود دارد که امیدواریم به همین صورت احیا شوند.

مولوی تاکید کرد: متاسفانه بخشی از بناهای واجد ارزش تاریخی و معماری شهر همدان به سبب غفلت و خلا قانونی تخریب شده که باید تصویب دستورالعملهای مناسب اجازه ساخت و ساز به این بناها داده شود امکان نگهداری مناسب از این بناها را فراهم کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری همدان نیز با بیان اینکه همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین، دارای بناهای تاریخی و قدیمی است که در سال‌های گذشته هیچ گزینه‌ای برای بازسازی و ارزش افزوده نداشت، گفت: این امر باعث تخریب این بناها می‌شد.

مجید یوسفی با بیان اینکه قوانینی مشخص شده که بناهای دارای ارزش افزوده، ارزش اقتصادی برای مالکان داشته و از آن درآمدزایی کنند، گفت: این بناها با تأییدیه میراث فرهنگی می‌توانند به عنوان رستوران، هتل و غیره مورد استفاده قرار گیرند.

مالک بنای تاریخی باید با سرمایه خود پارکینگ ایجاد کند

وی با بیان اینکه مالک بنای تاریخی باید با سرمایه خود پارکینگ ایجاد کند کمااینکه هدف از مرمت و احیای ابنیه تاریخی تبدیل به ارزش و ثروت برای شهر است، گفت: این موضوع به اشتغالزایی کمک خواهد کرد.

یوسفی‌نوید با تاکید بر آگاه سازی مردم از راهکارهای احیا و مرمت بناهای تاریخی، عنوان کرد: ایجاد جاذبه‌های خاص در مورد بناهای تاریخی مردم را به احیاء بناها جذب خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه اجرای طرح پلکانی شدن عوارض پروژه‌های خاص در معاونت شهرسازی شهرداری آغاز شده و در دست بررسی است تا برای تصویب به شورای شهر همدان ارائه شود، افزود: براساس این طرح پروژه‌های بزرگ و سرمایه‌گذاری که میزان سرمایه بالایی برای آن‌ها صرف شده از تخفیفاتی در زمینه عوارض بهره‌مند می‌شوند تا انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری ایجاد شود.

یوسفی نوید از تشکیل کمیته اقتصادی زیرنظر کارگروه اقتصاد مقاومتی شهرداری همدان خبر داد و گفت: این کمیته که متشکل از متخصصان اقتصادی است در زمینه اعمال تخفیفات مختلف تصمیم‌گیری می‌کند.

قانونی‌شدن فرآیندها سبب بهبود روند اجرایی در شهرداری همدان می‌شود

وی با بیان اینکه قانونی‌شدن فرآیندها سبب بهبود روند اجرایی در شهرداری همدان می‌شود، عنوان کرد: متاسفانه مشکلاتی در زمینه پیاده‌روسازی در شهر همدان وجود دارد که رهگذران و شهروندان را نیز با معضلاتی مواجه کرده است.

معاون معماری و شهرسازی شهردار همدان عنوان کرد: جای نظارت بر روند پیاده‌روسازی در پروانه‌های صادر شده توسط شهرداری همدان خالی است و باید ضوابط لازم در این زمینه تدوین و تصویب شود.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه چند بنای دارای ارزش افزوده در شهر همدان وجود دارد، گفت: باید برای احیا این آثار مزایایی را در نظر گرفت.

نرگس نورالله زاده گفت: این بناها با عنوان بناهای دارای ارزش معماری معاصر مطرح هستند.

عضو شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه بارها بر ساماندهی ورودی‌های شهر همدان تاکید شده اما کاری در این زمینه انجام نشده است، گفت: وضعیت بلوار ارم همدان نیز هر روز بدتر می شود.

محمدرضا الیاسی با بیان اینکه کنترل وضعیت بلوار ارم تا دو سال آینده دشوار خواهد شد، عنوان کرد: این محور گردشگری بوده و باید زمینه ساماندهی این محور فراهم شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار