کد خبر: ۲۴۳۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹ 11 June 2016


تعدادی از باغداران کرج با امضاء طوماری خواستار اجرای طرح انتقال آب با لوله گذاری از انهار شدند.

به گزارش ایرنا، جمعی از باغداران کرج، منطقه چمن که دارای حدود 150 هکتار باغ میوه در حریم منطقه 9 شهرداری کرج هستند، با امضاء و ارسال طوماری به مسئولان ذیربط که یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز استان البرز نیز قرار گرفت، خواستار جدیت بیشتر مسئولان در این زمینه شدند.

در این طومار آمده، است:‌ کشاورزان این منطقه در گذشته دارای حق آبه از رودخانه کرج بودند ولیکن به دلیل توجه نکردن مسئولین شهرداری و ساخت و سازهای بی رویه، انهار کشاورزی که از مرکز شهر کرج می گذرد، مسدود شده ضمن اینکه بیشتر باغ های داخل شهر به دلیل بی آبی از بین رفته است.

در این طومار تاکید شده است:‌ به همین دلیل باغداران چمن برای حفظ اراضی کشاورزی و باغ های خود مبادرت به حفر دو حلقه جاه عمیق کردند اما به دلیل سنتی بودن انهار، از محل چاه تا انتهای باغ حدود 40 درصد افت آب وجود دارد.

باغداران کرجی تاکید کرده اند که در اجرای سیاست نظام جمهوری اسلامی مبنی بر جلوگیری از هدر رفتن آب با توجه به بحران آب و جلوگیری از آلودگی هوای کرج کشاورزان از زمان دولت نهم همه ساله درخواست اجرای طرح انتقال آب با لوله گذاری در انهار نمودند تا پس از اجرای طرح انتقال آب نسبت به اجرای آبیاری تحت فشار در داخل باغ ها، خود نیز اقدام کنند.

کشاورزان در طومار خود آورده اند: با پیگیری های انجام شده در سال 1391، مدیریت جهاد کشاورزی وقت کرج نسبت به اجرای طرح انتقال آب منطقه با 30 درصد خودیاری توسط کشاورزان و 70 درصد مابقی توسط مدیریت جهاد کشاورزی موافقت کرد.

کشاورزان نسبت به تعهدات خود اقدام و 30 درصد از طرح را اجرا کردند اما هیچگونه اقدامی از طریق دولت قبلی انجام نشد تا سال گذشته که مسئولین مربوطه وعده دادند که نسبت به اجرای باقیمانده 70 درصد طرح مذکور اقدام کنند.

در این طومار آمده است: از مسئولین می خواهیم تا اعتبارات لازم جهت اجرای این طرح راتخصیص دهند تا این باغ ها حفظ شود و سرنوشتی مانند نهالستان سرجنگلداری استان البرز که در مجاورت این باغ قرار دارد را نداشته باشد و به خاکستان سرجنگلداری تبدیل نشود.

این کشاورزان تاکید کرده اند: در صورت از بین رفتن این باغ ها ضمن اینکه به کشاورزی شهرستان ضربه می خورد، حدود 200 خانوار بیکار می شوند و مهمتر اینکه هوای شهرستان کرج آلوده تر از هوای تهران و خوزستان می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج در پاسخ به خبرنگار ایرنا در این خصوص، گفت: طرح باغ های چمن جزء طرح های مطالعه شده است و مرحله مطالعه و مشاوره این طرح انجام شده و برای دریافت اعتبار لازم به استانداری اعلام شده است.

محمد تاج الدینی افزود: اعتبار این طرح از محل اعتبارات تملک استانی بایستی تخصیص یابد و این در حالی است که استانداری فقط حدود 40 درصد اعتبارات لازم را تخصیص داد.

وی بیان داشت: این میزان اعتبار تخصیص یافته نیز صرف اجرای طرح هایی شد که پیش از این طرح به تصویب رسیده بود.

وی گفت: این طرح که حدود سه کیلومتر لوله گذاری انهار است حدود سه میلیارد ریال هزینه در بردارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار